Alweer een Wabant ?

Meer vermogen? Betere Wegligging? Spoilers? Muziek? Vraag hier naar de mogelijkheden!
rondjerijder

Alweer een Wabant ?

Bericht door rondjerijder »

Jazeker, alweer eentje die denkt een trabant wel even om te bouwen. :mrgreen:
Het idee sluimert sinds een paar dagen en we worden er steeds mee van overtuigd dat wij dat ook moeten hebben.
Wij [mijn zoon en ik] hebben nu nog onze handen vol aan de ''Rascha", een c Kadett coupe en een b Kadett coupe welke we allen het aanstaande seizoen af denken te hebben.
Om een ledig en nutteloos bestaan te voorkomen hebben we maar bedacht dat we een Wabant moesten maken.
Ik heb het Topic van Evan S [viewtopic.php?f=19&t=989] door gespit en denk het ook wel te kunnen.
Veel haast is er [nog] niet bij maar we willen parallel aan onze andere projecten alvast kennis op doen en langzaam aan wat onderdelen verzamelen.
Op het gebied van Trabant en Wartburg zijn we zo groen als gras, vergeef ons dus wat onnozele vragen en help om onze kennis op dit vlak ook te verrijken.
De lat leggen we in elk geval niet te hoog, als we er een driecilinder in hebben zijn we vooreerst tevreden, schijfremmen e.d. komt later wel, aangezien we de originele bak houden is de snelheids toenamen toch gering.
Een eerste vraag heb ik al, we komen blokken tegen met 900cc en met 1000cc, wat is hier het verschil buiten die 100 cc om ?
Aangezien de laatste post in het Wabant topic al meer dan een jaar geleden is denk ik dat een nieuw topic gerechtvaardigd is.
oldschool

Re: Alweer een Wabant ?

Bericht door oldschool »

Veel succes, ik heb totaal geen verstand van Wartburg, sorry.
gvhoey

Bericht door gvhoey »

Veel succes, ik weet zeker dat een het plezant advontuur gaat worden. Ben al bij mensen geweest die het hebben gehad of meegereden en moet bangelijk zijn.

Is het de bedoeling alles zelf te maken of onderdelen te bestellen?

Ik dacht dat de 1000cc toch wat meer pk had en sterker was. Ik zou ook zoeken achter een dubbele Jirkov om het af te maken.

Remmen: Veel van Golf 1/2 remmerij past mits adaptorstukken. Ik rij zelf op Golf 2 Schijven. Maar ge moet wel een Trabi hebben of maken met Tripiode bak

Voor de bak maken de meeste dacht ik een mengeling van de Tripiode en Bipiode bak omdat ene langere eind heeft als de andere (Niet veel maar iets) Maar het komt er vooral op aan om toeren te winnen en dan maak je automatisch meer snelheid.
rondjerijder

Dat bedoel ik nou gvhoey, informatie moet ik hebben. :D
Dat een 1000 cc wat meer vermogen had ligt voor de hand maar dat van die dubbele Jikov wist ik niet en zal dat zeker proberen te verwezenlijken.
Je hoort mensen vaak interessant lullen over dubbele webers maar een dubbele Jikov is toch heel wat exotischer. :ugeek:
Ook de info over de bak is al welkom, hier moet ik me even wat meer in verdiepen dus.
Is het bouwen naar tripiode om het vermogen op te vangen of om wat meer snelheid te verwezenlijken ?
rondjerijder

Zojuist even in het stekas gat van het bakje in de schuur zitten kijken en dat lijkt me een bipodebak toe.
Er zitten namelijk twee verhogingen in, een tri bak heeft er drie ?
Hoe kan ik dit van de buitenkant aan de bak zien die nu in de Trabi ligt ?
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Een Wabant is een goede keuze. Voor de belangrijke zaken kan je gewoon onderdelen kopen voor de ombouw. De details verschillen per keer. Dus met een beetje doorzetten is dit te doen. Ik krijg alleen kriebels bij mensen die een vw motor in een 601 denken te zetten.
rondjerijder

Een drie cilinder tweetakt vind ik ook beter assen bij het karretje.
Ik wil absoluut geen originaliteits freak zijn als het maar in het tijdbeeld past, een trabi met een Wartburg motor zou best in de DDR rond hebben kunnen rijden in 1982. ;)
Nou weet ik niks van Wartburg motoren en zou graag van iemand hier vernemen wat er zoal ingebouwd zou kunnen worden, welke vermogens ik dan aan moet denken, waar ik op moet letten en wat ze kosten mogen.
Heeft iemand nog Wabant specifieke dingen over, hoor ik het ook graag.
Even bij trabantwelt gekeken en denk deze plaat nodig te hebben ?
Afbeelding

Ook even bij de koppelingsdelen gekeken, moet dit specifiek "Wabant" zijn of passen ook de koppelingsdelen van Wartburg op de Trabant bak ?
gvhoey

Bericht door gvhoey »

rondjerijder schreef:Zojuist even in het stekas gat van het bakje in de schuur zitten kijken en dat lijkt me een bipodebak toe.
Er zitten namelijk twee verhogingen in, een tri bak heeft er drie ?
Hoe kan ik dit van de buitenkant aan de bak zien die nu in de Trabi ligt ?
De manier die jij gebruikt is inderdaad de manier om dat te bekijken.
gvhoey

Bericht door gvhoey »

rondjerijder schreef:Dat bedoel ik nou gvhoey, informatie moet ik hebben. :D
Dat een 1000 cc wat meer vermogen had ligt voor de hand maar dat van die dubbele Jikov wist ik niet en zal dat zeker proberen te verwezenlijken.
Je hoort mensen vaak interessant lullen over dubbele webers maar een dubbele Jikov is toch heel wat exotischer. :ugeek:
Ook de info over de bak is al welkom, hier moet ik me even wat meer in verdiepen dus.
Is het bouwen naar tripiode om het vermogen op te vangen of om wat meer snelheid te verwezenlijken ?
Ombouwen naar Tripiode is om schijven te kunnen steken, de laaste 2 vitesse zouden van een Bipiode moeten komen dacht ik om dan een langere overbrenging om het einde te hebben.
rondjerijder

Als ik het goed begrijp zou ik dus in eerste instantie best de bipode bak kunnen laten zitten ?
Plaats reactie