Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Hoi,
Ik heb een autoradio van Retrosound http://www.retrosoundusa.com/products/category/id/1 ingebouwd. Als de auto niet loopt, doet het radiosysteem het perfect. Vandaag weer eens gereden en tijdens het starten valt het radiosysteem al uit. Ook bij het schakelen en optrekken/afremmen valt om de haverklap de radio uit. Het lijkt wel of er dan een extreme powerdip optreed. De radio functioneert volgens de beschrijving tussen 10,5 en 13,5 volt.
Nu heb ik nog steeds een gelijkstroom dynamo met een 12 volt spanningsregelaar naast de accu. Wat zijn nu mogelijk oorzaken van dit probleem?
1) accu gaar: accu is van Bosch en 2,5 jaar oud. Gemeten 12,4 volt en tijden auto starten zakt ie even in naar 10,5 volt. Nieuwe en zwaardere accu erin?
2) langzaam / slecht bijladen: overgaan naar wisselstroom dynamo? Verder heb ik nog nooit stilgestaan als gevolg van accuproblemen.
3) moet ik er een capacitor of 2e accu tussen zetten om een stabielere voeding van de accu te krijgen?
Gr, Arne
Ik heb een autoradio van Retrosound http://www.retrosoundusa.com/products/category/id/1 ingebouwd. Als de auto niet loopt, doet het radiosysteem het perfect. Vandaag weer eens gereden en tijdens het starten valt het radiosysteem al uit. Ook bij het schakelen en optrekken/afremmen valt om de haverklap de radio uit. Het lijkt wel of er dan een extreme powerdip optreed. De radio functioneert volgens de beschrijving tussen 10,5 en 13,5 volt.
Nu heb ik nog steeds een gelijkstroom dynamo met een 12 volt spanningsregelaar naast de accu. Wat zijn nu mogelijk oorzaken van dit probleem?
1) accu gaar: accu is van Bosch en 2,5 jaar oud. Gemeten 12,4 volt en tijden auto starten zakt ie even in naar 10,5 volt. Nieuwe en zwaardere accu erin?
2) langzaam / slecht bijladen: overgaan naar wisselstroom dynamo? Verder heb ik nog nooit stilgestaan als gevolg van accuproblemen.
3) moet ik er een capacitor of 2e accu tussen zetten om een stabielere voeding van de accu te krijgen?
Gr, Arne
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Als ik het zo lees, dan laadt de dynamo de accu wel bij, maar heeft de regelaar moeite met veranderingen in het toerental. Of jouw Charlotte heeft een andere muzieksmaak...
Er zijn er hier op het forum met veruit meer kennis van auto-elektronica dan ik heb. Wacht even totdat die zich melden.
Er zijn er hier op het forum met veruit meer kennis van auto-elektronica dan ik heb. Wacht even totdat die zich melden.
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
dit lijkt mij meer een los contactje!! bv een stekker of een zekering
en wat je altijd nog kunt proberen is een draad van 2.5mm2 direct van de accu pakken wel even een zwevende zekering er tussen
groetjes jeroen




groetjes jeroen
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
@ Jeroen. De radio krijgt zijn 12 volt van een direct gezekerd (via relais) circuit van de accu. Relaisgroep is apart gezekerd. Draden zijn allemaal 4 mm2 en 2,5 mm2.
Ik zit dus steeds meer aan de kwaliteit van de accu, de kwaliteit van de gelijkstroomdynamo en de spanningsregelaar te denken.
Ik zit dus steeds meer aan de kwaliteit van de accu, de kwaliteit van de gelijkstroomdynamo en de spanningsregelaar te denken.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Ik denk dat dat relais problemen geeft. verbind die eens door of sluit de radio rechtstreeks op de accu aan. Als de auto wil starten moet de radio zeker willen spelen op de accu.
Waarom zit er Ueberhaupt een relais tussen?
Waarom zit er Ueberhaupt een relais tussen?
"Hast du Hammer, Zange, Draht, kommst du bis nach Leningrad"
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Omdat de radio zelf voor 15 ampere is afgezekerd. En ik wil er schakelaar tussen om het geluidssysteem stroomloos te maken als ik niet zelf in de auto zit. Boven de 8-10 Ampere schakel ik dan alles via het relais.
Maar ik het is zeker een proef waard! Dan haal ik het relais weg en trek ik de plus even door. Relais is overigens nieuw en goed voor max 40 A.
Ter informatie. Tijdens de installatie in mijn schuur heeft het systeem prima gewerkt. Dit heb ik in twee weken een keertje of 50 getest. Ook op vol vermogen. Daarom zit ik zelf aan de stroomhuishouding richting de accu te denken.
Maar ik het is zeker een proef waard! Dan haal ik het relais weg en trek ik de plus even door. Relais is overigens nieuw en goed voor max 40 A.
Ter informatie. Tijdens de installatie in mijn schuur heeft het systeem prima gewerkt. Dit heb ik in twee weken een keertje of 50 getest. Ook op vol vermogen. Daarom zit ik zelf aan de stroomhuishouding richting de accu te denken.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
als tijdens het rijden jou laadspanning naar 10,5 valt, is je dynamo volgens mij gewoon niet goed...
een goeie dynamo laad meer als 13v tijdens het rijden.
een goeie dynamo laad meer als 13v tijdens het rijden.
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
- Locatie: Uden (Noord-Brabant)
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Gaan je lampen ook zachter branden op die momenten? Dan trekt de accu sneller leeg dan hij oplaadt. Voor nu denk ik aan n loscontact of beroerde massa. Momenten die je noemt gaan met schokken en trillingen gepaard.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Nou, ik heb de multimeter aan het systeem gehangen.
Koude start zakt de accu van 12,5 naar 9,4 totdat de startmotor draait, dan is het 9,8V totdat de motor loopt.
Lage toeren, verlichting uit: 12,5 Volt
Normaal rijden, verlichting uit: 13,8 gemiddeld, met enkele piek naar 14 Volt
Lage toeren, verlichting aan: 11,9 Volt
Normaal rijden, verlichting aan: 13,2 Volt
Conclusie: dynamo en oplaadsysteem werken prima. Accu zakt wel heel diep weg bij koude start.
Verder ook het relais overbrugd => Relais functioneert goed. Twijfelachtig bij onder de 10 volt. Dan moet ik eerst een testopstelling maken.
Maar helaas zowel het bassysteem als de radio willen uberhaupt niet meer aan. Ik heb het idee dat de grote spanningswisselingen voor beide het einde hebben betekend.
Koude start zakt de accu van 12,5 naar 9,4 totdat de startmotor draait, dan is het 9,8V totdat de motor loopt.
Lage toeren, verlichting uit: 12,5 Volt
Normaal rijden, verlichting uit: 13,8 gemiddeld, met enkele piek naar 14 Volt
Lage toeren, verlichting aan: 11,9 Volt
Normaal rijden, verlichting aan: 13,2 Volt
Conclusie: dynamo en oplaadsysteem werken prima. Accu zakt wel heel diep weg bij koude start.
Verder ook het relais overbrugd => Relais functioneert goed. Twijfelachtig bij onder de 10 volt. Dan moet ik eerst een testopstelling maken.
Maar helaas zowel het bassysteem als de radio willen uberhaupt niet meer aan. Ik heb het idee dat de grote spanningswisselingen voor beide het einde hebben betekend.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Misschien is de radio wel gewoon kaduuk. Sluit je radio anders eens aan op een ander accu of acculader.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Bij het starten vallen meerdere (modernere) radio's uit. Volgens mij is dat zo ook bij mijn kombi. Bij de andere "schakelmomenten" is dit echter niet gebruikelijk.
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
idd, bij starten is het vrij normaal (geen idee bij trabant, maar bij meeste auto's is het normaal)
eigenlijk is er niet zo veel gek aan je laadspanningen....
welke bij starten misschien wel wat te laag... maar ook daar, wellicht voor een trabi normaal?
als hij echt te veel spanning weg trekt met starten, moet je waarschijnlijk gewoon een andere start motor..
al bij meedere auto's gemerkt dat een oude/versleten startmotor gewoon enorm veel stroom wegtrekt om zijn werk te doen.
kan me haast niet voorstellen dat je radio etc hierdoor stuk is gegaan, zoals gezegd, er zijn wel meer auto's waarbij radio's etc uitvallen tijdens starten, omdat de spanning zover weg valt.
eigenlijk is er niet zo veel gek aan je laadspanningen....
welke bij starten misschien wel wat te laag... maar ook daar, wellicht voor een trabi normaal?
als hij echt te veel spanning weg trekt met starten, moet je waarschijnlijk gewoon een andere start motor..
al bij meedere auto's gemerkt dat een oude/versleten startmotor gewoon enorm veel stroom wegtrekt om zijn werk te doen.
kan me haast niet voorstellen dat je radio etc hierdoor stuk is gegaan, zoals gezegd, er zijn wel meer auto's waarbij radio's etc uitvallen tijdens starten, omdat de spanning zover weg valt.
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
Als je trabant gewoon goed start dan is de accu gewoon goed hoor. Als ik het lijstje spanningen doorkijk dat je opgeeft dan twijfel ik een beetje aan de dynamo en spanningsregelaar maar nog steeds verklaart dit niet dat je radio steeds uitvalt.
Ik zou echt op jacht gaan naar slechte contacten en de aansluiting van je radio direkt op de geschakelde 12 volt maken (zekering nummer 7), zonder relais.
Ik zou echt op jacht gaan naar slechte contacten en de aansluiting van je radio direkt op de geschakelde 12 volt maken (zekering nummer 7), zonder relais.
Valves! Who needs Valves?
- trammelanto
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen



Weliswaar een oud type bak, maar zie nummer '1' Wat ook wel eens problemen wil geven, zijn de oude aluminium accukabels net loden klemmen. Simpelweg vervangen door koperen kabels met nieuwe klemmen! Ook het starten verloopt vaak een stuk vlotter. De oude aluminium kabels hebben in de loop der jaren soms toch wat last van corrosie gekregen, met slechte stroomdoorgifte tot gevolg...
Succes,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen
goeie trammelanto, ik dacht ook al in deze richting, massakabel had ik nog niet bedacht ...