Radio stoort bij het draaien van de motor

Meer vermogen? Betere Wegligging? Spoilers? Muziek? Vraag hier naar de mogelijkheden!
huub

Re: Radio stoort bij het draaien van de motor

Bericht door huub »

Beste Albert:

Waarschijnlijk stoort de ontsteking dwz bobine, kabel en bougie.
Om hiervan zeker te zijn, haal even de v snaar los van de dynamo. Blijft dit storen dan is het de ontsteking.
De beste oplossing is dan een ontstoorset. ( zie Ruton ). De bobine, bougiekabels en bougies worden dan volledig geaard. Alle onsteekpulsen en de harmonischen kunnen dan niet meer buiten dit aardscherm.

Wat ook wel eens wil helpen is dunne kippengaas te monteren aan de onderzijde van de duroplast motorkap van de auto. ( wel goed aarden...)
De ebza soort niet.
Succes
Huub
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

huub schreef: 02 dec 2020, 21:51Wat ook wel eens wil helpen is dunne kippengaas te monteren aan de onderzijde van de duroplast motorkap van de auto. ( wel goed aarden...)
De motorkapspin is al geaard dus met bevestigen krijg je die aarding waarschijnlijk al in orde.
Het motorruimte-lampje wat op sommige Trabanten zit, is ook via de spin geaard.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
huub

Bericht door huub »

Goed aarden.
Dwz leg een zo kort mogelijk draadje tussen het kippengaas en het centrale massapunt naast de accu.
Dit is een goede aarding.
Hoogfrequent gedraagt zich erg onvoorspelbaar.
Succes
Albert

Bericht door Albert »

Bedankt voor alle tips! Heb de aansluiting van de regelaar gecontroleerd. Lijkt in orde. Rode kabel is aangesloten op startmotor en de blauwe aan massa. Verder is me opgevallen dat de rode controlelampje niet direct maar pas na een paar seconden aangaat na het omdraaien van het contact. Bij draaiende motor blijft het lampje branden, dit is altijd al geweest. Ik rij al 9 jaar in m’n Trabant zonder leegraken van de accu. De accu geeft onbelast 12 volt aan. Zou dit ook invloed kunnen hebben op de storing van de radio?
Albert

Bericht door Albert »

Trabantenaar schreef: 02 dec 2020, 15:57 Massa van de radio zal meestal via het metalen dashboard geschieden. Immers is dat ook gewoon rechtstreeks met de carrosserie verbonden.
Via de antenne kan ook het geval zijn (bijvoorbeeld bij de 1.1 met kunststof dashboard)

De storing komt meestal vanuit de dynamo. Ook een als de regelaar of motor slecht massa maakt kan er dus een probleem ontstaan.
Soms is het wisselen van de dynamo een remedie, soms juist de regelaar, maar meestal betreft het de massa zelf.

Al bestaan er ook ontstoringssetjes voor de bobines, maar of die voor de radio bedoeld waren weet ik niet.
Het valt te proberen maar er zijn genoeg Trabanten die zonder radiostoringen en zonder ontstoorsetjes rondrijden.
Probleem opgelost. Massa regelaar was niet oké. Bedankt voor je advies. Groet Albert
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Gelukkig was het iets eenvoudigs!

Goede massa van de regelaar zorgt dat het systeem ook beter werkt in zijn geheel, dus dat is mooi meegenomen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Plaats reactie