Krukaslager aan diggelen.....

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Ik reed gisteren van Castricum naar Dieren om twee takt olie te kopen en wat onderdelen voor mijn MZ.
Was ik net landschap park de Oeverlanden gepasseerd, en en Raketaketaketak........
meteen gestopt.
motor weer ff laten draaien, en geluisterd waar het vandaan kwam...
Uit het blok dus..
Theo gebeld in Soest, en die zij net als ik al dacht dat het biggend lager van de krukas aan diggelen is.
dan maar de ANWB gebeld , en die kwam ook kijken en constateerde hetzelfde...
Verdorie nou dat weer...
Maar ja ik zou en moest een Trabant rijden he....
De auto wordt morgen naar huis gesleept.

Ik weet nog niet wat ik ga doen..
Ik kan gewoon een ruilblok monteren,
Of ik kan het blok eruit halen demonteren, en de krukas vervangen, of later repareren.
Hans Tamis een goede kennis kan perfect krukassen persen.

ik heb de volgende vragen...
kun je een trabantkrukas repareren met een revisieset?
als ik een nieuwe krukas koop, hoe kun je zien dat i ook werkelijk nieuw is, en waar kun je dit het beste doen..
Als de boel toch uit elkaar licht, is het raadzaam om ook de zuigers te vervangen, inclusief pistonpennen en pistonpenlagers..
Mijn motor liep als een tierelier...
Bij mijn MZ verving ik na 80.000km de zuigers voor nieuwe met dezelfde inbouw maat..
Pas na twee keer wisselen moet je gaan opboren...
Hoe is dit met een trabantmotor.
Bij montage moet je dan de krukas uitlijnen , ivm roterende inlaatschijven.
Ik heb een officieel trabant reparatie boek, maar mijn Duits is niet zo denderend.
Ik kan mij iets herinneren dat de roterende inlaatschijven een bepaalde speling moeten hebben....
vandaar..
Wel weer een fantastische uitdaging..
kan ik gelijk de motor ruimte opnieuw in de verf zetten...
Ik heb sinds augustus vorig jaar 15000km gereden...
dus vreemd is het niet.
Weet nu ook waar dat rammeltje vandaan kwam..
bij 80 a 90km per uur hoorde ik een rammeltje uit het blok..
was dus dat lager...
groetjes allen....
henk :D
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Krukas lager aan diggelen.....

Bericht door Haiko »

Een revisieset voor een krukas? Nooit van gehoord. Waarom koop je niet gewoon een NIEUW motortje... of een nieuwe krukas... Een Trabantmotor opbouwen, daarvoor hoef je geen raketgeleerde te zijn!

Maar eh, hoeveel smeer jij? en wat had de motor gelopen?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukas lager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Beste haiko..

Ik smeer als ik 22 liter tank een halve liter olie van Valvoline voor Klassieke motoren.
Deze olie gebruik ik al jaren voor mijn MZ..
Ik ben geen raket geleerde , maar ja je weet maar nooit he...
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6635
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door ruton »

De oorzaak kan ook door een vorige bezitter zijn gekomen.
Er zijn in elk geval geen DHZ-revisiesetjes zoals je ze voor remcilinders hebt. Er zijn wel verschillende generaties 601-motoren, dat gaat verder dan alleen de (naald)lagers voor verhouding van de mengsmering.
Het carterbinnenwerk is ook op andere punten anders: andere afdichtingen, inlaatschijven etc. Wie van twee willekeurige blokken één wil maken kan wel eens van een koude kermis thuiskomen. Achter in WHIMS staan tekeningen van speciale gereedschappen.
Ook bij nieuwe motoronderdelen wordt er geklaagd over ondermaatse Balkankwaliteit (Zelf ooit een geveerde koppelingsplaat in 3000 km stuk gekregen: die kwam via Scancar uit Italië).
Voor velen zal de simpelste en snelste oplossing toch gewoon een nieuw blok bestellen zijn.

Als je perse zelf wat wilt openschroeven, ben ik een van de velen die nog wel een stapeltje ouwe motoren heeft liggen.
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Beste Ruton,

Met MZ 250 cc blokken heb je de ES 250, TS 250, TS 250/1, ETZ 250, ETZ 251, ETZ 301.
Ik ben er van overtuigd dat je met een trabant ook diverse types hebt.
Hoe kan ik weten welk type blok ik heb..
Bij MZ staat er een type en nummer op het carter..
Hoe is dit Bij een trabant.
Als je het type nummer van het blok hebt, moet het toch niet zo'n probleem zijn om daar onderdelen voor te zoeken.
nou kun ik mij voorstellen dat een heel oud type trabant het moeilijker word om de juiste onderdelen te vinden dan een nieuwer type...
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Haiko »

Onderdelen zoeken? Wat voor onderdelen zoek je dan? Als je nieuwe zuigers wilt, zul je of dezelfde maat moeten vinden of meteen andere cylinders (passend) erbij kopen. De krukas is vrij universeel, alleen de carterafdichting kan meende ik verschillen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6635
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door ruton »

De lijst achterin WHIMS* geeft al enig uitsluitsel.
  • vanaf feb 68 stond het motornummer niet meer boven de carburateurflens, maar op de schuine flens boven de startmotor.
    april 74: naaldlagers in de zuigers: -> 1:50 smering
    maart 76: andere (zwarte) keerring
    jan 78: ander borgblik aan de krukas
    dec 84: Kolbenringabdichtung a/d Krukas, lichtere zuigers, standaardlagers
In Hoofdstuk 2.3 Arbeiten am Motor lees je op blz 59 (hoofdstuk 2.3.4.3 Prüfen der Teile und Hinweise für den Austausch) onder Kurbelwelle dat in jan 85 motortype P65/66 in serie gaat. P65 is de gewone motor en P66 de aangepaste voor de Hycomat.
Op blz 60 leer je dat de 23pk-motoren van het type P60/61 waren. Dus zouden ertussen nog de types P62 en P63/64 moeten liggen. Maar echt een overzichtelijke lijst is het inderdaad niet. Zo kan ik ook even niet zo snel terug vinden wanneer ze het motornummer met 5B- lieten beginnen, terwijl het gewoon P65/66 motoren bleven.

De compleetste opsomming van veranderingen is het Fahrzeuglexicon Trabant van Jürgen Lisse. Een van de oude meesters, die meer dan tien jaar aan het compleet krijgen van die lijst heeft gewerkt. Die man verdient een standbeeld.


*Als we het op dit forum over WHIMS hebben bedoelen we, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, de laatste druk. Dat is de 8. bearbeitete Auflage uit 1990.
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Bedankt voor deze opsomming
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Heb vandaag mijn trabantje terug gekregen van de anwb...
geweldig die service...
ga in de loop van deze week de cilinders eraf slopen en kijken wat er loos is.
als het het pistonpenlager is, kan ik alles snel oplossen mits de drijfstang niet uitgelubberd is.
is het het big end lager die het begeven heeft, wordt het allemaal moeilijker..
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Haiko »

was is dat big end lager waar je het over hebt eigenlijk?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6635
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door ruton »

De drijfstang heeft een big end waarmee die aan de krukas vast zit en een small end om de pistonpen in de zuiger.
Of dacht jij aan een groot glas Engels varkensbier?
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Een Big end lager is het lager dat onderaan de drijfstang zit tussen de krukwangen van de krukas.
Toevallig heb ik nog een oud big end liggen van mijn MZ
Op de foto zie je de drijf stang.
de ronde bus is het big end, en het lager is dus het big end lager.
de ringen zijn bronzen glijlagers die tussen de krukwangen en de drijfstang zit van de krukas.
Als mijn big end lager dus kapot is moet ik een andere krukas zoeken.
daar ik nog niet een revisie set ben tegen gekomen.
jammer scheeld een hoop geld.
Als het piston pen lager kapot is dan is het appel en eitje, gewoon de piston pennen en lagers van bijde cylinders vervangen.
jawel allebij dus, en niet alleen die ene die kapot is.
de andere is namelijk ook niet best meer, alhoewel je het niet altijd met blote oog kunt zien.
wel als je een microscoop hebt en haarscheuren kunt zien..
gewoon het zekere voor het onzekere allebij vervangen..
Bijlagen
IMG_0002 (3).JPG
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Haiko »

Haal eerst de motor maar eens uit elkaar en dan pas kun je goed zien wat er stuk is, misschien is het ook alleen het buitenste krukaslager... die kun je evt zelf vervangen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 »

Ik heb vanmorgen de cylinders van het trabant motorblokje gedemonteerd.
Ik heb de piston pennen eruitgehaald, en de zuigers gedemonteerd.
De zuiger van cylinder 1 heefd lichte aanloop sporen, en er heefd iets van ijzer in de cylinder gezeten.
Het kan een van de veertjes van de roterende inlaat schijven zijn aldus Theo van het trabant team..
Hoe kun je die zien vanuit de plek waar de cylinder heeft gezeten.
Bijde piston pennen zijn totaal verrot.
Ik heb ff voor de foto een piston pen van een MZ erbijgedaan.
Dat is een nieuwe .
Zo hoord hij eruit te zien.
Mijn vermoedens komen maar weer eens geheel uit.
Ook bij een trabant motor moet je regelmatig die pennen vervangen.
Ik doe dit bij een MZ een maal perjaar.
en dat is een maal in de 30.000km..
Ik denk dat bij een trabant motor gewoon eenmaal perjaar of 20.000km wat het laatst word berijkt... die cylinders eraf moeten.
Alles goed schoen maken, piston pennen en lagers vervangen.
dat kan de levensduur van de drijfstangen aanzienlijk verlengen.
Ik heb inmiddels op het internet gezien dat er diverse maten pistonpen lagers voor handen zijn, en dat je de maat van het gat in de drijfstang exact moet opmeten om zo te bepalen welke maat je moet monteren.
Dit is bij een MZ niet anders.
Alleen neem ik daar altijd ff de krukas mee en pas of er een overmaats pistonpen lager in moet.
Ik rij 250.000km zonder enige revisie met een MZ krukas.
Als ik een nieuwe krukas monteer, en dus regelmatig onderhoud pleeg aan de cylinders en de piston pennen vervang, moet dit met een trabant krukas ook lukken.
Ik heb hier totaal geen enkele ervaring mee.
Jullie waarschijnelijk wel.
Ik plaats er even een paar foto's bij van de zuigers en piston pennen.
ik denk dat het allemaal wel weer goedkomt met het motortje.
Die loopt volgendeweek weer als een trein..

groetjes allen :D
Bijlagen
IMG_0015 (2).JPG
IMG_0004 (2).JPG
IMG_0013 (2).JPG
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 917
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door mel »

@ Mijn vermoedens komen maar weer eens geheel uit. Ook bij een trabant motor moet je regelmatig die pennen vervangen.

Jouw vermoeden is helaas niet juist.

Pistonpennen vervangen we echt nooit ! Dat ze een beetje gekleurd zijn is allen maar een teken dat ze niet meer nieuw zijn.

Wel vervangen we soms de rollenkooi lagertjes ...

Maar vrijwel niemand heeft die nieuw thuis liggen dus : slechts heel soms gebeurt dat dus ...
Plaats reactie