aansluiting lichtschakelaar

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
trabant36

aansluiting lichtschakelaar

Bericht door trabant36 »

In het oude dashboard van mijn P50/II heb ik voor de verlichting een draaischakelaar (zie bijgevoegde foto).
Ik heb nu een ander type dashboard gekocht met wipschakelaars (zie bijgevoegde foto).
paneel achter.jpg
Bij deze schakelaars is aangegeven welke bedrading op welke schakelaar moet.
file.jpg
Achterop de ronde draaischakelaar staan nrs bij de aangesloten bedrading. Mijn vraag is wat hoort bij welk nr? Is er een schema dat een bepaald nr hoort bij bv het linkervoorlicht etc?
Ik heb zo'n schema niet in de boeken of op internet kunnen vinden.
Weet iemand of een dergelijk aansluitschema bestaat?
Groet,
Paul
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Re: aansluiting schakelaar

Bericht door Trabantenaar »

Ik heb je berichten even samengevoegd. Je kunt trouwens ook meerdere bijlage in 1 bericht zetten ;) (zo te zien heeft onze ruton ondertussen dat ook al voor je gedaan)

De aansluiting nummers op je draai schakelaar zijn redelijk gestandaardiseerd: https://www.mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/

Hoe het met de pianotoets-schakelaars zit? Geen idee, daar ben ik helemaal niet in thuis. Maar goed kans dat je meerdere schakelaars nodig hebt, dat is origineel ook zo voor zover ik weet.

Edit: Voor de mensen die de uitgebreide uitlegberichten en chaotische berichten van mij willen overslaan en concreet een antwoord willen hebben. Hierbij een rechtstreekse link naar een aansluitschema en concrete uitleg:
https://www.trabantforum.nl/forum/viewtopic.php?p=41413#p41413

Vernieuwd aansluitschema:
https://www.trabantforum.nl/forum/viewtopic.php?p=41523#p41523
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Jouw nieuwe aanwinst is het klepje voor het afgeronde P50/1 dashboard met het ronde luidsprekergaas voor de bijrijder.
De P50/II (vanaf febr '61) heeft al het overbekende hoefijzerdashboard 'in Wagenfarbe'...
Dat hoefijzer had je aanvankelijk ook met die zogeheten piano/suikerklontjes-schakelaars, maar dan had die er 5, waarvan nr 4 vacant was en nr.5 de ruitenwisserbediende.
Vanuit de chauffeurspositie gezien zijn jouw 4 suikerklontjes v.l.n.r: parklicht, stadslicht, dimlicht, ruitenwisser.

De nummers achterop de ronde schakelaar zullen waarschijnlijk die van de Bosch-codering volgen, waar Trabantenaar al naar linkt.

Kijk eerst eens of je het juiste Schaltplan kunt vinden, begin bij de Wirkschaltpläne, dat zijn de oudjes.

Hieronder een schema met de ronde lichtschakelaar.
col_old_dreh.jpg
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Ik heb nog eens in mijn documentatie gegraven. Dit schema is met de pianotoetsen, waarbij nummer 5 vacant is, maar je hebt er maar vier:
suikerklontjes.jpeg
trabant36

Bericht door trabant36 »

Dank voor jullie reacties.
Ik ben bang dat mijn kennis van electra en schema's lezen onvoldoende is.
Ik heb een tekening gemaakt (zie bijlage) waar de nrs opstaan van de verschillende schuifpennetjes. Bij een paar staat geen nr. Ook zijn niet alle schuifpennetjes gebruikt. Dat heb ik aangegeven met niet gebr.
Verder zijn alle aangesloten draden zwart, behalve 1 die grijs is.
Welk nr bij welke verlichting hoort, daar kom ik niet uit. Weet iemand dat?
Groet,
Paul
Bijlagen
nrs draaischakelaar.jpg
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Even wat linkjes naar groot formaat schakelschema's:

https://trabant-richter.de/.cm4all/uproc.php/0/Pics/Trabant%20600%20und%20601%20mit%20Tastenschalter.jpg (600 en 601 met 4 pianoschakelaars)
https://trabant-richter.de/.cm4all/uproc.php/0/Pics/Trabant%2012V%20Standard%2BDeluxe.jpg (601 met ronde schakelaars)

Ik zie dat je zwarte draden (of in elk geval 1 ervan) is genummerd. Wellicht is dat bij allemaal het geval.

Aansluitingen:
15: Geschakelde plus (naar/van knipperlicht-schakelaar, voor het groot licht in te kunnen schakelen)
30: Accuplus (rechtstreeks vanaf de accu)
56: koplampen plus
56a: Pluskabel richting het grootlicht relais
56as: Aansturingskabel voor de aansturing van het grootlicht relais (56a Steuerung)
58L: Verlichting Links (stadslicht, achterlicht)
58R: Verlichting Rechts (Stadslicht, Achterlicht + Kenteken en tellerverlichting)
58K wordt inderdaad niet gebruikt.

Als het goed is hebben de 3 aansluitingen met 58 ook 2 aansluitingen waarvan er bij elk maar 1 gebruikt wordt.
Ze hebben ooit besloten om deze splitsing pas na de zekeringsbak te doen ipv in de schakelaar. Je kunt deze indien nodig als verlichtingsplus gebruiken zoals voor bijvoorbeeld mistlampen.
15 en 30 zijn ook dubbel uitgevoerd. In principe moet de 15 bij de 56as kant aangesloten zitten. De andere kant zou het grootlicht schakelen zonder het relais te gebruiken. Dus dan gaat er veel te veel stroom door je knipperlichtschakelaar. Wil je niet hebben ;)
Intern zit 15 met 56a en de andere kant 15 met 56as verbonden, voor zover ik kan achterhalen.

Foto via oldtimer-ersatzteile-hermel.de
Afbeelding

FER is trouwens het merk ;)

Edit: hehe na 30 minuten bijwerken heb ik eindelijk de hele post compleet, 16.43 laatste bewerking)

ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Fahrzeug Elektrik Ruhla.
Trabantenaar schreef: 28 jun 2022, 16:11
Aansluitingen:
15: Geschakelde plus (naar/van knipperlicht-schakelaar, voor het groot licht in te kunnen schakelen)
Die oudjes hebben van huis uit een voetschakelaar (Abblendschalter) voor het grootlicht. En dan ook geen Abblendrelais achter het dashboard. Die hele (in dit geval grijze) 15 ontbreekt daar in het schema.
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Klopt deels. Die 15 op de knipperlichtschakelaar zit er wel gewoon, mits er een schakelaar in zit die een mogelijkheid heeft om te seinen.
En die is dan ook verbonden met de voetschakelaar.
In principe werkt dat gelijk aan 56a en 15 die naast elkaar op de moderne schakelaar.
Mijns inziens had die kabel geen 15 mogen heten. Omdat het slechts een schakeldraad is en geen standaard geschakelde plus.
Het werkt nogal verwarrend als je het schema uitzoekt met de nummers. Maarja DDR... beetje van dit, beetje van dat :lol:

In jou zwart/wit schema P50ontbreekt die kabel wel inderdaad. Maar dan zal die knipperlichtschakelaar anders zijn.

Origineel met seinfunctie via de knipperlichtschakelaar loopt er dus wel flink wat stroom door die knipperlichtschakelaar als je groot licht seint. maar in de modernere ronde schakelaars is dat er uit gehaald.
Voor de veiligheid kun je dus die seinfunctie weg laten. Dan wordt de knipperlichtschakelaar ook niet heet als je te lang blijft seinen ;)

trabant36

Re: aansluiting lichtschakelaar

Bericht door trabant36 »

Bedankt, voor jullie zoekwerk en reacties. Ik ga er proberen uit te komen bij het omzetten naar de wipschakelaars.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Als je toch ondersteboven onder het dashboard hangt te yogaën, kijk dan meteen even welke draden er nog meer niet volgens schema zijn gekleurd. Markeer wat je zeker weet (washi-tape) en overweeg of vervangen (let daarbij erop dat ze -zeker bij 6V- niet te dun zijn) te doen is.
https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enkeladerig-draad/
https://www.kabelbaumtechnik-wagenknecht.de/produkt/kfz-kabel-flry-25qm%C2%B2-100m-spule/

Maar test eerst even de pianoschakelaars van het 'nieuwe' dashboard op hun werking. De schroefverbindingen zien er best wel roestig uit.
trabant36

Bericht door trabant36 »

Als ik alles goed heb aangesloten ga ik zeker alle draden markeren en registreren in een bestandje met foto's zodat ik dat in toekomst kan raadplegen.
De kabelboom is eerder al vervangen bij de ombouw naar 12V. Dus die zal geen probleem geven.
De schakelaars hebben idd wat roest, maar dat is wel schoon te krijgen vlgs mij.
Hoe test jij zulke schakelaars vooraf? Ik heb zoiets nog nooit gedaan.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Dus die zal geen probleem geven.
:shock: Alle draden zijn zwart! Met alle draden in de juiste kleur is het al genoeg gepuzzel, maar als alles zwart is (of alles in de actuele carosseriekleur overgespoten) , moet je niet raar opkijken als iemand met een serieus uurtarief zegt dat die daar niet aan begint.

Als ik het goed onthouden heb:
de spanning (V) meet je parallel, met de componenten aangesloten.
Probeer daarbij de min niet aan de massa te houden, maar aan de min van een stekker of bv de min van een lampje. Als een testlampje zwak brandt, is er stroomverlies. Waar dat verlies dan zit, is te vinden met de V4-meting.

De weerstand meet je ook parallel, maar zonder stroom erop (dat doet de meter al om te meten).

en de stroom (A) meet je in serie. De meter is dan deel van het circuit, dat moet je dus onderbreken en de meter er tussen zetten.
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Ruton is wat minder thuis in elektra. De basis die hij geeft is een goeie start maar met alleen de basis kom je er niet met dit soort dingen.

men heeft ws de fout gemaakt om van 6v naar 12v te willen wijzigen door de kabelboom te vervangen.
Dat was natuurlijk niet nodig geweest. 6v kabels zijn dikker dan 12v kabels en je hoeft alleen de 6v componenten (zoals relais en lampjes, de dynamo en de bobines en dergelijke) te vervangen voor 12v componenten. Zelfs de 6v starter kan indien gewenst blijven zitten.
Eigenlijk vervang je een kabelboom alleen als die gesmolten is of als de isolatie dusdanig verweerd en stug is dat het uit elkaar brokkelt of scheurt zodra je eraan gaat zit. Of bij hoge uitzondering dat het intern geoxideerd is door waterintreding. Eigenlijk dus simpelweg alleen als de kabels echt aan vervanging toe zijn.

Overigens, zo'n puzzeltje vind ik persoonlijk best leuk om te doen. De bedrading in een Trabant is zodanig eenvoudig dat je met een paar uurtjes alles vervangen en opnieuw aangesloten kan hebben, ongeacht welke kleur de kabels hebben. Het is alleen wel zaak om systematisch te werk te gaan. Complete kabelboom kun je met 8 uur doorwerken ook wel vervangen.
Nee liever dit dan een moderne auto waar er minder draadjes zijn dan wat de componenten nodig hebben (de sturing is gedigitaliseerd)

Maargoed. Wat ik al aangaf: ik zie op 1 kabel een getal staan. Dit kan ook op de andere kabels staan.
Als ze goed hebben gewerkt is elke kabel een ander nummer en kun je zo de doolhofjes volgen. Zo werkt t op papier met de schema's trouwens ook: Gewoon doolhofje volgen, zoals je vroeger in de kleuterklas en de donald ducks al leerde ;)

En zo niet: alle tape eraf en kabel voor kabel volgen. Al zou je met het schema ook kunnen kijken of de kabels idd op dezelfde punten aan komen als ze zouden moeten, aangezien het nu, neem ik aan, ook werkt. Dan kun je ze zelf labelen.
Beter is om dan gewoon verschillende kleuren elektratape te gebruiken, dat blijft tenminste goed zitten.

Overigens zou ik van zo'n pianotoets schakelaar eerst eens zoeken naar een foto van het binnenwerk (google de term voor de schakelaar + het woord Zerlegt of Regenerieren erbij) En daarna zelf voorzichtig uit elkaar halen als je weet waar je op moet letten.
Met zulke roestige schroefjes zou het binnenwerk er wel eens hetzelfde uit kunnen zien en dan krijg je het nooit werkend zonder de schakelaar te reviseren. (ja ook die kun je reviseren)

Schakelaars test je trouwens door je multimeter in de diode stand of de stand met piepje te zetten (die hebben ze niet allemaal)
Schakelaars maken namelijk alleen contact van het ene naar het andere aansluitpunt. En daarbij hoef je dus alleen te meten of er verbinding is tussen punt a en punt b. Je moet alleen wel weten welke punten aan elkaar verbonden worden. Eigenlijk hetzelfde als hoe je een kabel meet.

Ik vermoed dat deze schakelaars vrij simpel zijn qua interne schakeling en dat er hooguit een plus hier of daar doorgelust zal moeten worden om alle schakelaars spanning te geven. De moderne schakelaar doet dat vanaf 1 punt, maar met losse schakelaars moet je de schakelaar los voeden. Maar dit staat in het schema ook gewoon duidelijk zie ik.

Je zal alleen wel zo'n voetschakelaar moeten hebben voor je grootlicht. Al kan dat misschien ook anders opgelost worden.
In mijn 1.1 heb ik een schakelaar op het dashboard die het licht omschakelt van dimlicht naar grootlicht, inc bijbehorende controlelamp, maar daar is de kabelboom weer wat veranderd. Dus ik weet niet of dat bij oudere modellen ook zo kan...

Kijk eerst maar eens of die pianotoetsen niet aan een revisiebeurt toe zijn. Het aansluiten kan later nog wel.

Trabantenaar
Technisch Beheerder

Inmiddels heb ik zelf een paar van dit type schakelaars in handen gehad en doorgemeten (waarvoor dank aan Ruton)

Onderste 2 schroeven verbinden als de schakelaar ingedrukt is. De bovenste 2 verbinden juist wanneer de schakelaar niet ingedrukt is.
Als er maar 2 schroeven aanwezig zijn, is het alleen een doorverbinding als de schakelaar is ingedrukt.

Er blijkt nog een 3e variant te bestaan, een sigaretten aansteker. Die sluit een spoeltje in de knop kort. Welke opwarmt en je kunt dan de knop eruit halen om je sigaret aan te maken. Deze zaten (o.a. ?) in Wartburg 311. De knoppen van die auto's zijn ook vierkanter van vorm, op de sigaretten aansteker na.

Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bij het schrijven van het antwoord op de pm die je me stuurde viel me nog iets in wat hier op het forum ook kon worden vermeld:

De aanduidingen op eventuele nog aanwezige stickers aan de binnenkant van een klepje zijn niet de functies. Dat is de zekering-legenda. (ik maakte die fout vanmiddag zelf ook)

Aan de voorkant zitten eventueel stickers wat de schakelaars moeten doen, maar de 4 schakelaar versie heeft niet altijd stickers.

Bij een P50 zou dat moeten zijn, Stadslicht links, Stadslicht rechts, dimlicht, ruitenwisser
(dit is overigens gewijzigd door de jaren heen, maar in dit geval een handige referentie)
Bron: http://www.trabant-original.de/toupl/uploads/1958_de_betriebsanleitung_trabant.pdf

Op die manier zou je dus al 58L en 58R op schakelaar 1 en 2 kunnen zetten (je hebt wel voeding nodig).
En de 56 op schakelaar 3.

Het grootlicht zal je eerst voor moeten weten hoe dat zit. is er wel of geen relais gemonteerd en heb je wel of geen seinfunctie op je knipperlichtschakelaar zitten. We weten ook niet of de parkeerlichtfunctie is gewijzigd of niet. (die werkt in latere versies alleen indien de lichtschakelaar uit is)

Verder, zoals ik in de pm ook heb aangegeven:
Begin met het labelen van de huidige bekabeling. Gewoon de kabels voorzien van het nummer waar ze nu ingestoken zijn en kabels die dicht bij elkaar zitten even aan elkaar tapen zodat je ze nooit verkeerd kan steken.

Plaats reactie