natrekken kopbouten

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
even002

natrekken kopbouten

Bericht door even002 » 07 mar 2020, 13:35

Waarschijnlijk al eerder aan de orde geweest, maar kan het zo snel niet vinden.
Moeten de kopbouten nu wel of niet worden nagetrokken, en na hoeveel km?
Ik kan mij voorstellen dat het één en ander ook afhankelijk is van het soort pakking wat je gebruikt.
Zelf maak ik geen gebruik van de metalen pakking, maar van de premium composiet pakkingen. (met metalen rand).
Deze losse pakkingen en setjes worden aangeboden door trabantwelt (https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Motor/Premium-Dichtungssatz-Motor-10-teilig-Trabant-601::1965.html)

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

ruton
moderator

Re: natrekken kopbouten

Bericht door ruton » 07 mar 2020, 22:36

Bij niet-gestandaardiseerde pakkingen zal de verkoper je toch wel kunnen vertellen of het aandraaimoment afwijkt? Je mag immers aannemen dat hij zijn product kent.
En anders gewoon 41,2 Nm. Dat kun je later nog eens controleren of natrekken, maar zo uit het hoofd kan ik me dat niet uit WHIMS herinneren.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 08 mar 2020, 12:10

Mag idd hopen dat de verkoper je dat kan vertellen.
Ik zou toch de voorkeur hebben voor wat er origineel wordt gebruikt.
De metalen pakking zorgt voor een betere warmte-afvoer. Bij een luchtkoeler is dat best wel aan te raden.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub

Bericht door huub » 09 mar 2020, 19:51

Komt niet zo precies, de Trabantmotor werkt met een lage compressieverhouding, 2 tact zonder kleppen, is luchtgekoeld en het zijn maar 4 bouten. Zo n cylinderkop is het toppunt van eenvoud en "zet" zich meteen. Een beetje gelijk aantrekken is wel handig. ( Sachs 2 tact motoren hadden helemaal geen pakking tussen kop en cylinder ).

Origineel is de koppakking dun alu. Bij gebrek kun je hier gerust ook iets anders voor nemen....( Wel iets van metaal ).

even002

Bericht door even002 » 13 mar 2020, 14:38

Zelf heb ik het volgende gevonden op de website van één van de Duitse aanbieders van onderdelen.
Bij gebruik van deze pakking (composiet met metalen ring) de kopbouten direct na de eerste proefrit natrekken op 40 Nm.

Moet eerlijk zeggen dat dit geen overbodige informatie is, want zelf had ik al een paar ritjes gemaakt en de bouten leken wel los te zitten, zoveel moest ik deze aandraaien (natrekken). :idea:

Plaats reactie