Welk merk voor wat?

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
ruton
Moderator

Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

Verschillende wisselstukken zijn er van verschillende merken te krijgen. Vooral bij APK- en slijtage-onderdelen is er een ruime keuze in namen en prijzen. Maar welke keuze is in jouw geval nou de beste?

Zo heb ik net een overzichtje gemaakt van welke wielremspullen door de verschillende webwinkels worden aangeboden. Dat wil nogal variëren.
Remschoenen zijn er van Pex, Cosid of EBC (Trabantwelt), Original DDR en ATE (Zweitaktladen) , Bosch (Trabantparts.nl),
een niet nader aangeduide Italiaanse makelij, maar beslist geen Pex of Hongaars (Trabiteile), met de aanduiding 'Premium' (Project601)
of gewoon merkloos (Trabiteile, Danzer, Funk, LDM, Trebes, Trabantparts). Funk en Otto Schinke verkopen die ook los per stuk.

De remcilinders zijn Pex of EBC (Trabantwelt), "import" (Baller), DDR voorraad (Otto Schinke), Ate (Zweitaktladen) Mapco (Zweitaktladen, Trabantparts), Verzinkt im Austausch of een Renak BZ45/BZ105 met pfand (LDM) of Hitec (Trabantparts). Reich heeft het over deutsche Qualität.

Laat ik de garage op de hoek snel wat cilinders bezorgen, dan zijn ze van Hitec en heb ik ze de volgende dag.
ABS, ATE of NK zijn ook via algemene Nederlandse onderdelentoko's te bestellen.

Met zoveel bomen verdwaal je al snel in het grote remmenbos.

Als ik naar mijn eigen remmenverleden kijk: ik heb in 2015 achter de Hongaarse H5 cilinders door Pex vervangen. Linksachter bleef toen op de rollenbank meer dan 30% achter en was een Hongaar uit 2004 en de rechtsachter was een Hongaar uit 2006 en die zag er nog goed uit.
Linksvoor brak toen bij het ontluchten de nippel af, daar heb ik de oudjes uit 2000 (!) door twee Hitecs vervangen en voor rechts had ik nog een Hongaar liggen. Niet ideaal maar het werd toen allemaal wat begrotelijk en de auto remt nog steeds rechtuit, al heb wel het gevoel dat het beter kan.

Over een maand kan ik 'm weer voorrijden voor de APK, en zolang die recht remt, wil ik er vanaf blijven totdat de bureaucratie weer voor twee jaar is afgedekt.
Maar wat is wijsheid als je een op zich redelijk werkend remsysteem wilt verbeteren?
Kun je dan met cilinders van een tientje toe of loont zich (bijv door een langere levensduur) een Hitec of ATE van dertig euro?
Hetzelfde voor de schoenen: Vijftien ('huismerk', Pex) dertig (Premium, Cosid, ATE) of vijftig (EBC, ATE) piek?

Het is geen daily drive -misschien 1000km/jaar- en aan dit soort dingen sleutel ik vooral omdat het móet, niet omdat het mijn roeping is.
Aan de andere kant zal het geen kwaad kunnen om alvast een set voor rondom te hebben liggen, omdat de P60 voor het laatst heeft gereden toen we nog met guldens betaalden, dus daar zal ik sowieso de hele zwik vervangen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door Trabantenaar »

Lange levensduur bij remmen: regelmatig gebruik ervan maken. Ookal rij je er weinig mee. Rij er minstens elke maand (of 2 maanden) een leuk ritje. Dat je motor een keer goed warm wordt en de remmen regelmatig gebruikt worden. Dat is ook een vorm van onderhoud.

Stilstand is achteruitgang, zeker bij remmen.
Vandaar ook liever geen voorraad. Als je nieuw koopt en het lekt binnen 2 weken omdat het daar lang op voorraad heeft gelegen is het garantie. Als je nieuw koopt en 5 jaar later monteerd en het lekt is het pech gehad.

oud DDR spul zou ik echt niet doen. Die zijn minimaal 27 jaar oud en de rubbers daarvan zul je gelijk moeten vervangen voor nieuw. Dus geen verschil met de huidige kwaliteit. Boring en cilinders kun je van elke cilinder netjes krijgen.
Genoeg mensen zweren erbij. Maar remmen.. tja. Liever niet. je speelt niet alleen met je eigen leven.

Voor de rest maakt het op zich niet enorm veel uit wat je koopt. Alleen is de kwaliteit van de A merken natuurlijk een stuk beter.

Wat betreft de voeringen... ja je hebt verschil in kwaliteit. maar het goedkoopste voldoet aan de norm. Het duurste voldoet er ook aan, maar je remweg is wat korter.
Ik pak het goedkoopste meestal. Al is de kans dat je voering gaat afbrokkelen is wel groter.
DDR spul, tja eh asbest ofzo? ;)

Zeker als je weet dat je weinig gebruik maakt van je auto, kun je er beter kwaliteitsspul op gebruiken. Goedkoop is in dit geval dan duurkoop.

Als je wil verbeteren, kun je de duurdere soorten remvoering gebruiken, die hebben net even wat meer vat op je remtrommels. Er is ook remvoering verkrijgbaar die van andere materialen gemaakt zijn dan standaard en speciaal voor oldtimers ontwikkeld is met rondom trommelremmen. Ik weet echter niet of dit ook voor trabant te vinden is of bruikbaar (losse voeringen op originele houders).

Grotere cilinders helpen ook aan de achterkant kun je bijvoorbeeld een grotere maat monteren dan de standaard 601 exemplaren.

Wil je radicaal kun je gebruik maken van een 4voudige hoofdremcilinder met elk een eigen leiding naar de cilinders toe. Vergeet dan de reduceerventielen naar de achterzijde niet.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Ok, schiet los: wat zijn de A-merken?

Ik heb ooit een 601 voor iemand klaar gemaakt, rondom nieuw remmenspul erop en ik stond zelf versteld hoe goed die pardoes stil stond. Maar dat is twintig jaar terug, toen waren de Renaks nog nieuw te krijgen.
Vierweg-HBZ lijkt me daarom wat overdreven; het gewone verhaal, maar deugdelijk uitgevoerd is echt wel voldoende.
Als bijv Hitec voor zijn geld echt goed spul is, dan zit ik in de luxe positie dat ik 's ochtends vroeg de straat maar hoef uit te lopen en bij de garage vragen of ze die voor me bestellen en na de middag kan ik het al ophalen. In zo'n geval heeft eigen voorraad niet zoveel zin meer.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

EBC en ATE vallen sowieso onder de a-merken, bosch ook.

Mapco is een B merk, dus goeie prijs/kwaliteitverhouding maar hier in nederland weer lastig aan te komen.

PEX en hitec ken ik persoonlijk niet dus daar kan ik ook geen oordeel over vellen.

Weet eigenlijk niet eens wat voor merk er nu bij mijn trabant aan de achterzijde zit... (maarja die wordt normaal gezien regelmatig gebruikt)

Vierweg hbz is ook echt radicaal en idd overbodig voor die 26 paarden die je maar tot je beschikking hebt. Maar je vroeg om een verbetering. En dat is het zeer zeker.

Mijn 1.1 zal die upgrade wel krijgen en dan nog een bekrachtiger erbij (lijkt me bij een 2takt niet eens mogelijk). Simpelweg omdat het dan overeen komt met het vermogen wat ik er in wil hebben.

Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

Voor de Barkas zijn er lui die de originele DDR schoenen opnieuw laten bekleden met Ferodo "belag".
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Super5Devil

Bericht door Super5Devil »

Ik heb PEX remcilinders gehad van Trabant Welt en die waren na 1000 km al flink aan het lekken bij 3 van de 6 stuks. Die hoef ik niet meer.
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Ik heb anders jaren in verschillende trabanten met Pex cilinders gereden zonder problemen. Wel heb ik ooit cilinders gehad waarbij het schroefdraad voor de remwartels niet volledig was geboord.
Super5Devil

Bericht door Super5Devil »

Die TrabantParts.nl die je noemt, kende ik overigens nog niet. Even gekeken, maar ik kan (vooralsnog) niet zeggen, dat hij heel compleet is en veel toevoegt aan wat we al hadden aan adressen. Ook prijstechnisch niet echt concurrerend, wel?
Is dat van iemand die hier ook rondrijdt? Ik zie dat het van ene J. van de Boogaard is. Wie o wie is dat? :-)
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Super5Devil schreef:Die TrabantParts.nl die je noemt, kende ik overigens nog niet. Even gekeken, maar ik kan (vooralsnog) niet zeggen, dat hij heel compleet is en veel toevoegt aan wat we al hadden aan adressen. Ook prijstechnisch niet echt concurrerend, wel?
Is dat van iemand die hier ook rondrijdt? Ik zie dat het van ene J. van de Boogaard is. Wie o wie is dat? :-)
Zijn ook pas net begonnen. Mogelijk kopen ze gewoon in bij de duitse shops en heb je enkel het voordeel van de verzendkosten.
Bijvoorbeeld qua 1.1 onderdelen zie ik eigenlijk alleen maar vrij universeel spul en overpriced polo spul (wat ze trouwens in duitsland ook doen) De specifieke 1.1 delen hebben ze niet eens.
Sterker nog, het remsysteem is aan de achterzijde vrijwel gelijk aan dat van een 601 (cilinders zijn groter net zoals bij een p50/60) en dat materiaal hebben ze er dan weer nouwelijks op staan.

oldschool

Bericht door oldschool »

Ik heb de remcilinders van hitec eronder, ben er zeer tevreden mee, ik rijd wel wekelijks met de trabi ik denk dat dat heel belangrijk is.
Plaats reactie