Voor wie i.t.t. mij wel verstand van elektriek heeft, vond ik deze zelfbouw bobinetester:
https://pf31.pappenforum.de/thread/38665-einfaches-pr%C3%BCfger%C3%A4t-f%C3%BCr-z%C3%BCndspulen-selbst-gebaut/
Bobine-tester zelfbouw
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Bobine-tester zelfbouw
Wat ik eruit haal is een soort knipperlicht-relais sturing die ter vervanging van de contactpunten wordt gebruikt om 1 vaste frequentie te genereren.
En daarbij een ontstoringscondensator om ervoor te zorgen dat de pulsen alleen richting de bobine gaan en dat de voeding er geen last van heeft.
Voor de rest is het gelijk aan de werking van de originele contactpuntenontsteking.
Alleen zijn prachtige zelfknutselwerk, is zodanig verwarrend bedraad en slecht gefotografeerd. Dat ik me afvraag of het schema gelijk is aan de opstelling.
Naast dat zit er ineens een extra transformator + een extra condensator op de opstelling die niet in het schema staan maar wel in gebruik lijken te zijn
Ik kan slechts deels het schema refereren door deze warboel van draden en extra componenten.
Ik zou persoonlijk een complete ontstekingsmodule met een elektromotor laten draaien en originele bougies gebruiken ipv deze opstelling.
Dan simuleer je de oorspronkelijke opstelling, kun je beide ontstekingssystemen testen (zowel contactpunten als ebza) en heb je niet 1 vast toerental wat getest wordt.
En daarbij een ontstoringscondensator om ervoor te zorgen dat de pulsen alleen richting de bobine gaan en dat de voeding er geen last van heeft.
Voor de rest is het gelijk aan de werking van de originele contactpuntenontsteking.
Alleen zijn prachtige zelfknutselwerk, is zodanig verwarrend bedraad en slecht gefotografeerd. Dat ik me afvraag of het schema gelijk is aan de opstelling.
Naast dat zit er ineens een extra transformator + een extra condensator op de opstelling die niet in het schema staan maar wel in gebruik lijken te zijn
Ik kan slechts deels het schema refereren door deze warboel van draden en extra componenten.
Ik zou persoonlijk een complete ontstekingsmodule met een elektromotor laten draaien en originele bougies gebruiken ipv deze opstelling.
Dan simuleer je de oorspronkelijke opstelling, kun je beide ontstekingssystemen testen (zowel contactpunten als ebza) en heb je niet 1 vast toerental wat getest wordt.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Re: Bobine-tester zelfbouw
Met deze schakeling kun je idd testen in welke conditie je bobine is.
Je kunt de bobine Ohms doormeten en nagaan of deze nog goed is, hier belast je de bobine met een vonkenbrug.
Met de twee spitse m 6 boutjes kun je de afstand instellen die de vonk moet overbruggen. Je hebt ongeveer 1000 Volt nodig per mm.
Een bougie kan ook..
Echter dit is iets nauwkeuriger.
Het relais met de elco vormen een rc ( weerstand-condensator) kring welke de frequentie bepalen. Ik vermoed ongeveer een 100 Hz.
Komt zich niet zo kritisch.
Dit is prima om de conditie van een bobine te bepalen.
Ik gebruik zelf ook een eigenbouw tester.
In het donker kun je goed, naast de hoofdvonk, eventuele weglekkende vonken, soms erg kleine, bij een doorgeslagen bobine zien. Dit is meestal in het kunststof gedeelte.
De condensator van 47 nF over de voeding is eigenlijk overbodig en de smoorspoel ( geen trafo ) ook.
Ik heb wel wat twijfels over het schema.
( Het type relais wat hier gebruikt wordt is misschien een soort knipperrelais welke nu een verlengde tijd heeft met elco. )
Wanneer je goed dit schema bekijkt dan vloeit de stroom via + 12 V door het contact 30/87 a naar het relais. Het relais kan nooit meer afvallen...
Wanneer ik dit soort knipperschakelingen bouw(de) zette ik altijd een verbreekcontact in serie met het relais.
( Zo heb ik menige oud type knipperautomaat voorzien van een nieuw binnenwerk )
In ieder geval best leuk om na te bouwen, eventueel nog met een A meter in serie.
Je kunt de bobine Ohms doormeten en nagaan of deze nog goed is, hier belast je de bobine met een vonkenbrug.
Met de twee spitse m 6 boutjes kun je de afstand instellen die de vonk moet overbruggen. Je hebt ongeveer 1000 Volt nodig per mm.
Een bougie kan ook..
Echter dit is iets nauwkeuriger.
Het relais met de elco vormen een rc ( weerstand-condensator) kring welke de frequentie bepalen. Ik vermoed ongeveer een 100 Hz.
Komt zich niet zo kritisch.
Dit is prima om de conditie van een bobine te bepalen.
Ik gebruik zelf ook een eigenbouw tester.
In het donker kun je goed, naast de hoofdvonk, eventuele weglekkende vonken, soms erg kleine, bij een doorgeslagen bobine zien. Dit is meestal in het kunststof gedeelte.
De condensator van 47 nF over de voeding is eigenlijk overbodig en de smoorspoel ( geen trafo ) ook.
Ik heb wel wat twijfels over het schema.
( Het type relais wat hier gebruikt wordt is misschien een soort knipperrelais welke nu een verlengde tijd heeft met elco. )
Wanneer je goed dit schema bekijkt dan vloeit de stroom via + 12 V door het contact 30/87 a naar het relais. Het relais kan nooit meer afvallen...
Wanneer ik dit soort knipperschakelingen bouw(de) zette ik altijd een verbreekcontact in serie met het relais.
( Zo heb ik menige oud type knipperautomaat voorzien van een nieuw binnenwerk )
In ieder geval best leuk om na te bouwen, eventueel nog met een A meter in serie.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Bobine-tester zelfbouw
Ah wordt dat ding gebruikt als smoorspoel (ik heb iets te basale kennis van dit soort schakelingen om de exacte werking te achterhalen)
Ik zie die spoel alleen niet terug in het schema...
Die condensator over de voeding zal vermoedelijk alleen als ontstoring dienen, wellicht overbodig maar je ziet ze tegenwoordig op alles zitten.
Vooral leuk als ze kapot klappen na een x aantal jaren met kortsluiting (heb er al vaker moeten vervangen)
Ik zie die spoel alleen niet terug in het schema...
Die condensator over de voeding zal vermoedelijk alleen als ontstoring dienen, wellicht overbodig maar je ziet ze tegenwoordig op alles zitten.
Vooral leuk als ze kapot klappen na een x aantal jaren met kortsluiting (heb er al vaker moeten vervangen)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):