voorste naaf verwijderen

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
even002

voorste naaf verwijderen

Bericht door even002 »

Hallo Allemaal,

Trabant 601 uit 1983.

Ik ben er helemaal klaar mee.... :twisted: :cry: :cry:
Ben al enige dagen bezig om één van de voorste naven los te krijgen.
(in dit geval rechtsvoor)
Aangezien het met mijn huidige trekkers niet lukte heb ik in Duitsland via Ebay een abzieher gekocht.
Dit is het type die je vastmaakt met de 4 wielbouten. De gedacht is dat ik deze dan ook voor de achterassen kan gebruiken.

Maar, wat ik ook probeer, het lukt niet.
Ik heb met een momentsleutel zoveel kracht uitgeoefend op de trekker, ik kon er zelfs boven opstaan, zonder dat deze verder ging, is toch snel een 80+ kg.

Met een vuistje regelmatig een paar rake klappen uitgedeeld, zonder resultaat....
20171230_160430 2.jpg
Wie weet raad, en hoeveel kracht mag ik uitoefen op de trekker...
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: voorste naaf verwijderen

Bericht door Trabantenaar »

Ik neem aan dat je de asmoer er al af hebt en de remschoenen voor zover mogelijk hebt teruggesteld? (geen idee hoe zeer dat mogelijk is bij een trabant)
Ander heb je kans dat je alleen maar de remschoenen krom aan het trekken bent tegen de rand van de trommel.
Zou me niks verbazen als je de handrem ook terug moet stellen daarvoor trouwens.

Daarbij: een momentsleutel is om bouten/moeren op moment vast te draaien. Niet om los te draaien. Losdraaien kan die kapot van gaan omdat de kracht groter is dan de maximale instelling, waardoor je de veer uitrekt.
Dus NOOIT je momentsleutel mishandelen op die manier!!! En als je het doet moet je toch echt de calibratie controleren... mogelijk kun je hem al weggooien als er teveel kracht op is gezet.

Vaste ratel of Wringijzer er op met eventueel een Steigerbuis als het niet los komt.
Laatst gewijzigd door Trabantenaar op 30 dec 2017, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Ik ken mensen -waarbij je het bij hun postuur niet zou verwachten- die de kracht kunnen opbrengen zelfs een pruik op de trekkerbout te krijgen eer de naaf los wilde. Alhoewel, die pruik maakte indertijd zoveel indruk dat ik niet meer weet of de naaf zelf eigenlijk wel los is gekomen...

Ik zie dat je de remtrommel nog erop hebt laten zitten, maar je hebt toch wel de asmoer in het midden (32 of 36) eraf gehaald?
Want die zie ik nergens liggen.

En weekendje in de kruipolie en onder spanning al geprobeerd? je kunt altijd nog Camiel Eurlings om hulp vragen. Die schijnt met heel bescheiden middelen aardig wat los te krijgen...

Momentsleutel: of bedoel je gewoon een 'moordenaar': een simpele verlenging om een groter moment te krijgen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

ruton schreef:Momentsleutel: of bedoel je gewoon een 'moordenaar': een simpele verlenging om een groter moment te krijgen.
Ik zie een momensleutel met een stelmogelijkheid aan het uiteinde.

eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Ik gok dat de persoon die Joost bedoeld, destijds nog geen 80 kg op de weegschaal had. Maar dat is helaas verleden tijd. Naast de kapotte naaftrekker, was de naaf ook krom geworden. Uiteindelijk heb ik (oeps hierbij verraad ik wie het was) het toen met een “bouwpakket” naaftrekker wel los gekregen. Deze grijpt aan op de felsrand van de naaf bij de moer. Hierdoor is de kracht dan direct op de juiste plaats.

Je doet dus in ieder geval niks fout. Dit probleem had ik trouwens ook bij mij spitfire, waarbij ik een soortgelijke naaftrekker heb gebruikt. Ook daar ging het bijna fout....
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

E_S hierboven bedoelt waarschijnlijk dit bouwpakket: Afbeelding Ook bekend als "het koetje".
Past alleen op de oude conische naven (tot april '84).

Waar in het land zit je?
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

als je de centrake asmoer eraf hebt, moet het loskomen... met of zonder trommel erop

Warmstoken wil ook wel eens helpen... oja, en mocht je hem los krijgen.. bij monteren kopervet op de as smeren...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

ruton schreef:E_S hierboven bedoelt waarschijnlijk dit bouwpakket: Afbeelding Ook bekend als "het koetje".
Past alleen op de oude conische naven (tot april '84).

Waar in het land zit je?
Valt zo'n bouwpakket ook te verbouwen naar een cilindrische naaf? :mrgreen:

ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Die heeft zijn eigen bouwpakket:
Afbeelding
even002

Bericht door even002 »

Bedankt iedereen...

De gebruikte momentsleutel is een oud exemplaar, die ik niet meer gebruik voor het op moment vastdraaien.
De asmoer is inderdaad verwijdert....

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van warm stoken, aangezien er kunststof onderdelen in de lagers kunnen zitten.

Ik denk dat ik eerst de remtrommel ga verwijderen (moet daarvoor de borgschroef uitboren)
De trekker past dan ook beter op de wielbouten.

Denk dat ik inderdaad voor de optie ga, om het geheel een weekendje in de kruipolie en onder spanning te zetten.

Jullie horen hoe het afloopt...

Gr. Frans
Plaats reactie