Mengsmering met geur
Mengsmering met geur
Ik gebruik zelf een mengsmering met aardbeien geur in mijn spartamet maar dat ruik je niet zo sterk omdat die niet zo veel uitstoot geeft.
Zelf vind ik de dure minder nep ruiken dan de goedkope maar het is wel te ruiken bij beide.
Heeft iemand dit wel eens in Trabant geprobeerd?
links https://www.max-parts.nl/putoline-tt-scooter-scented-met-aardbeien-geur-2-t-olie
https://www.24mx.nl/crossonderdelen/olien--smeermiddelen_c2661/2-takt-olie_c2662/semisynthetische-2t-olie-aardbei_pid-048
Zelf vind ik de dure minder nep ruiken dan de goedkope maar het is wel te ruiken bij beide.
Heeft iemand dit wel eens in Trabant geprobeerd?
links https://www.max-parts.nl/putoline-tt-scooter-scented-met-aardbeien-geur-2-t-olie
https://www.24mx.nl/crossonderdelen/olien--smeermiddelen_c2661/2-takt-olie_c2662/semisynthetische-2t-olie-aardbei_pid-048
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Re: Mengsmering met geur
Bij aarbeien geur en rook denk ik spontaan aan de franse kermissen waar ze met regelmaat rook gebruiken met aarbeiengeur.
Iets wat ik persoonlijk echt goor en chemisch vind ruiken.
Ik zou er niet aan willen beginnen.
Ik denk ook niet dat deze olie geschikt is voor de Trabant motoren trouwens.
De meeste scooter-2takt olie is dat namelijk niet.
Iets wat ik persoonlijk echt goor en chemisch vind ruiken.
Ik zou er niet aan willen beginnen.
Ik denk ook niet dat deze olie geschikt is voor de Trabant motoren trouwens.
De meeste scooter-2takt olie is dat namelijk niet.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Nee.
Die putolie is overigens voor gescheiden smering; Een trabant heeft geen oleomaat.
Heb je al een autootje op het oog?
Die putolie is overigens voor gescheiden smering; Een trabant heeft geen oleomaat.
Heb je al een autootje op het oog?
Ik dacht dat die olie in beide systemen kon.
ik heb vorige week nog een swift gekocht om op te knappen en heb nog een spartamet om te verkopen dus momenteel is het een beetje krap voor een 4e auto
als dat klaar is kan ik weer op zoek gaan,.
ik heb vorige week nog een swift gekocht om op te knappen en heb nog een spartamet om te verkopen dus momenteel is het een beetje krap voor een 4e auto

als dat klaar is kan ik weer op zoek gaan,.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Beide systemen mogelijk wel. Maar onze Trabanten hebben motoren met vrij ruime toleranties en die hebben een betere vulgraad nodig dan de flinterdunne olie die ze voor scooters ontwikkeld hebben.
goed om te weten!
Bij het uitzoeken van tweetaktolie vooral letten op de volgende eigenschappen: zelfmengend, viscositeit bij 100ºC boven de 8 en liefst een hoog vlampunt.
In plaats van de geur te veranderen, zou ik ervoor zorgen dat de verbranding optimaal is, zodat er minimaal walm is.
In plaats van de geur te veranderen, zou ik ervoor zorgen dat de verbranding optimaal is, zodat er minimaal walm is.
Is hierbij dan hoe hoger het vlampunt hoe beter voor de trabant??ruton schreef: ↑23 jul 2020, 16:55 Bij het uitzoeken van tweetaktolie vooral letten op de volgende eigenschappen: zelfmengend, viscositeit bij 100ºC boven de 8 en liefst een hoog vlampunt.
Heb je de popcorn al klaarstaan? Oliediscussies zullen er altijd blijven. Meestal synthetisch versus mineraal.
De simpele uitleg is: Bij een hoog vlampunt kan de olie langer smeren voordat die verbrandt en dus ook bij de hogere motortemperaturen. Waardoor de verbrandingsresten ook niet in de motor aankoeken.
De technisch zeer goed onderlegde oude rotten op de Duitse fora zijn er vrij unaniem in dat motoren die met Addinol MZ 405 en 406 zijn gesmeerd er na 20.000 km van binnen nog mooi schoon uitzien en amper versleten zijn. Dit itt tot de verkoolde resten van goedkope olie.
Ik heb ooit een experiment met Triboron gedaan, en na een bijna vastloper (warm gereden en daarna nog geen kilometer snelweg!) was ik blij dat ik de resterende flesjes aan een brommerrijder kon doorschuiven. Trabantmotoren zijn te groot voor Triboron, bij een brommer van 50cc schijnt het prima te kunnen. In Puch-kringen zweren ze erbij, naar ik heb vernomen.
Wie in de jaren '90 een aantal motoren van de sloop heeft gehaald en die opent, kan ook de korsten van die DDR-bruinkoololie wegbikken. Dat een Trabant ermee kon rijden, wil nog niet zeggen dat het goed voor hem is, en hetzelfde geldt voor goedkope actuele olie.
Elders op dit forum heb ik ooit dit vlammende staatje gepost:
• Triboron heeft een vlampunt van > 76 °C.
• Motul 710 2T heeft een vlampunt van 88 °C.
• Denicol Super 2 heeft een vlampunt van 106ºC.
• Addinol Super Mix MZ 405 heeft een vlampunt van minimaal 125ºC
• Addinol Super 2T MZ 406 heeft een vlampunt van minimaal 130ºC
• Motul 800 2T (Off) Road Racing heeft een vlampunt van maar liefst 274ºC.
• LiquiMoly Motorbike 2T Street : 110ºC
Ik heb jarenlang heel tevreden met Denicol gereden (gekocht via HARC-racer Albert Westerhuis) totdat ik Addinol leerde kennen. Daar gebruik ik nu ook de versnellingsbakolie HLP68 van. Mede omdat daar 'ab Werk' een zinkadditief in zit. Maar daarover elders.
De simpele uitleg is: Bij een hoog vlampunt kan de olie langer smeren voordat die verbrandt en dus ook bij de hogere motortemperaturen. Waardoor de verbrandingsresten ook niet in de motor aankoeken.
De technisch zeer goed onderlegde oude rotten op de Duitse fora zijn er vrij unaniem in dat motoren die met Addinol MZ 405 en 406 zijn gesmeerd er na 20.000 km van binnen nog mooi schoon uitzien en amper versleten zijn. Dit itt tot de verkoolde resten van goedkope olie.
Ik heb ooit een experiment met Triboron gedaan, en na een bijna vastloper (warm gereden en daarna nog geen kilometer snelweg!) was ik blij dat ik de resterende flesjes aan een brommerrijder kon doorschuiven. Trabantmotoren zijn te groot voor Triboron, bij een brommer van 50cc schijnt het prima te kunnen. In Puch-kringen zweren ze erbij, naar ik heb vernomen.
Wie in de jaren '90 een aantal motoren van de sloop heeft gehaald en die opent, kan ook de korsten van die DDR-bruinkoololie wegbikken. Dat een Trabant ermee kon rijden, wil nog niet zeggen dat het goed voor hem is, en hetzelfde geldt voor goedkope actuele olie.
Elders op dit forum heb ik ooit dit vlammende staatje gepost:
• Triboron heeft een vlampunt van > 76 °C.
• Motul 710 2T heeft een vlampunt van 88 °C.
• Denicol Super 2 heeft een vlampunt van 106ºC.
• Addinol Super Mix MZ 405 heeft een vlampunt van minimaal 125ºC
• Addinol Super 2T MZ 406 heeft een vlampunt van minimaal 130ºC
• Motul 800 2T (Off) Road Racing heeft een vlampunt van maar liefst 274ºC.
• LiquiMoly Motorbike 2T Street : 110ºC
Ik heb jarenlang heel tevreden met Denicol gereden (gekocht via HARC-racer Albert Westerhuis) totdat ik Addinol leerde kennen. Daar gebruik ik nu ook de versnellingsbakolie HLP68 van. Mede omdat daar 'ab Werk' een zinkadditief in zit. Maar daarover elders.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ik denk dat die motul 800 niet voor niets de term Racing heeft gekregen. Als je een luchtgekoeld blokje gaat kietelen gaat je motortemperatuur ook omhoog en wil je dus een olie die beter bestand is tegen die hitte zodat je smering in orde blijft.
Voor een normale trabant motor is dit dus ook onnodig hoog.
Triboron heeft een te laag vlampunt, deze verbrand als het ware al in het carter waardoor die onvoldoende smering heeft. Daanaast is de mengverhouding zwaar gereduceerd waardoor je sowieso al minder smering hebt. Bij een 50cc blokje zijn deze nadelen echter verwaarloosbaar klein, omdat er minder oppervlakte gesmeerd hoeft te worden.
Ik ben eens benieuwd wat het vlampunt van de 2taktolie van die blauwwitte budgetketen is, daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.
Gebruik dat vooral niet, hooguit als je vergeten bent om nieuwe addinol te kopen(of mee te nemen) en je moet nog naar huis met een lege tank.
Voor een normale trabant motor is dit dus ook onnodig hoog.
Triboron heeft een te laag vlampunt, deze verbrand als het ware al in het carter waardoor die onvoldoende smering heeft. Daanaast is de mengverhouding zwaar gereduceerd waardoor je sowieso al minder smering hebt. Bij een 50cc blokje zijn deze nadelen echter verwaarloosbaar klein, omdat er minder oppervlakte gesmeerd hoeft te worden.
Ik ben eens benieuwd wat het vlampunt van de 2taktolie van die blauwwitte budgetketen is, daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.
Gebruik dat vooral niet, hooguit als je vergeten bent om nieuwe addinol te kopen(of mee te nemen) en je moet nog naar huis met een lege tank.
Ook Addinol heeft voor de racerij een Pole Position High speed 2T , maar die is niet zelfmengend.
Moet je eerst gaan roeren voor vertrek...
Moet je eerst gaan roeren voor vertrek...
Kijk dit is zeker wel interessant.
Ik had dus eerst begrepen hoe hoger het vlampunt hoe beter.
Vandaar ook mijn vraag.
Zo zie je maar wat een verschil er zit in de diverse olie die te gebuiken kunnen worden.
Ik had zelf gekeken naar een castrol olie om de oude geur van castrol te hebben.
Kwam daar de castrol xr77 tegen met een vlampunt van 223°C.
Maar ik denk toch gezien de hele goeie ervaringen met de addinol dat ik die zeer waarschijnlijk dan ook ga gebruiken tegen de tijd dat ik een trabant heb.
Ik had dus eerst begrepen hoe hoger het vlampunt hoe beter.
Vandaar ook mijn vraag.
Zo zie je maar wat een verschil er zit in de diverse olie die te gebuiken kunnen worden.
Ik had zelf gekeken naar een castrol olie om de oude geur van castrol te hebben.
Kwam daar de castrol xr77 tegen met een vlampunt van 223°C.
Maar ik denk toch gezien de hele goeie ervaringen met de addinol dat ik die zeer waarschijnlijk dan ook ga gebruiken tegen de tijd dat ik een trabant heb.