Elektrabant

Meer vermogen? Betere Wegligging? Spoilers? Muziek? Vraag hier naar de mogelijkheden!
Gebruikersavatar
kristian
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mar 2011, 23:29

Elektrabant

Bericht door kristian »

Deze winter staat er een leuk projectje op stapel. Ik ga samen met een paar mensen een Trabant ombouwen van brandstof naar elektrisch. Dus de tweetakt eruit en een elektromotor erin. Komende maanden op zoek naar een goede donor-Trabant. Of ik offer mijn carrosserie op en ik zoek een nog mooiere om mijn tweetakt motor weer in te bouwen.

Nu weet ik dat er wel een paar ons zijn voorgegaan maar als er iemand tips heeft dan lees ik het graag. Gelukkig is een iemand werkzaam bij een bedrijf in elektromotoren en een andere is goed in autoelektronica. Zelf ben ik redelijk handig met Trabanttechniek dus met de kennis zit het wel goed.

Misschien is een goede Trabant vinden nog wel het meest lastig zelfs.
Het plan is om vorderingen ook op het forum te delen.
Gebruikersavatar
trabant601
Berichten: 792
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
Locatie: Soest

Re: Elektrabant

Bericht door trabant601 »

ik heb nog wel wat te koop staan voor je .
kom maar ens langs
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4136
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Elektrabant

Bericht door eeuwige_student »

Wil je het ook op kenteken krijgen? Ik weet dat een jaar geleden er nog eentje op ebay is voorbij gekomen.
Gebruikersavatar
Gast
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2011, 19:16

Re: Elektrabant

Bericht door Gast »

Zou eerst eens eea in een oude Trabant proberen voordat je een nette auto verknalt.
Ik heb er genoeg gezien die wat leuks in een Trabant zouden gaan maken en wat achteraf niet het gewenste resultaat opleverde.

Wel een leuk initiatief en inderdaad stond er enkele jaren geleden eentje op Ebay
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4004
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Elektrabant

Bericht door Haiko »

wat is de lol om van een trabant een electra-versie te maken? dan is de charme er meteen vanaf! Maar goed, klinkt pessimistisch, maar ik denk niet dat je het gaat lukken... niet zonder de nodige euro's....

Op Duitse fora lees je ook van alles wat ze wel niet van plan zijn met een Trabant, een turbo, een diesel, een V16, god mag weten wat voor flauwekul ze er allemaal wilden inbouwen... en resultaat? Nop, nada niks.. ja weer een Trabant rijp voor de sloop vanwege einde project.

Maar mocht je dit toch serieus gaan aanpakken, de nodige financien er voor hebt en er voor kan zorgen dat de RDW er een goedkeuring voor geeft en de auto ook nog eens net zo snel kan als een met een 2takt motor: respect.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
kristian
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mar 2011, 23:29

Re: Elektrabant

Bericht door kristian »

Hij moet ook op kenteken ja. Het dorp waar ik woon is druk bezig op gebied van duurzaamheid en dit wordt een soort promotieoject. Vooral voor de leuk dus. Natuurlijk gaat er niets boven een tweetakt Trabant maar voor een project als dit is een Trabant ook leuk.

Ik dacht dat de RDW nog weinig eisen stelt aan elektrische voertuigen. Het zou niet lastig zijn om hem goedgekeurd te krijgen. Maar goed, is wel handig om dat nog even goed te checken.

Mijn eigen carrosserie is al wel het een en ander aan gelast (dorpels, wielkasten) en heeft een mooi Twingodak. Eigenlijk wil ik nog weleens een zo goed als originele en ongelaste hebben. Vast niet eenvoudig maar ik zie op omoma nog weleens wat leuks voorbijkomen. Techniek vind ik minder belangrijk aangezien dat eenvoudiger is te te repareren dan roest.
Gebruikersavatar
kristian
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mar 2011, 23:29

Re: Elektrabant

Bericht door kristian »

Oja, geld is niet het probleem, dat is er wel. Hoeft dus ook niet low budget.
Idee is dat de auto ook kan worden gehuurd, dus een soort Trabi-Safari waarbij een rondrit langs duurzame projecten kan worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Andries
Erelid
Berichten: 1130
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Elektrabant

Bericht door Andries »

Nou, ik ben benieuwd. Klinkt leuk en we zijn op het oude forum ook al eens een Belg tegengekomen die een Suzuki blok in zijn Trabant wilde bouwen.
Hmmmm, leeft die Trabant nog?????
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2667
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Elektrabant

Bericht door Trabantenaar »

volgens mij had er iemand hier van t forum een keer een polo g40 (118pk!) blok in een trabantje gelegd. Nu was de basis wel een 1.1 (polo blokje) maar dat project is wel afgekomen. Weet niet of t nu nog rondrijdt. Maar uniek is het wel.

Heb trouwens ook al eens een duitse polo gezien met electromotor, tevens een oude vw fastback station.

Als je geld ervoor over hebt kom je er wel. Probleem is dat de trabant er niet lichter op gaat worden...
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
astratimd
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2010, 22:14
Locatie: Meensel-Kiezegem, Belgie
Contacteer:

Re: Elektrabant

Bericht door astratimd »

Andries schreef:Nou, ik ben benieuwd. Klinkt leuk en we zijn op het oude forum ook al eens een Belg tegengekomen die een Suzuki blok in zijn Trabant wilde bouwen.
Hmmmm, leeft die Trabant nog?????
Ik ken wel een belg die een honda fireblade blok in een trabant heeft gezet :shock: Wel achterwielaangedreven gemaakt. Is gewoon de motor eringezet(werkend, de auto gaat bij de minste gas op zn achterste pootjes) en dat project staat nu al enkele jaren stil. :lol:

Zoals gezegd, gewicht is een probleem. Batterijen zijn zwaar en je hebt er toch een heel deel nodig.
Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven(ik spreek nu over hier in belgie) die elektromotoren in oldtimers leggen, maar ik dacht dat je daar met €10000 niet moest afkomen :?
Plaats reactie