Ombouw schijfremmen

Meer vermogen? Betere Wegligging? Spoilers? Muziek? Vraag hier naar de mogelijkheden!
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Ombouw schijfremmen

Bericht door thijsverhulst »

Hallo mede liefhebbers,

Ik ben de onderdelen aan het verzamelen om mijn 601 om te bouwen naar voor schijfremmen. Nu vroeg ik me af moet je dat dan ook laten keuren bij de rdw? En doen ze bij de apk daar nog moeilijk over of is dat geen probleem?

Groetjes thijs
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2667
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door Trabantenaar »

Apk zegt daar niks over. Als de remwerking maar goed is en het allemaal deugelijk bevestigd is.
Voor de rest tja, als oom agent weet dat t niet klopt met de typegoedkeuring (als die er al is voor de trabant van jouw bouwjaar) zal die kunnen gaan zeiken.
Maar welke agent heeft er kennis van een trabant? :mrgreen: Zal hooguit een liefhebber zijn.
En dan moet het al te zien zijn door lichtmetalen velgen ofzo.

nee in nederland is het heel eenvoudig als je iets wil ombouwen. Verbeteren mag altijd, zolang het maar wel goed en netjes gebeurt en binnen de daarvoor gestelde regels.
Ombouwen naar schijfremmen is geen enorme upgrade wat aan speciale regels hoeft te voldoen. Zolang het maar goed is gedaan.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Gebruikersavatar
trabart
Erelid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door trabart »

verbeteren mag altijd, behalve als het om motorvermogen gaat. dan maar er maar 10% stijging zijn of iets dergelijke.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2667
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door Trabantenaar »

Ook motorvermogen zijn ze redelijk soepel in. Indien de auto van voor 1998 is en de ombouw bekend is of redelijk eenvoudig (denk bijvoorbeeld aan een 1.3 in een 1.1 leggen, wat al een toename is van 50%) is het puur een controle of het op een degelijke manier gebeurt is om dat op kenteken te krijgen. Denk er dan wel aan om aanpassingen die bij het extra vermogen horen te maken. Zoals andere remmen of versteviging van het chassis.
Een P50 met een V8 motor is dus wat lastiger :mrgreen:

Overigens is alles mogelijk. Het kan alleen zijn dat ze de ombouw in lelystad willen keuren als ze er geen vertrouwen in hebben.
Of je voert hem uit naar engeland. Laat hem daar keuren met het nieuwe blok en voert hem dan weer in. Niet de juiste methode, maar wel een mogelijkheid.

En het schijnt er nogal aan te liggen waar je de boel laat omkeuren. De ene rdw keurder is niet de andere. Op diverse fora zijn er topics te vinden waar je het beste terecht kan voor je ombouw. En ook hoe je het beste de boel kan aanbieden. Zo kun je ook upgrades in meerdere stappen doen.

Maar voor remmen upgrade is dat dus niet nodig ;) Daar voldoet de apk keuring, indien het gewoon goed is gedaan.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door thijsverhulst »

mooi zo dan ga ik een deze dagen de remmen monteren als ik het spul compleet heb. bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4004
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door Haiko »

enige nadeel van schijfremmen is dat je niet zomaar de originele 4x160 velgen kunt gebruiken zonder aanpassingen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4136
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door eeuwige_student »

Van 1.1 naar 1.3 is van 30kw naar 43 kw. Is inderdaad een toename van ruim 43%. Dat is best veel!
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door thijsverhulst »

Dat klopt haiko maar aan de andere kant heb je weer een geruime keus aan 4x100 velgen
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2667
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door Trabantenaar »

eeuwige_student schreef:Van 1.1 naar 1.3 is van 30kw naar 43 kw. Is inderdaad een toename van ruim 43%. Dat is best veel!
Ten opzichte van een standaard 26pk trabant is het een toename van maar liefst 126% :mrgreen:
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4136
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Ombouw schijfremmen

Bericht door eeuwige_student »

Ik was het mij nooit zo bewust geweest omdat de inhoud maar 18% is toegenomen. Ben dan wel benieuwd naar de prestaties van een 1.1 blok.
Plaats reactie