Stuur scheef
Stuur scheef
Ik rij al ruim een half jaar rechtdoor met een stuur dat op ongeveer 1/8e slag naar links staat verdraaid.
Hoe kan ik de boel afstellen zodat ik ook daadwerkelijk rechtdoor rijd als het stuur goed staat?
Ik wil de boel binnenkort namelijk uitlijnen (kortere schokdempers voorzijde worden gemonteerd), en kan voor die tijd dan net zo goed even dit afstellen.
Hoe kan ik de boel afstellen zodat ik ook daadwerkelijk rechtdoor rijd als het stuur goed staat?
Ik wil de boel binnenkort namelijk uitlijnen (kortere schokdempers voorzijde worden gemonteerd), en kan voor die tijd dan net zo goed even dit afstellen.
- 2802bartje
Re: Stuur scheef
Nou, hier heb ik ook last van. En dit moet ik dus ook herstellen.
Is het zo dat het stuur dan met de stuurstang uit de tandheugel gehaald moet worden en dat het stuur dan 1 tandje versprongen teruggeplaatst moet worden?
Is het zo dat het stuur dan met de stuurstang uit de tandheugel gehaald moet worden en dat het stuur dan 1 tandje versprongen teruggeplaatst moet worden?
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Bij grote afwijkingen is dat de oplossing. Bij kleine afwijkingen moet het met de stuurkogels.
Dat gebeurt dan toch ook bij het uitlijnen?
Dan hoef ik er namelijk niet zelf mee te prutsen, of heb ik het mis?
Dan hoef ik er namelijk niet zelf mee te prutsen, of heb ik het mis?
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
als jij er opdracht voor geeft, doen ze het idd bij het uitlijnen. 1/8 slag afwijking is normaal het gevolg van uitlijnen. (iets wat je ook prima zelf kan doen...)
- 2802bartje
Kan iemand een goede beschrijving geven van het uitlijnen met de tips en tricks? Zonder direct naar WHIMS te verwijzen. Want ervaringen van sleutelaars zijn altijd leerzaam.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Ik zat toevallig naar de gegevens te zoeken op het oude forum. Conclusie is het toch wel aan te raden is om de waardes van whims aan te houden:
Voor (bladveer): 2 tot 4 mm toespoor (onbelast);
Achter (spiraalveer): 0 tot 2mm toespoor (onbelast).
Zorg er ook voor dat je een goede uitlijner hebt, zitten veel prutsers tussen.
Voor (bladveer): 2 tot 4 mm toespoor (onbelast);
Achter (spiraalveer): 0 tot 2mm toespoor (onbelast).
Zorg er ook voor dat je een goede uitlijner hebt, zitten veel prutsers tussen.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Aan de andere kant zie je aan de hand van de WHIMS gegevens dat er best wel wat tolerantie is.
Ga naar een goede garage....die klaart dat zonder enig probleem..
Maar overtuig je dat de man het snapt en vertel dat als het stuur na de uitlijning niet in het midden staat je terugkomt...
2-4 mm..? Ik laat alles altijd op precies NUL stellen.... (maar wil natuurlijk niet aan WHIMS niet twijfelen...)
Ik zet daarbij dan wel een gewicht van zo'n 40 kg in de voorstoelen (2 cans benzine) om een beetje persoonsgewicht
te simuleren want ik geloof niet in "onbelast" ...
Zeker niet met een veranderde bladveer en/of schokbrekers... dan moet je gewicht plaatsen alsof er mensen in zitten...
Anders krijg je nooit een realistisch weggedrag...
Logisch blijven denken !
Maar overtuig je dat de man het snapt en vertel dat als het stuur na de uitlijning niet in het midden staat je terugkomt...
2-4 mm..? Ik laat alles altijd op precies NUL stellen.... (maar wil natuurlijk niet aan WHIMS niet twijfelen...)
Ik zet daarbij dan wel een gewicht van zo'n 40 kg in de voorstoelen (2 cans benzine) om een beetje persoonsgewicht
te simuleren want ik geloof niet in "onbelast" ...
Zeker niet met een veranderde bladveer en/of schokbrekers... dan moet je gewicht plaatsen alsof er mensen in zitten...
Anders krijg je nooit een realistisch weggedrag...
Logisch blijven denken !
Heb net de Trabi laten uitlijnen bij Twentano in Hengelo (aardige lui overigens, en volgens diverse fora een goede om het uitlijnen te laten uitvoeren). Zelfs nog een complete rondleiding gekregen in de garage en het tuningsmagazijn.
Voorwielen bleken afgrijselijk scheef te staan.
Nu staat m'n stuur weer netjes recht en het weggedrag is ook enorm verbeterd! Ook het sturen zelf gaat weer merkbaar lichter.
Voorwielen bleken afgrijselijk scheef te staan.
Nu staat m'n stuur weer netjes recht en het weggedrag is ook enorm verbeterd! Ook het sturen zelf gaat weer merkbaar lichter.
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
Mel, als je over je gewicht liegt, moet je het wel geloofwaardig doen he ... 40 kg?? 
Ik weeg dr 95 !!

Ik weeg dr 95 !!

Maar jij kijkt ook over Mel heen als die op zijn tenen staat.
Niettemin: gewicht op de stoelen zetten zouden ze ook bij de APK moeten doen bij het licht afstellen. Vooral bij die xenonlampen.

Niettemin: gewicht op de stoelen zetten zouden ze ook bij de APK moeten doen bij het licht afstellen. Vooral bij die xenonlampen.
vreemd ik mag nooit blijven zitten mogenlijk ivm gewicht
mijn koplampen worden standaart omhoog gesteld anders schijnen ze te laag als ik rijd

mijn koplampen worden standaart omhoog gesteld anders schijnen ze te laag als ik rijd

liever gelast
als geleased
als geleased