Het grote 13" banden- en velgendraadje

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
ruton
moderator

Re: Het grote 13" bandendraadje

Bericht door ruton » 15 sep 2015, 23:00

Een andere Falken, de 155-80R13 79S SN535 (zomerband) heeft een Vredestein Sprint Classic-achtig profiel, maar lijkt er ook uit te zijn.
Afbeelding C-C-71dB. gebruikerstest

Edit mei 2016: ik heb inmiddels een set van deze gekocht. Zo'n beetje de allerlaatsten...

Edit januari 2017: deze band is intussen echt niet meer nieuw te krijgen en ik ben erachter gekomen dat de band indertijd is ontwikkeld voor de Subaru Justy, die precies vijf jaar eerder uit productie ging. Dat verklaart ook waarom deze band maar in één maat te krijgen was.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 10 apr 2016, 12:18

Afbeelding
Op de Techno Classica antwoord gekregen waarom die mooie Vredestein Sprint Classic er niet meer in 13 inch is: die werd te weinig verkocht.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 11 mei 2016, 11:48

Tussendoor even een link voor de originaliteitsliefhebbers: De diagonaalbanden van Heidenau.
Voor de Trabant is daar profiel P36 in 5.20/13 Afbeelding Last-Index 70 (335kg) Snelheids-Index P (150kmh)

en de 5.20/13 Matsch & Schnee P31: Afbeelding LI/SI 70M (335kg & 130 kmh)

De 5.20/13 banden van Heidenau zijn TL: dus die kunnen zonder binnenband gemonteerd worden.

jshuiting

Bericht door jshuiting » 12 mei 2016, 00:15

Zijn dat dezelfde als op Trabantwelt? En heeft iemand daar goede ervaringen mee?
Viertakt sind zwei zu viel!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 12 mei 2016, 01:11

Trabantwelt verkoopt ze, maar ze zijn ook gewoon in Nederland te koop; google even op heidenau p36 of p31. De prijzen voor deze band kunnen flink variëren.

Er zijn hier op het forum ook een paar die de Heidenau P36 onder een auto hebben, als je kilometers wilt maken is het echter niet de beste keus. Je koopt deze band voor de optiek, niet voor het rijgenot.

Ik kan me van eind jaren '90 herinneren dat iemand op de snelweg niet boven de 70 dorst te rijden omdat dan het stuur uit zijn handen trilde. Die had die ballonbandjes nog eronder zitten. Met een stel moderne radiaalbanden op de vooras was het probleem opgelost.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 12 mei 2016, 21:34

De p36 rijdt bij mij trillingvrij. De auto rijdt echter minder strak en in de bochten heb ik het idee dat die iets minder grip heeft. Maar de looks zijn niet te overtreffen.

ruton
moderator

Rode en gele punten op de wang

Bericht door ruton » 10 jun 2016, 10:14

Nog een bandenweetje. Op nieuwe banden zitten vaak rode en gele stippen. Het internet is niet altijd even duidelijk over de betekenis ervan, zo bleek uit mijn surfsessie van gisteravond.
Wel kun je van het volgende uitgaan:
Een band is af fabriek natuurlijk niet perfect uitgebalanceerd, ergens is die het zwaarst en ertegenover dus het lichtst. Dat lichtste punt is doorgaans van een gele markering voorzien, zodat de bandenmonteur die plek bij het ventiel kan leggen. Het ventiel maakt de velg op die plek immers een fractie zwaarder.

Maar belangrijker dan dat enkele grammetje is de vorm: een band is ook nooit perfect rond. Er zal altijd iets van een eivorm in zitten en het hoogste punt van dat ei krijgt doorgaans een rode punt. De velg zal eveneens niet perfect rond zijn en die rode punt leg je op de plek waar de velg net dat tikkeltje platter is. Op die manier heb je al een natuurlijke correctie.
Als je zowel een rode als gele punt hebt, krijgt de rode voorrang.

De indruk bestaat echter dat veel bandenmonteurs dit niet (meer) weten. Is dat erg?
Eigenlijk niet. Als je thuis op de oprit volgens WHIMS 11.5.1.1 zonder verdere apparatuur en loodjes zit te fiespernölle, dan zijn dit waardevolle markeringen. Maar de moderne balanceerapparaten kunnen dit natuurlijk vele malen nauwkeuriger, wat deze markeringen in de professionele praktijk vooral tot een starthulpje bij de montage maken. Als de gele punt niet bij het ventiel zit, is dat dus geen reden om de monteur meteen te diskwalificeren.

Wie meer hierover wil weten kan zich in dit uitgebreide Engelstalige artikel vastbijten.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 11 jun 2016, 00:13

Ik heb maar al te vaak meegemaakt en gelezen dat het monteren van het ventiel op of juist tegenover de gele stip stond. Dat de balans juist helemaal verkeerd was.

Er word namelijk vaak vergeten dat, doordat er een gat zit voor het ventiel, de velg op dat punt al lichter is en in principe compenseert het ventiel (gedeeltelijk) deze onbalans in de velg.
Als je metalen ventielen gebruikt, zit er ook weer een ander gewicht aan, waardoor de stippen niet werken.
Dit is trouwens ook een van de redenen waarom veel bandenmonteurs hier totaal niet op letten. Je gaat er pas op letten als er flink onbalans aan 1 kant is, wat niet direct te verklaren is door bijvoorbeeld een kromme velg.

Meest ideale methode is eerst de velg los op het balanceerapparaat te zetten om het zwaartepunt te bepalen (met ventiel uiteraard) en vervolgens de band volgens de stippen te monteren.
Vaak kun je door deze methode ook het wat minder ronde deel bepalen.
Voor gedraaide/gefreesde velgen zijn die toleranties van rondheid kleiner, waardoor het bij nieuwe velgen eigenlijk niet van toepassing is.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 13 jun 2016, 10:23

Zojuist mijn Achilles 122 155/70 R13 75T binnen gekregen, vier bandjes voor nog geen 100 euro.
Hoe ze bevallen kan ik nog niet zeggen natuurlijk, heeft hier iemand ervaring met die bandjes ?
Verbruik een F.
Regen een B.
Geluid 70 db.
Helaas geen classic profiel maar dat rij ik er toch af. :mrgreen:

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 17 jun 2016, 17:28

rondjerijder schreef:Zojuist mijn Achilles 122 155/70 R13 75T binnen gekregen, vier bandjes voor nog geen 100 euro.
Hoe ze bevallen kan ik nog niet zeggen natuurlijk, heeft hier iemand ervaring met die bandjes ?
Verbruik een F.
Regen een B.
Geluid 70 db.
Helaas geen classic profiel maar dat rij ik er toch af. :mrgreen:
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Aangezien de banden die nu op de trabant zitten inmiddels al behoorlijk oud zijn. Leuk als reserve, maar ik rij er toch liever niet te lang meer op, ondanks dat ze jaren niet gebruikt zijn. Voor 20 a 25 euro per band zijn ze erg interessant!
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie