Uitlijnen
Uitlijnen
Iemand een goed adresje in het noorden waar ik mijn Trabant kan uitlijnen en waar ze ook echt weten HOE en WAT ze moeten uitlijnen?
De mijne is verlaagd en heeft aan beide kanten een sturz van 25mm. De wielen staan als ik voor de auto sta op het oog op UITSPOOR.
Heb wel eens de auto eerder laten uitlijnen, maar 3mm toespoor snapten ze niet...
of iemand die me kan helpen het zelf te doen?
De mijne is verlaagd en heeft aan beide kanten een sturz van 25mm. De wielen staan als ik voor de auto sta op het oog op UITSPOOR.
Heb wel eens de auto eerder laten uitlijnen, maar 3mm toespoor snapten ze niet...
of iemand die me kan helpen het zelf te doen?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Uitlijnen
die 3mm toespoor volgens de boekjes, moet ik dat zo zien dat de voorzijde van de velg t.o.v. de achterzijde van de velg 3mm naar binnen staat?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Uitlijnen
Klopt helemaal.
Re: Uitlijnen
dan ga ik denk ik voor de methode met een touw langs de velgen... hopelijk kan ik nog bij de stuurkogels om ze te verstellen...
Als ik het stuur nu recht heb, staan de wielen naar buiten... stelletje prutsers bij de Profile...
Heeft de sturz en verlaging nog invloed op die 3mm voorspoor?
Als ik het stuur nu recht heb, staan de wielen naar buiten... stelletje prutsers bij de Profile...
Heeft de sturz en verlaging nog invloed op die 3mm voorspoor?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Uitlijnen
Toespoor/uitspoor (afh. van ophanging en aandrijving) i.p.v rechte uitlijning is altijd aan te raden voor rechtuitstabiliteit.
Ook bij verlaging iets toespoor aanhouden, maar niet teveel omdat de auto een stuk stugger geveerd zal zijn. 1 tot 2mm toespoor per wiel zou ik aanhouden bij een verlaagde Trabant.
Ook bij verlaging iets toespoor aanhouden, maar niet teveel omdat de auto een stuk stugger geveerd zal zijn. 1 tot 2mm toespoor per wiel zou ik aanhouden bij een verlaagde Trabant.
Re: Uitlijnen
Als het overigens lastig is om de stuurstangen te verstellen (lastig te bereiken zonder brug), kun je ook de wielen er af halen en de trommels ondersteunen met bokjes zodat je wel uitlijnt met het gewicht van de auto. Je zult dan wel moeten meten op de trommels i.p.v. velg of band.
Re: Uitlijnen
Maar dan lijkt mij 3mm verschil op voor en achterzijde trommel niet gelijk
aan 3mm verschil op velg. Toch?
aan 3mm verschil op velg. Toch?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Uitlijnen
Klopt, dan moet je dan schalen. Diameter v.d. trommel is de helf v.d. velg? Dan de toespoor ook door 2 delen.
Re: Uitlijnen
iemand ervaring met het gebruik van een laser(pen)? Die dan evt langs de achtervelg naar voren straalt?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving