Bandenspanning

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
JoostB
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 dec 2019, 14:59

Bandenspanning

Bericht door JoostB »

Een gekke vraag misschien.
Mag ik mijn banden op 2kg zetten, of moet ik de 1,4 - 1,6 kg hanteren, die ik ergens las? :?:
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 5698
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Bandenspanning

Bericht door ruton »

2kg wat? :ugeek:
Het is een kwestie van bandenmaat en belasting. Dat 'ergens' zal bladzij 232 in WHIMS zijn. Daar adviseren ze voor de Limo 140-160 kPa. Ofwel 1,4 tot 1,6 bar.

In de tijd dat WHIMS geschreven werd, was 145/80R13 de gewone bandenmaat en gold 155/70 als breed; tegenwoordig begint het zo'n beetje bij 155/70. De algemene aanname is dat je bij een bredere band (ook naar verhouding) iets meer lucht erin pompt. En dan zit je zo op de 2 bar. Dus ja, dat kan. Er kan beter wat teveel lucht in zitten dan te weinig en je merkt vanzelf wel wanneer de auto teveel stuitert.

Soms lijkt het dat er weinig lucht in zit, omdat de wangen een stuk zachter zijn. Ga je dan meten, blijkt de druk toch goed te zijn.

Zelf pomp ik de bandjes rondom op 1,8 bar en het reservewiel op 2,5. Om de simpele reden dat die laatste niet altijd meegevuld wordt. En dan hebben we het over een Kombi met 155mm brede banden.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2664
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Trabantenaar »

Ter vergelijk Fabrieksopgave bandenspanning:
Leeg - 2 personen:
Polo 86c 1.7 bar
Trabant 1.1: 1,5 bar.

Beladen:
Polo 86c: 2.1 en 2,4 bar
Trabant 1.1: 1,5 bar en 1,9 of 2 bar (limo vs kombi)

Deze auto's wegen evenveel(730kg) en hebben dezelfde bandenmaat (145R13) en zijn gelijktijdig geproduceerd. Nota bene in dezelde fabriek in eerste instantie...

In de DDR gingen ze waarschijnlijk uit van stuggere of slechtere kwaliteit banden.

Ik zet het daarom rondom tussen de 2 en de 2,3 bar gemiddeld
Bij een 601 zou ik het niet hoger dan 2 bar doen. Omdat je een lager voertuiggewicht hebt.

Persoonlijk zou ik geen uitzondering maken voor 155 of 145. Beide kunnen die hogere spanning aan en het zou in weze weinig verschil mogen maken met de huidige kwaliteit van banden.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
JoostB
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 dec 2019, 14:59

Re: Bandenspanning

Bericht door JoostB »

Ja, zo zeggen we dat hier in Antwerpen. Ik bedoel natuurlijk "bar".

Bedankt voor de antwoorden. Nu kan ik weer geruster de baan op. ☺️🚘

Leuk dat dit forum er is.
ZeeuwseTweetakt
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 nov 2019, 00:22

Re: Bandenspanning

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

ruton schreef: 14 feb 2020, 11:54
Soms lijkt het dat er weinig lucht in zit, omdat de wangen een stuk zachter zijn. Ga je dan meten, blijkt de druk toch goed te zijn.
Dat viel mij dus ook op, flinke wangen op de banden, maar wel 2 bar gemeten.
Plaats reactie