Voor de APK (en mijn eigen veiligheid) wilde ik de voorremmen van mijn 601 (uit 1989) reviseren (nieuwe cylindertjes en schoentjes). Tijdens de demontage van de remtrommel is het wiellager linksvoor gesneuveld. Alvorens met de remmen verder te kunnen moet ik nu dus eerst dit lager vervangen. Echter....... hoe krijg ik het oude lager eruit? Van vooraf lukt niet en aan de achterkant kom ik er onvoldoende bij.
het beschadigde wiellager
Ik had bedacht dat ik de hele wielophanging eraf kon halen om het lager op de werkbank van achteraf eruit te tikken. Echter...... hoe krijg ik de stuurkop los zonder het speciale persje (figuur 14.29 uit mijn WHIMS) en zonder veel (zinloos) geweld toe te passen?
Alle tips over het verwijderen van het lager of loshalen van de stuurkop zijn welkom!
Bouten van de onderste ophanging (triangel) loshalen. Wielophanging naar buiten trekken, as eruit halen. Denk er wel aan dat je de as niet meteen uit de versnellingsbak trekt, dan heb je kans dat de 3 lagers(naaldlagers) eruit vallen.
Dan kun je aan de achterkant het lager er uit tikken.
Wel eerst even een lager regelen natuurlijk!
Succes
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Ik heb de wielophanging onder inderdaad al los van de triangel (bout in het midden die het asje fixeert los, twee moertjes eraf en het as en de vulringen eruit). Doordat de stuurkkopnog vastzit kan ik echter de ophanging niet goed wegklappen om er aan de achterkant bij te kunnen (laat staan dat de as eruit komt).
Dat laatst (wat Haiko voorstelt) had ik ook bedacht maar toen liep ik tegen het probleem aan dat de stuurkop er af geperst moet worden (met specialtool nummer 14.29 volgens WHIMS) en die heb ik niet.
Kan die stuurkop er ook anders af zonder meer stuk te maken dan me lief is?
Als je de grote circlip ring bedoelt die het lager aan de voorkant opsluit, dan heb ik die er inderdaad al uit.
Als ik Mel goed begrijp moet ik de moer van de stuurkop weer terugdraaien en met een vuistje slaat tegen de onderkant van de stuurkop daar waar op mijn foto nu de moer zit?
Ja, je moet het schroefdraad natuurlijk wel beschermen. Maar voor een paar tientjes heb je tegenwoordig ook een generieke stuurkogeltrekker.
Dat eet smakelijker dan met hamer en vork!
Wat al niet kan. Normaliter gebruik je daarvoor toch echt het juiste gereedschap. Uitlijnen is ook wel zelf te doen, maar als je het laat dien kost het je al snel 80 euro (althans hiero bij de euromaster). Een universele stuurkogeltrekker kost een paar tientjes en die kun je bovendien ook nog eens voor de Wartburg gebruiken.
En... het werkt sneller, makkelijker en je vernield de stuurkogel er niet mee (bij juist gebruik dan). Erop slaan met een hamer zou een laatste redmiddel moeten zijn als ie echt niet los wil.
Dus... het juiste gereedschap gebruiken!
(of klink ik nu een beetje als Mel? )
Trabant 601, HP750 anhänger IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving