Voortgang aan de Framo
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Voortgang aan de Framo
Ziet er al netjes uit. De keuring wil trouwens nog een ketting hebben om de klep mee vast te zetten dat die niet over het kenteken kan hangen indien de klemmen losschieten.
Verder veel succes met de voorruit, je hebt hetzelfde systeem als bij de p70. Alleen kan ik op de foto's niet zien of je ook het rubber tussen de carosserie en het aluminium hebt gedaan.
Verder veel succes met de voorruit, je hebt hetzelfde systeem als bij de p70. Alleen kan ik op de foto's niet zien of je ook het rubber tussen de carosserie en het aluminium hebt gedaan.
Re: Voortgang aan de Framo
Het rubber profiel ligt ahw op de aluminium strip. Zit tussen het aluminium en de carrosserie alleen kit, geen rubber.
Dat van die extra ketting houd ik even in gedachten, maar dat deel waar de kentekenplaat op komt zit nog niet gemonteerd en ik meende dat het kenteken dan net onder de klep zou komen, maar weet het nog niet zeker.
Dat van die extra ketting houd ik even in gedachten, maar dat deel waar de kentekenplaat op komt zit nog niet gemonteerd en ik meende dat het kenteken dan net onder de klep zou komen, maar weet het nog niet zeker.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Voortgang aan de Framo
Grappig. Bij de p70 zit het zelfde alu profiel in het hout gespijkerd. Tussen de carrosserie en het aluminium zit echter nog een rubber profiel nr 4116 zie bijlage. http://www.waltermisselwitz.de/PKW/1111_P70.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat met de extra ketting weet ik omdat de RDW daar in het verleden bij een B1000 ooit een opmerking over had gemaakt. Iedere ketting kan daarvoor volstaan.
Dat met de extra ketting weet ik omdat de RDW daar in het verleden bij een B1000 ooit een opmerking over had gemaakt. Iedere ketting kan daarvoor volstaan.
Re: Voortgang aan de Framo
En het raam zit dan in profiel 2375. Zou best kunnen dat dat bij de Framo ook zo hoort, alleen bij mij zat er kit tussen het profiel en de carrosserie. Heb het ook maar weer zo gedaan omdat er dan minder kans is op vocht tussen het profiel en het hout.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Voortgang aan de Framo
Ja klopt. Ik had al even gekeken naar detailfoto's op de website van Jens, maar ik kon daar bij een framo het rubber niet vinden. Op de website van Misselwitz staat het ook niet bij de framo rubbers.
http://www.waltermisselwitz.de/Nutzfahr ... _Framo.pdf
Ik denk dus dat deze afwerking alleen voor de p70 is. (Ik denk echter dat kit zeker beter tegen water is).
http://www.waltermisselwitz.de/Nutzfahr ... _Framo.pdf
Ik denk dus dat deze afwerking alleen voor de p70 is. (Ik denk echter dat kit zeker beter tegen water is).
Re: Voortgang aan de Framo
Bij mijn V901/2 zat er ook geen rubber tussen alu lijst en het hout, ook gewoon kit.
Maar Andries, als jij niks meer kunt met die voorruit, dan zou ik die op termijn wel willen proberen. Ik ben er nu nog lang niet aan toe, maar omdat ik de hele cabine uit elkaar heb liggen en een deel van het hout nog moet vervangen, heb ik meer vrijheid in het passend maken. Ook zag ik dat de velg van mijn reservewiel van een Wartburg is, niet van een Framo. Als je dus geen koper kunt vinden, dan wil ik wel 1 velg van je overnemen. Ik ga de velgen pas ergens in de lente laten coaten, het heeft dus allemaal geen haast.
Maar Andries, als jij niks meer kunt met die voorruit, dan zou ik die op termijn wel willen proberen. Ik ben er nu nog lang niet aan toe, maar omdat ik de hele cabine uit elkaar heb liggen en een deel van het hout nog moet vervangen, heb ik meer vrijheid in het passend maken. Ook zag ik dat de velg van mijn reservewiel van een Wartburg is, niet van een Framo. Als je dus geen koper kunt vinden, dan wil ik wel 1 velg van je overnemen. Ik ga de velgen pas ergens in de lente laten coaten, het heeft dus allemaal geen haast.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Voortgang aan de Framo
Toch grappig dat twee ifa voertuigen met hetzelfde soort constructie een andere oplossing hebben. Ook wel bijzonder dat de oudere framo's kit gebruikten, terwijl de kit destijds zeer slecht was. Zo staat in de p70 boeken dat alle kitdichtingen een probleem waren omdat er nog geen goede kit was.
Re: Voortgang aan de Framo
@Gertjan:
Ik laat een andere voorruit maken vlg mal. De andere ruit heb ik inmiddels al aan een andere Framo-bezitter verkocht die dezelfde vrijheid had als jij. Velgen heb ik genoeg liggen en ook nog 1 hele nette band.
@ES: Idd apart, maar ik denk dat ze bij de P70 op de hoogte waren van de slechte kitafdichtingen en daarom voor de oplossing met het rubberprofiel gekozen hebben in de hoop dat dit een betere bescherming zou bieden.
Ik laat een andere voorruit maken vlg mal. De andere ruit heb ik inmiddels al aan een andere Framo-bezitter verkocht die dezelfde vrijheid had als jij. Velgen heb ik genoeg liggen en ook nog 1 hele nette band.
@ES: Idd apart, maar ik denk dat ze bij de P70 op de hoogte waren van de slechte kitafdichtingen en daarom voor de oplossing met het rubberprofiel gekozen hebben in de hoop dat dit een betere bescherming zou bieden.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Voortgang aan de Framo
Rubber geeft zeker minder troep bij de montage, maar of het ook beter is, ik betwijfel het!
Afscheid van mijn Framo
Afscheid nemen is nooit leuk.
Maar gisteren heb ik helaas afscheid moeten nemen van het mooiste projekt dat ik in mijn leven heb gehad: de restauratie van de Framo uit 1956.
Ik heb er lang tegenaan gehikt maar toch de knoop doorgehakt.
Daar zijn diverse redenen voor:
1--Veel drukte met mijn werk. Ik begin pas om 12 uur smiddags dus op mijn werkdagen kom ik er al niet aan toe. Toen ik in de bouw zat kon ik savonds nog wel klussen.
2--Mijn huisje uit 1910 vraagt ook veel onderhoud.
Maar wat het meest de doorslag heeft gegeven:
3--Ik begin wat meer last van mijn kwaaltjes te krijgen; astma en daarnaast begin ik toch wat meer last van reuma te krijgen, wat mij al belet om bij lage temperaturen te sleutelen. Gelukkig zijn die 2 kwaaltjes nog draaglijk en kan ik mijn werk als taxichauffeur en chauffeur orgaantransport gewoon blijven doen.
Hij is nu verhuisd naar Zeeland naar iemand die al meerdere oldtimers heeft gerestaureerd en volgens de chauffeur die hem opgehaald heeft iemand die een pietje precies is, dus dat zit wel goed.
Helaas.
Maar gisteren heb ik helaas afscheid moeten nemen van het mooiste projekt dat ik in mijn leven heb gehad: de restauratie van de Framo uit 1956.
Ik heb er lang tegenaan gehikt maar toch de knoop doorgehakt.
Daar zijn diverse redenen voor:
1--Veel drukte met mijn werk. Ik begin pas om 12 uur smiddags dus op mijn werkdagen kom ik er al niet aan toe. Toen ik in de bouw zat kon ik savonds nog wel klussen.
2--Mijn huisje uit 1910 vraagt ook veel onderhoud.
Maar wat het meest de doorslag heeft gegeven:
3--Ik begin wat meer last van mijn kwaaltjes te krijgen; astma en daarnaast begin ik toch wat meer last van reuma te krijgen, wat mij al belet om bij lage temperaturen te sleutelen. Gelukkig zijn die 2 kwaaltjes nog draaglijk en kan ik mijn werk als taxichauffeur en chauffeur orgaantransport gewoon blijven doen.
Hij is nu verhuisd naar Zeeland naar iemand die al meerdere oldtimers heeft gerestaureerd en volgens de chauffeur die hem opgehaald heeft iemand die een pietje precies is, dus dat zit wel goed.
Helaas.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956