Ontsteking afstellen
Ontsteking afstellen
Ben op het moment bezig met het afstellen van mijn ontsteking.
Hij loopt verder super, alleen gaan beiden contactpunten tegelijk open.
Lijkt me verder niet schadelijk, alleen slijten de bougies misschien wat sneller.
Alleen nu geeft mijn toerenteller ook alles dubbel weer, 4000 toeren ipv 2000 etc.
Zie ik wat over het hoofd? Want voor de blok revisie deed hij dit niet, en de vervroeger is niet vervangen.
Enkel de contacpunten zijn vervangen voor deze, https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/ ... fnm92eqpj0
Ook heb ik geen spreider voor de vervroeger, moet ik dan 4mm blijven aanhouden, of zijn hier andere waardes voor?
Hij loopt verder super, alleen gaan beiden contactpunten tegelijk open.
Lijkt me verder niet schadelijk, alleen slijten de bougies misschien wat sneller.
Alleen nu geeft mijn toerenteller ook alles dubbel weer, 4000 toeren ipv 2000 etc.
Zie ik wat over het hoofd? Want voor de blok revisie deed hij dit niet, en de vervroeger is niet vervangen.
Enkel de contacpunten zijn vervangen voor deze, https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/ ... fnm92eqpj0
Ook heb ik geen spreider voor de vervroeger, moet ik dan 4mm blijven aanhouden, of zijn hier andere waardes voor?
Viertakt sind zwei zu viel!
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Ontsteking afstellen
Gingen de punten dan eerst één na de ander open en deed je toerenteller het toen goed ?
Ik weet dat er bij de twee cilinder Jawa motorfietsen ook een ontsteking volgde in het ODP, Jawa wilde hiermee vertellen dat de motorblokjes daardoor milieu vriendelijker waren.
Of dit bij Trabant ook zo is, durf ik niet te zeggen maar nieuwsgierig ben ik wel.
Ik weet dat er bij de twee cilinder Jawa motorfietsen ook een ontsteking volgde in het ODP, Jawa wilde hiermee vertellen dat de motorblokjes daardoor milieu vriendelijker waren.

Of dit bij Trabant ook zo is, durf ik niet te zeggen maar nieuwsgierig ben ik wel.

Re: Ontsteking afstellen
Toerenteller deed het eerst wel goed, ga dan ook uit van een montage fout.
Zie alleen niet in hoe en wat er dan verkeerd moet zitten.
Misschien nok verkeerd op de vervroeger? Maar dat zou volgens het boekje nu goed moeten zitten.
En zelfs dan zou je de boel alleen maar 180 graden verdraaien..
Zie alleen niet in hoe en wat er dan verkeerd moet zitten.
Misschien nok verkeerd op de vervroeger? Maar dat zou volgens het boekje nu goed moeten zitten.
En zelfs dan zou je de boel alleen maar 180 graden verdraaien..
Viertakt sind zwei zu viel!
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Ontsteking afstellen
Al wat verder in dit vraagstuk ?
Kan het zijn dat jij gisteren in Vlagtwedde reed ?
Kan het zijn dat jij gisteren in Vlagtwedde reed ?
Re: Ontsteking afstellen
Dat klopt inderdaad, reed even naar Onstwedde om te kijken of de nieuwe krukas en de cilinders hun werk deden.
En vandaag weer voor de oldtimer dag, zelfs de toerrit met veel te lage snelheden probleemloos uitgereden.
Maar nee helaas, ik denk dat de nok versleten is.
Maar hoe ik daar nu ineens pas last van heb snap ik niet helemaal..
Ik zal de boel nog een keer weer loshalen, en kijken of het eventueel een montage fout is.
Zo niet geef ik de nieuwe contactpunten de schuld.
En vandaag weer voor de oldtimer dag, zelfs de toerrit met veel te lage snelheden probleemloos uitgereden.

Maar nee helaas, ik denk dat de nok versleten is.
Maar hoe ik daar nu ineens pas last van heb snap ik niet helemaal..
Ik zal de boel nog een keer weer loshalen, en kijken of het eventueel een montage fout is.
Zo niet geef ik de nieuwe contactpunten de schuld.

Viertakt sind zwei zu viel!
Re: Ontsteking afstellen
Wat extra info, ben vandaag weer bezig geweest met de ontsteking maar kan er niks aan vinden.
Gek genoeg openen beiden contactpunten het versts op de inkepingen van de vervroeger, en niet op de nok zelf.
Maar na de vervroeger te hebben gemeten is de nok 0,365mm en de wand bij de inkepingen 0,340...
Contactpunten kunnen het niet zijn, misschien een slingering in de krukas of de vervroeger zelf?
Maar dan zou je toch andere problemen moeten krijgen lijkt me.
Gek genoeg openen beiden contactpunten het versts op de inkepingen van de vervroeger, en niet op de nok zelf.
Maar na de vervroeger te hebben gemeten is de nok 0,365mm en de wand bij de inkepingen 0,340...
Contactpunten kunnen het niet zijn, misschien een slingering in de krukas of de vervroeger zelf?
Maar dan zou je toch andere problemen moeten krijgen lijkt me.
Viertakt sind zwei zu viel!
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Ontsteking afstellen
Ik heb wel eens contactpuntjes gehad waar iets niet aan klopte. Toen maar weer de oude erin gezet en het werkte weer.
Maar wat is nu de afstelling? De vervroeger werkt circa 33 mm. Dus als je die niet gespreid klemt, moet er bij 0mm een vonk zijn (afhankelijk van het type carburateur etc.).
Maar wat is nu de afstelling? De vervroeger werkt circa 33 mm. Dus als je die niet gespreid klemt, moet er bij 0mm een vonk zijn (afhankelijk van het type carburateur etc.).
Re: Ontsteking afstellen
0mm zal niet gaan, zit nu al op het uiterste van de grondplaat en dat is 1mm op beide cilinders.
Maar zal nog eens voor de zekerheid kijken.
Eergisteren ook maar eens de vervroeger verkeerd om gemonteerd en nu gingen beiden contacpunten wel op de nok open.
Dus ga er vanuit dat de krukas toch niet vlak is, of iemand de vervroeger tijdens de revisie heeft laten vallen..
Tik geven met de hamer of andere monteren? Het gaat toch maar om een paar honderdste millimeters.
Edit : Probleem is opgelost, had de whims al een paar keer doorgelezen maar sloeg telkens een cruciaal stuk over.
http://trabitechnik.com/index.php?lang= ... _number=17
Paragraaf 4.14.04.3 Ausrichten bei Rundlauffehlern
Oftewel, buis van 15mm op de vervroeger zetten, beetje bijbuigen in de richting die jij wil, en voila.
Maar zal nog eens voor de zekerheid kijken.
Eergisteren ook maar eens de vervroeger verkeerd om gemonteerd en nu gingen beiden contacpunten wel op de nok open.
Dus ga er vanuit dat de krukas toch niet vlak is, of iemand de vervroeger tijdens de revisie heeft laten vallen..
Tik geven met de hamer of andere monteren? Het gaat toch maar om een paar honderdste millimeters.
Edit : Probleem is opgelost, had de whims al een paar keer doorgelezen maar sloeg telkens een cruciaal stuk over.
http://trabitechnik.com/index.php?lang= ... _number=17
Paragraaf 4.14.04.3 Ausrichten bei Rundlauffehlern
Oftewel, buis van 15mm op de vervroeger zetten, beetje bijbuigen in de richting die jij wil, en voila.

Viertakt sind zwei zu viel!
Re: Ontsteking afstellen
Er is maar weinig dat je met een koevoet niet recht kan krijgen... Typisch Trabant wel... 

Valves! Who needs Valves?