KMVA werkt net verkeerd om

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
jshuiting

KMVA werkt net verkeerd om

Bericht door jshuiting »

Excuses, gaat hier om een KMVA van een Wartburg, maar er zijn nog maar weinig plekken waar ik de vraag nog niet gesteld heb.

https://youtu.be/R-Ag5P5lhbw

De LED's van de verbruiksmeter gaan allemaal branden wanneer je de auto op contact zet, en vervolgens wanneer je gas geeft gaan ze langzaam een voor een uit.
Dit zou eigenlijk juist net andersom moeten gebeuren, allemaal uit en dan langzamaan een voor een gaan branden.

Wat kan er toch mee aan de hand zijn?
Viertakt sind zwei zu viel!
ruton
Moderator

Re: KMVA werkt net verkeerd om

Bericht door ruton »

Niks benzinepomp gerelateerd?
Dat ze bij contact maken even allemaal aanflitsen, heb ik bij mijn Trabant ook in herinnering. Ik heb het ding wegens verstopping van het benzinecircuit afgekoppeld, maar ik meen dat ze na dat aanflitsen wel allemaal tegelijk uitgingen. Maar ik kan er eens op letten, elektrisch is mijn Mäusekino nog wel aangesloten, dus die contactflits zou er nog moeten zijn.

Als het gedrag tijdens het rijden wel normaal is, zou ik er niet zo mee zitten. Onze handgemaakte bolides hebben immers allemaal wel wat eigens...
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Nee bij het rijden gebeurd precies hetzelfde als in het filmpje helaas.
De KMVA sender zelf is nieuw, bekabeling lag er al, en de teller zelf zat er ook al in.

Teller ook al uit mekaar gehaald en vergeleken met de schemas van wartburgpeter.de maar alles lijkt goed te zijn.
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bericht door Trabantenaar »

Je benzine en temperatuurmeter doen wel wat ze moeten doen?

de verbruiksmeter werkt doormiddel van een schroepenwieltje dat het aantal omwentelingen registreert met een led en een fotocel.

De led brand, en de fotocel registreert dat een schroepje van het schoepenwiel de lichtbundel even onderbreekt.
Vergelijkbaar met zo'n laserstraal of lichtbundel in de deuropening van een winkel: als je er doorheen loopt onderbreek je ook de lichtbundel. (dit systeem werkt ietwat anders, maar is een eenvoudige vergelijking voor de werking)

Het aantal keren dat de lichtbundel wordt onderbroken wordt dan weer omgezet naar een spanning van x volt.
Hoe harder die draait (meer onderbrekingen), hoe meer stroom doorgegeven wordt naar de meter.

De meter vertaald dat dan weer in een hoeveelheid brandende lampjes op basis van het voltage wat van de gever af komt.
(elk schoepje geeft dus even een donkere vlek op de fotocel)

Als het om een nieuwe gever gaat, zou ik eerst proberen of het met een andere gever (een originele als het even kan) ook gebeurt.
Indien dat zo is is de meter intern niet goed. Maar ik vermoed dat het in de gever zit.
Ook de meter heeft een deel van de electronica er in zitten die samenwerkt met de gever.

Een trabant gever (een enkel exemplaar) is om die reden dus ook niet geschikt om in een Wartburg te bouwen.
De meters zijn anders opgebouwd en een wartburg gever is ook groter (dubbel formaat)
Ook omdat bij de wartburg de meter samen zit met de benzine en temperatuurmeter. Deze zijn aan elkaar gekoppeld.
Je kan die Trabant eigenlijk gevers alleen in een wartburg gebruiken als je een compleet systeem van een Trabant er in zet.

Het kan bij een nieuwe gever zoiets simpels zijn als een verkeerd om geplaatste diode of een component die het tegenovergestelde doet dan wat het zou moeten doen.
Zeker als men het ding nieuw gebouwd heeft op basis van de originele stroomschema's kan het zijn dat een vervangingscomponent net een andere pinout heeft dan origineel, waardoor die juist andersom werkt. (of het component zit gewoon omgedraaid gemonteerd)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
jshuiting

Bericht door jshuiting »

De gever kan ik uitsluiten, als ik hem loskoppel blijven de ledjes ook branden, in principe zouden alle ledjes zonder signaal uit moeten gaan lijkt mij?

Tank en temperatuur lijken verder perfect te werken.

Had me overigens al een beetje in de teller verdiept en kwam zelf tot de conclusie dat de chip A227D precies het tegenovergestelde doet van wat hij doen moet, ik kan me alleen geen enkele situatie voorstellen waarin dit zou kunnen voorkomen.
Referentie min en max ook al omgewisseld zonder resultaat, en dan zou je bijna zeggen dat de massa en + verkeerd om zitten, maar dan zouden de ledjes totaal niet mogen branden.

Hoofdpijn krijg ik er van :lol:
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bericht door Trabantenaar »

Voor zover ik weet werkt het net zoals de temperatuur meter. 0v = alle lampjes branden.
Trek je tempetaruursensor er maar eens uit bij het blok. Dan gaat die ook juist alle lampjes laten branden.
Failsafe systeem. In dat geval. Als de sensor niks door geeft gaat er een lampje branden. Zo werken de meeste sensoren in een auto. (Daarom is het bij een brandstofsensor andersom)

Er komt dus 12v (of iig iets van een voltage want ik weet niet precies wat er door die meters heen gaat) uit je gever ipv 0v.
De initiële opstart is altijd 0v. Daarom licht het ook op als je hem net opstart.

Meten is weten. Je moet sowieso weten wat er uit de gever komt qua voltages. Dat weet ik ook niet. Dus ik kan ook verkeerd om denken...

Overigens werkt het bij een trabant gever ook zo dat als je de hele gever loskoppelt er helemaal niks gaat branden. Dus dat dat niet gebeurt is vreemd.
Plaats reactie