Met twee steek 10 en een dunne platte schroevendraaier haal je de zwarte beschermkap eraf. Ik heb vervolgens op de plek van de spie (Kegelkerbstift 8 x 32) de hoogte van de stuurkolom gemeten, dat was 53½ cm van de bodem. Ik had geluk want ik vond een eind keper van 54cm, een perfecte maat om eronder klem te zetten. Om het ene uiteinde van een vuisthamer bond ik wat PTT-elastiekjes zodat ik de voorruit wat zachter raakte als ik de hamer omhoog tilde (dat is onvermijdelijk) en met de balk en het oude stuurwiel tussen mijn dijen geklemd en een drevel bovenop de spie begonnen met hengsten.
Dat gaat niet echt van harte, en een deel heb ik met een kleine bankschroef de juiste kant op gekregen.

Maar uiteindelijk is het oude stuur er toch af gekregen. Zodra de spie eruit is beweegt het stuur soepel om en van de stuurkolom.
De nieuwe spie had ik in de diepvries gedaan, maar dat heeft niet veel geholpen. Je doet er beter aan om het ene uiteinde een beetje spitser te vijlen, zodat het begin makkelijker zijn weg vind. De spies die tegenwoordig in de handel zijn zijn nogal plomp op de kop.

Maar soms is slaan onvermijdelijk en dan moet dat balkje er onder. Van een bout met een dikke moer erop heb ik een soort holle drevel gemaakt, zodat ik A] niet tegen het nieuwe stuurtje aan sla en B] een pruik op de spie vermijd.

Later bleek waarom het bankschroefje het niet aankon. Ruton kan ijzer breken...

Dit is geen klus die je half kunt doen, dus dan maar de grote bankschroef van de werkbank geschroefd en die om de spie geklemd.

Daarmee heb ik de spie uiteindelijk voldoende ver door de gaatjes heen gekregen.

En toen had ik wel een kop thee verdiend. Straks met de proefrit een ijsje halen.