Steek 4x160 veranderen naar 4x100
Steek 4x160 veranderen naar 4x100
Beste forumleden.
Ben aan het uitkijken voor een setje velgen voor op mijn trabi.
Graag had ik 15" gehad maar in de originele steek vind ik geen enkele velgenset.
Op verschillende online shops vindt ik adapters naar 4x100 of trommels met steek 4x100.
Wat is nu eigenlijk de beste oplossing? Of wat doen jullie?
Ben aan het uitkijken voor een setje velgen voor op mijn trabi.
Graag had ik 15" gehad maar in de originele steek vind ik geen enkele velgenset.
Op verschillende online shops vindt ik adapters naar 4x100 of trommels met steek 4x100.
Wat is nu eigenlijk de beste oplossing? Of wat doen jullie?
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
Re: Steek 4x160 veranderen naar 4x100
je zal toch echt met adapters moeten gaan werken.
Een andere mogelijkheid is rondom over gaan op schijfremmen. Dan kun je makkelijk naar 4x100. Maar voor een normale trabant is dat echt overkill (zelfs met 5x zoveel pk is dat niet nodig op zo'n laag gewicht)
Een andere mogelijkheid is rondom over gaan op schijfremmen. Dan kun je makkelijk naar 4x100. Maar voor een normale trabant is dat echt overkill (zelfs met 5x zoveel pk is dat niet nodig op zo'n laag gewicht)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Dromen houden je aan de gang, maar krijg hem eerst eens gewoon goed aan het rijden.
Je hebt hem nu net op kenteken, proficiat, maar de ervaring heeft ons geleerd dat na een lange stilstand de ontsteking, dynamo, startmotor, carburateur en wat er nog meer onder de klep te vinden is de komende maanden je aandacht zullen vragen (en niet perse in genoemde volgorde).
Maar met dergelijke panne rekening houden hoeft je inderdaad niet te weerhouden de mogelijkheden en alternatieven voor 4x100 af te zoeken.
Misschien dat Wilfred Bos in Heukelum je verder kan helpen, die verdient zijn brood met tuningspullen en heeft in Nederland qua Trabanten waarschijnlijk de meeste ombouw-ervaring.
Je hebt hem nu net op kenteken, proficiat, maar de ervaring heeft ons geleerd dat na een lange stilstand de ontsteking, dynamo, startmotor, carburateur en wat er nog meer onder de klep te vinden is de komende maanden je aandacht zullen vragen (en niet perse in genoemde volgorde).
Maar met dergelijke panne rekening houden hoeft je inderdaad niet te weerhouden de mogelijkheden en alternatieven voor 4x100 af te zoeken.
Misschien dat Wilfred Bos in Heukelum je verder kan helpen, die verdient zijn brood met tuningspullen en heeft in Nederland qua Trabanten waarschijnlijk de meeste ombouw-ervaring.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Adapters zijn alleen mogelijk in combinatie met tripode aandrijfassen. Er zijn namelijk adapters waarbij het centergat te klein is voor bipode aandrijving. Verder kom je op ebay nog wel eens passende setjes lm-velgen tegen.
Mijn ervaring is de beste oplossing vanvoor adapters en achter de omgebouwde trommel.
Zit nu op schijven vooraan maar het is eigzlijk te duur en te veel romslomp voor die oplossing want uiteindelijk moet je dan nog adapters steken omdat de schijven te diep komen.
Zit nu op schijven vooraan maar het is eigzlijk te duur en te veel romslomp voor die oplossing want uiteindelijk moet je dan nog adapters steken omdat de schijven te diep komen.
-
Het probleem met steekveranderende adapters is vaak dat ze te dik zijn. Je hebt tenslotte vlees nodig, waardoor ook je spoor verbreed wordt, maar tegelijkertijd de ruimte bij je wielkasten aan de buitenkant minder wordt. Als je de 1.1 remtrommels aan de achterzijde monteert, dan kun je dit beperken tot ongeveer 1 cm per kant, waar adapters al minimaal 2 cm ruimte kosten.
Je hebt dan per kant twee "Unterlegscheiben" (soort revetjes met een uitsparing) nodig, een 1.1 remtrommel en je moet de borging van de asmoer regelen door of een zelfborgende moer te gebruiken of door het "Sicherungsblech" te borgen in een zelf te slijpen sleuf in de remtrommel. De wielnaaf komt te vervallen bij gebruik van de 1.1 trommels. Verder nog 4 bouten voor in de trommel om je velg op te zetten.
Om dit te doen heb je wel cylindrische asstompjes nodig, dus als je een auto van voor 1984 (geloof ik) hebt, dan zou dat ook nog erbij kunnen komen.
Aan de voorzijde zul je of moeten ombouwen naar schijfremmetjes of een adapter moeten plaatsen.
Je hebt dan per kant twee "Unterlegscheiben" (soort revetjes met een uitsparing) nodig, een 1.1 remtrommel en je moet de borging van de asmoer regelen door of een zelfborgende moer te gebruiken of door het "Sicherungsblech" te borgen in een zelf te slijpen sleuf in de remtrommel. De wielnaaf komt te vervallen bij gebruik van de 1.1 trommels. Verder nog 4 bouten voor in de trommel om je velg op te zetten.
Om dit te doen heb je wel cylindrische asstompjes nodig, dus als je een auto van voor 1984 (geloof ik) hebt, dan zou dat ook nog erbij kunnen komen.
Aan de voorzijde zul je of moeten ombouwen naar schijfremmetjes of een adapter moeten plaatsen.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
Een 1.1 remtrommel is echter 4x98 en geen 4x100Super5Devil schreef:Het probleem met steekveranderende adapters is vaak dat ze te dik zijn. Je hebt tenslotte vlees nodig, waardoor ook je spoor verbreed wordt, maar tegelijkertijd de ruimte bij je wielkasten aan de buitenkant minder wordt. Als je de 1.1 remtrommels aan de achterzijde monteert, dan kun je dit beperken tot ongeveer 1 cm per kant, waar adapters al minimaal 2 cm ruimte kosten.
En het nadeel is dat een trabant trommel geen naafcentrering heeft. Dus met schuifmoeren zal je wiel nooit 100% recht op de trommel zitten.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
-
Je hebt helemaal gelijk Trabantenaar.
Ik heb achter de omgebouwde trommel van trabant welt zitten en wel tevreden van. Hier win je idd ook maar 1 cm op tov adaptor.
Ik zit vanvoor met schijven nu en achter met trommels en eigelijk, zou ik het nooit opnieuw doen denk ik gezien de prijs ze nu vragen.
Ik zou vooraan met de adaptors werken (met schijven heb je ze nog steeds nodig omdat het tever naar binnen gaat)
heb heel hard gesukkeld met de hoofdrempomp. en uiteindelijk steekt er bij mij nu een van een kever wat wel verbetering is.
Ik zit vanvoor met schijven nu en achter met trommels en eigelijk, zou ik het nooit opnieuw doen denk ik gezien de prijs ze nu vragen.
Ik zou vooraan met de adaptors werken (met schijven heb je ze nog steeds nodig omdat het tever naar binnen gaat)
heb heel hard gesukkeld met de hoofdrempomp. en uiteindelijk steekt er bij mij nu een van een kever wat wel verbetering is.
-
Ik heb mogelijk nog een set 4x100 trommels en unterlegscheiben liggen, nieuw en ongebruikt. Van Spaetbremser afkomstig. Tevens nog een set ATS Classics 13 inch uit 1980 die ik er daarmee onder wou zetten.
Mocht je er baat bij hebben, dan PB me maar.
Mocht je er baat bij hebben, dan PB me maar.