maar ben wel benieuwd naar het uitlijn gadget, als dat beetje werkt lijkt het me handig!
Toespoor of uitspoor?
Re: Toespoor of uitspoor?
uhu
daarom rijd ik nu een verlaagde space star met fluor groene velgen 
maar ben wel benieuwd naar het uitlijn gadget, als dat beetje werkt lijkt het me handig!
maar ben wel benieuwd naar het uitlijn gadget, als dat beetje werkt lijkt het me handig!
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Toespoor of uitspoor?
Franse auto's dat is geen auto .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Re: Toespoor of uitspoor?
Het principe is heel simpel eigenlijk.
- Zorg voor een projectievlak voor en achter de auto;
- Zet de wielen in de rechtuit-rij stand;
- De laserwaterpas horizontaal met de 2 boutjes tegen de velg-rand en laat een ander een markering zetten op het projectievlak;
- Meet de afstanden op tussen de puntjes op het projectievlak en reken het verschil uit met achter. Hieruit maak je de hoek op of schaal je het verschil naar de grootte van de velg.

- Zorg voor een projectievlak voor en achter de auto;
- Zet de wielen in de rechtuit-rij stand;
- De laserwaterpas horizontaal met de 2 boutjes tegen de velg-rand en laat een ander een markering zetten op het projectievlak;
- Meet de afstanden op tussen de puntjes op het projectievlak en reken het verschil uit met achter. Hieruit maak je de hoek op of schaal je het verschil naar de grootte van de velg.

- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Toespoor of uitspoor?
Vergeet niet de auto even naar voren en achteren te rijden nadat je aan het stuur hebt gedraaid. Anders staat er "spanning" op de stuurstangen en zullen de meetgegevens afwijken. Daarnaast moet je rekening houden met eventuele kromme velgen die ook een vertekend beeld kunnen geven.
Re: Toespoor of uitspoor?
Dat laatste is te controleren door de wielen een kwartslag te draaien.
Re: Toespoor of uitspoor?
Ik rij niet anders dan Franse auto's, beide Trabanten zijn bij mij dus zwaar in de minderheid. Laten we het er maar op houden dat smaken dus verschillen zoals ik al eerder zei.trabant601 schreef:Franse auto's dat is geen auto .
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Toespoor of uitspoor?
Ce n'est pas une auto, c'est une voiture.
Re: Toespoor of uitspoor?
Een tijdje geleden de draagarmen, draagarmrubbers en spoorstangen van mijn westblik vervangen en daarna zelf uitgelijnd. Mijn nieuwe methode wil ik jullie niet onthouden.
Een eenvoudigere manier om zelf toe-/uitspoor af te stellen heb ik nog niet gezien. Balk met 2 hoekijzers. Ter hoogte van het midden van het wiel een dun spijkertje op het hoekijzer solderen of er een splitpen omheen vouwen (zoals ik gedaan heb).

Plak een stukje tape aan de achterzijde van de band, zowel bij het linker als het rechterwiel. Hierop maak je een markering met het puntje van het spijkertje.


Na het markeren bij het linker en rechterwiel, duw je de auto een eindje naar voren zodat het stukje tape zich nu aan de voorzijde bevindt. De hoogte van de markering moet nu gelijk liggen aan de hoogte van het spijkertje. Zet aan één zijde van het wiel het spijkertje op een markering en aan de andere zijde kun je vervolgens het verschil in sporing meten tussen de voor- en achterzijde van het wiel:

Door de spoorstangen te verdraaien maak je ze korter of langer, zo kun je de sporing afstellen. Ik heb het totale toespoor afgesteld op 2~3mm, dus 1~1,5mm toespoor per wiel. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt is evt. rechtzetten van het stuur ook een eitje.
Een eenvoudigere manier om zelf toe-/uitspoor af te stellen heb ik nog niet gezien. Balk met 2 hoekijzers. Ter hoogte van het midden van het wiel een dun spijkertje op het hoekijzer solderen of er een splitpen omheen vouwen (zoals ik gedaan heb).

Plak een stukje tape aan de achterzijde van de band, zowel bij het linker als het rechterwiel. Hierop maak je een markering met het puntje van het spijkertje.


Na het markeren bij het linker en rechterwiel, duw je de auto een eindje naar voren zodat het stukje tape zich nu aan de voorzijde bevindt. De hoogte van de markering moet nu gelijk liggen aan de hoogte van het spijkertje. Zet aan één zijde van het wiel het spijkertje op een markering en aan de andere zijde kun je vervolgens het verschil in sporing meten tussen de voor- en achterzijde van het wiel:

Door de spoorstangen te verdraaien maak je ze korter of langer, zo kun je de sporing afstellen. Ik heb het totale toespoor afgesteld op 2~3mm, dus 1~1,5mm toespoor per wiel. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt is evt. rechtzetten van het stuur ook een eitje.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Toespoor of uitspoor?
Deze methode wijkt niet veel af van de ddr methode.