Remmerij
Remmerij
Ik heb de laatste tijd enorm last van piepende remmen. Voorheen altijd alleen in het begin, maar nu vrijwel continu.
Opschuren van de remschoenen heeft heel even geholpen, maar ben er nu een beetje klaar mee.
Ik wil dus nieuwe bremsbacken bestellen. Op Trabantwelt.de zie ik meerdere varianten staan. Wat is aan te raden en wat is troep?
Link.
Opschuren van de remschoenen heeft heel even geholpen, maar ben er nu een beetje klaar mee.
Ik wil dus nieuwe bremsbacken bestellen. Op Trabantwelt.de zie ik meerdere varianten staan. Wat is aan te raden en wat is troep?
Link.
Re: Remmerij
als je wat snellere en steviger rijstijl hebt kom je toch op schijfremmen voor uit
of een eigen gemaakte set
280mm geventileerd/gedubt/gegroeft en gewelfd

of een eigen gemaakte set
280mm geventileerd/gedubt/gegroeft en gewelfd

Re: Remmerij
of... een set Wartburgtrommelremmen... Goedkoper dan schijf.. en remt prima (zelfs met een iets pittigere rijstijl). Al zullen schijfremmen wel de voorkeur van de forummers genieten.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Remmerij
Overstap naar schijfremmen hoeft voor mij nog niet, al is het nu alleen nog maar omdat ik dan weer op een andere steekmaat kom te zitten en heb net 'nieuwe' velgen.
Zijn de Wartburgremmen zonder al te veel aanpassingen te monteren in een 601?
Anders rest nog steeds de vraag; wat zijn de betere Trabant 601 bremsbacken en wat is af te raden?
Zijn de Wartburgremmen zonder al te veel aanpassingen te monteren in een 601?
Anders rest nog steeds de vraag; wat zijn de betere Trabant 601 bremsbacken en wat is af te raden?
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Remmerij
Wat ook wel is wil helpen is onder en boven op de remschoen een gaatje boren en er een potloot stifje er in doen piepen is weg.
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Re: Remmerij
Bij wartburgremmen heb je naast een set trommels en ankerplaten ook nog een set adapterplaten nodig om het "gat" tussen naaf en trommel op te vangen. Ombouw is opzich heel simpel, en kwa werk net zoveel als een ombouw naar schijfremmen.
De beste bremsbacken zijn die met Asbest... Maar die zijn denk ik niet meer nieuw te koop, of je moet toevallig een restpartij tegenkomen. Ze zullen er vast nog wel zijn. die zou ik zelf het liefst monteren. Al zullen ze me wel voor gek verklaren.
Check eens bij de diverse online shops, sommige hebben hogaarse meuk en sommige "deutsche produktion". Ik spuit de bewegende remdelen (niet de schoenen zelf!) in met remmenbeschermer, of met kopervet. Soms zijn het ook trillingen die piepen veroorzaken.
De beste bremsbacken zijn die met Asbest... Maar die zijn denk ik niet meer nieuw te koop, of je moet toevallig een restpartij tegenkomen. Ze zullen er vast nog wel zijn. die zou ik zelf het liefst monteren. Al zullen ze me wel voor gek verklaren.
Check eens bij de diverse online shops, sommige hebben hogaarse meuk en sommige "deutsche produktion". Ik spuit de bewegende remdelen (niet de schoenen zelf!) in met remmenbeschermer, of met kopervet. Soms zijn het ook trillingen die piepen veroorzaken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Remmerij
Piepende remmen.
Voorstanders en tegenstanders van schijfremmen. Tegenstanders en voorstanders van trommelremmen.
Ieder zo zijn eigen ervaring en voorkeuren.
Ik ben de mening toegedaan dat er geen schijfremmen onder een Trabant horen.
Zet er nieuwe remschoenen in en het resultaat zal duidelijk worden.
Van te voren uitsluiten welke wel of niet goed zijn is onmogelijk. De een zweert bij deze, de ander bij die.
De suggesties van het potloodstiftje is de moeite waard om uit te proberen zou ik zeggen.
Succes.
Voorstanders en tegenstanders van schijfremmen. Tegenstanders en voorstanders van trommelremmen.
Ieder zo zijn eigen ervaring en voorkeuren.
Ik ben de mening toegedaan dat er geen schijfremmen onder een Trabant horen.
Zet er nieuwe remschoenen in en het resultaat zal duidelijk worden.
Van te voren uitsluiten welke wel of niet goed zijn is onmogelijk. De een zweert bij deze, de ander bij die.
De suggesties van het potloodstiftje is de moeite waard om uit te proberen zou ik zeggen.
Succes.
Het was Trabannekom
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Remmerij
vergeeten ook even in het midden van de remvoering een potpool stifje.
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Re: Remmerij
Die truuk kende ik nog niet. Heb er even op zitten googlen; blijkbaar zorgt het grafiet voor een hele lichte smering waardoor het piepen misschien verholpen zou kunnen worden.
Verder alle bewegende delen insmeren met kopervet (uiteraard muv. de remoppervlakken).
Verder alle bewegende delen insmeren met kopervet (uiteraard muv. de remoppervlakken).
Re: Remmerij
ik heb het zelfde geneuzel als ik begin te remmen lijkt het wel een trailer van 15 meter die er aan komt 

liever gelast
als geleased
als geleased
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Remmerij
Ik heb de laatste keer met hetzelfde probleem gekozen voor remschoenen van até. Onder het motto, duur zal wel goed zijn. En blijkbaar klopt dat, want die remschoenen doen het prima. Geen gepiep bij lang stilstaan en ze "happen" ook niet als ik de eerste keer rem.
Zeker bij remschoenen is er te veel hongaarse zooi op de markt met 0,0 aan kwaliteit.
Zeker bij remschoenen is er te veel hongaarse zooi op de markt met 0,0 aan kwaliteit.
Re: Remmerij
Hmmm, dat happen dat ken ik... bij het wegrijden na een tijdje stilstand lijkt het wel alsof mijn 601 rembekrachtiging heeft. Net als je voor het eerst weer in een moderne auto rijdt en wilt remmen...
Maar goed afgestelde en onderhouden remmen horen niet te piepen.
Maar goed afgestelde en onderhouden remmen horen niet te piepen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Remmerij
Piepende remmen zijn veilige remmen. Mocht de remweg te kort zijn heeft degene die geraakt kan worden nog de kans om weg te springen. Kom daar bij een moderne SUV eens om.
Wat het gepiep ook kan verminderen is het kopse randje van de voering (dat het meest beweegt) bij de remcilinder) een beetje af te schuinen. Vooral aan de oplopende kant grijpt de voering dan minder agressief in de trommel.
Wat het gepiep ook kan verminderen is het kopse randje van de voering (dat het meest beweegt) bij de remcilinder) een beetje af te schuinen. Vooral aan de oplopende kant grijpt de voering dan minder agressief in de trommel.
Re: Remmerij
@Haiko: Hoort niet, dat is logisch.
Maar als het piepen er wel is wil je het oplossen.
Vandaar zijn vraag wie er een oplossing weet.
Maar als het piepen er wel is wil je het oplossen.
Vandaar zijn vraag wie er een oplossing weet.
Het was Trabannekom
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Remmerij
haiko zegt dus eigenlijk gewoon dat de originele remmen niet vervangen hoeven te worden door een ander soort, om piepen te vermijden gerrit ... dus is wel degelijk een zinnige bijdrage in deze discussie.