Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
- Bjorn Kusters
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 21:06
Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Hallo,
Niet de eerste keer dat ik een koppeling vervang van een auto , maar ik vraag me af hoe dit het snelste en makkelijkste gaat bij een trabant 601.
* Ik kan de motor , bak compleet met subframe e.d. uitbouwen , maar dit lijkt me de meest omslachtige methode.
* Dan heb ik de optie om de bak uit te bouwen.
* En waar ik niet zeker bij ben of er genoeg ruimte zal zijn , de motor uitbouwen.
Maarrr , ik heb ook ergens iets gehoord over de bak en motor splitsen terwijl ze nog ingebouwd zitten en aandrijfassen nog gemonteerd zijn.
Op deze manier zou dan de koppeling via de ontstane ruimte tussen motor en bak te vervangen zijn .
Ik vraag me echter alleen af of dit wel mogelijk is.
Het lijkt mij namelijk dat al haal je de bak los van de steunen dat er nog steeds niet genoeg ruimte tussen motor en bak kan ontstaan. dit lijkt me ernstig te worden belemmerd door vooral de aanrijfassen.
Wat is wijsheid?
Niet de eerste keer dat ik een koppeling vervang van een auto , maar ik vraag me af hoe dit het snelste en makkelijkste gaat bij een trabant 601.
* Ik kan de motor , bak compleet met subframe e.d. uitbouwen , maar dit lijkt me de meest omslachtige methode.
* Dan heb ik de optie om de bak uit te bouwen.
* En waar ik niet zeker bij ben of er genoeg ruimte zal zijn , de motor uitbouwen.
Maarrr , ik heb ook ergens iets gehoord over de bak en motor splitsen terwijl ze nog ingebouwd zitten en aandrijfassen nog gemonteerd zijn.
Op deze manier zou dan de koppeling via de ontstane ruimte tussen motor en bak te vervangen zijn .
Ik vraag me echter alleen af of dit wel mogelijk is.
Het lijkt mij namelijk dat al haal je de bak los van de steunen dat er nog steeds niet genoeg ruimte tussen motor en bak kan ontstaan. dit lijkt me ernstig te worden belemmerd door vooral de aanrijfassen.
Wat is wijsheid?
Gr Bjorn
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Er zijn mensen die binnen 20-30 minuten een Trabant blok uit de auto halen zonder de bak erbij.
Lijkt mij dus het meest makkelijke om dat te doen en vervolgens op een werkbank de koppeling met alle ruimte te vervangen.
Lijkt mij dus het meest makkelijke om dat te doen en vervolgens op een werkbank de koppeling met alle ruimte te vervangen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Makkelijkste is om de bak te laten zitten en het blok eruit te tillen. Dat kan je in je eentje doen.
- Bjorn Kusters
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 21:06
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Dat idee had ik zelf ook.
Maar ik wilde wel graag weten of er genoeg ruimte is voor het blok alleen er uit te halen.
Aan de bakkant is veel meer ruimte.
Zou het niet zo leuk vinden om er terwijl de motor los hangt achter te komen dat er te weinig ruimte is.
Dan kan ik morgen het blok uitbouwen en het nodige bestellen.
Ik wil toch nog graag mee rijden in de tourtocht a.s. weekend.
Maar ik wilde wel graag weten of er genoeg ruimte is voor het blok alleen er uit te halen.
Aan de bakkant is veel meer ruimte.
Zou het niet zo leuk vinden om er terwijl de motor los hangt achter te komen dat er te weinig ruimte is.
Dan kan ik morgen het blok uitbouwen en het nodige bestellen.
Ik wil toch nog graag mee rijden in de tourtocht a.s. weekend.
Gr Bjorn
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Als je iets meer ruimte wil hebben, kan je de voorste baksteun nog losmaken en de bak net naast de steun plaatsen.
Verder is het wel handig omde carburateur en de dynamo los te maken voor het tillen van het blok. Dan heb je net iets meer ruimte. Daarnaast wordt het iets lichter.
Verder is het wel handig omde carburateur en de dynamo los te maken voor het tillen van het blok. Dan heb je net iets meer ruimte. Daarnaast wordt het iets lichter.
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Welke toertocht?
Ik heb in het verleden wel eens in drie uur een motortje verwisseld.
En het staat 'allemaal' in WHIMS 02.3.1. Motor ohne Getriebe aus- und einbauen.
Het uittillen gaat wat makkelijker als je de carburateur en de dynamo eraf schroeft. Zonder carburateur kom je niet in de verleiding de motor daar aan op te tillen en de krommer zit ook niet in de weg. De dynamo eraf scheelt tien centimeter en tien kilo tillen.
Zonder tank heb je ook langs de achterkant wat meer ruimte voor je arm, mochten die wat dik zijn. Als je het Luftleitblech aan de achterkant van de motor laat zitten kan het verschuiven, losschieten en andere ongein. Die dus ook eraf.
Maar even uit het hoofd:
accuklemmen los (SW13),
voordemper los (SW17) (eventueel tijdens de demontage stutten)
startmotor (inbus 10), benzineslang (SW17) , ontsteking-, choke- en gaskabels los (SW7 of 8)
motor los van het subframe en de voorste verbinding V-bak los (SW13)
verbindingsbouten motor/bak (sw13) bouten los
Met een houten wig (±4 cm dik) tussen motor/bak en het subframe tikken zodat motor en bak van elkaar los komen, de bak nu opzij tillen zodat de prix-as uit de koppelingsgroep komt. Het kan zijn dat dit beter gaat als de auto voor op bokjes staat en de wielen/aandrijfassen schuiner naar beneden afhangen. Hierdoor steken ze niet zover in de bak waardoor die meer bewegingsruimte heeft.
Met bokje kun je zelf ook beter bij de achterste motor/bak-bout.
Voordat je nu gaat tillen (regel een knechtje) bepaal je waar je de motor gaat neerleggen. Wees aardig en gun het ding een kussentje, in elk geval iets waar schroefdraden niet beschadigen of het geheel onder het zand komt te zitten.
Leg sowieso een deken over de voorbumper en het carrosserieblik erachter.
Er zijn centreerdoorns (ik heb er hier in Spaubeek een liggen) voor de koppelingsplaat, maar die richt zichzelf wel bij een beetje toerental. Inspecteer meteen even de dikte van de slijpring aan de bak.
Bij het terugzetten laat ik de wig onder de bak zitten, zodat je de motor wat makkelijker over de prix-as schuift.
Ik heb in het verleden wel eens in drie uur een motortje verwisseld.
En het staat 'allemaal' in WHIMS 02.3.1. Motor ohne Getriebe aus- und einbauen.
Het uittillen gaat wat makkelijker als je de carburateur en de dynamo eraf schroeft. Zonder carburateur kom je niet in de verleiding de motor daar aan op te tillen en de krommer zit ook niet in de weg. De dynamo eraf scheelt tien centimeter en tien kilo tillen.
Zonder tank heb je ook langs de achterkant wat meer ruimte voor je arm, mochten die wat dik zijn. Als je het Luftleitblech aan de achterkant van de motor laat zitten kan het verschuiven, losschieten en andere ongein. Die dus ook eraf.
Maar even uit het hoofd:
accuklemmen los (SW13),
voordemper los (SW17) (eventueel tijdens de demontage stutten)
startmotor (inbus 10), benzineslang (SW17) , ontsteking-, choke- en gaskabels los (SW7 of 8)
motor los van het subframe en de voorste verbinding V-bak los (SW13)
verbindingsbouten motor/bak (sw13) bouten los
Met een houten wig (±4 cm dik) tussen motor/bak en het subframe tikken zodat motor en bak van elkaar los komen, de bak nu opzij tillen zodat de prix-as uit de koppelingsgroep komt. Het kan zijn dat dit beter gaat als de auto voor op bokjes staat en de wielen/aandrijfassen schuiner naar beneden afhangen. Hierdoor steken ze niet zover in de bak waardoor die meer bewegingsruimte heeft.
Met bokje kun je zelf ook beter bij de achterste motor/bak-bout.
Voordat je nu gaat tillen (regel een knechtje) bepaal je waar je de motor gaat neerleggen. Wees aardig en gun het ding een kussentje, in elk geval iets waar schroefdraden niet beschadigen of het geheel onder het zand komt te zitten.
Leg sowieso een deken over de voorbumper en het carrosserieblik erachter.
Er zijn centreerdoorns (ik heb er hier in Spaubeek een liggen) voor de koppelingsplaat, maar die richt zichzelf wel bij een beetje toerental. Inspecteer meteen even de dikte van de slijpring aan de bak.
Bij het terugzetten laat ik de wig onder de bak zitten, zodat je de motor wat makkelijker over de prix-as schuift.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Kgw8IgTROCU zie je hoe men er een blokje inbouwt, uitbouwen zal vermoedelijk in omgekeerde volgorde moeten gebeuren.
In elk geval het bewijs dat de bak kan blijven zitten en er dus voldoende ruimte is.

In elk geval het bewijs dat de bak kan blijven zitten en er dus voldoende ruimte is.

- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Als de motor eruit is, kan je gelijk de achterste baksteun controleren. Deze wil nog wel eens losgaan.....
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Zeg, Bjorn woont toch in de buurt van Geleen? Woont daar niet iemand in de buurt met ervaring? 

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- Bjorn Kusters
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 21:06
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Hulp bij demontage had ik niet nodig , dat lukt wel een aantal ds'en en andere franse hokken later.
Het ging me er puur om wat het snelste was , en of mijn vermoedens hierbij juist waren.
En dat de motor er zonder bak uit kon had ik dus verkeerd ingeschat.
Ik heb de motor er dus ook zonder bak uitgehaald.
Nu een andere koppeling bestellen en inbouwen , en komend weekend meerijden in de herfstkleurenrit georganiseerd door oldtimer stalling limburg te Elsloo(LB).
Maar even een ander vraagje , ik vind nergens het telefoonnummer van Paul Kicken terug.
Hij had me een kaartje gegeven en dat ben ik kwijt , ik heb namelijk nog wat onderdelen nodig.
Gr Bjorn
Het ging me er puur om wat het snelste was , en of mijn vermoedens hierbij juist waren.
En dat de motor er zonder bak uit kon had ik dus verkeerd ingeschat.
Ik heb de motor er dus ook zonder bak uitgehaald.
Nu een andere koppeling bestellen en inbouwen , en komend weekend meerijden in de herfstkleurenrit georganiseerd door oldtimer stalling limburg te Elsloo(LB).
Maar even een ander vraagje , ik vind nergens het telefoonnummer van Paul Kicken terug.
Hij had me een kaartje gegeven en dat ben ik kwijt , ik heb namelijk nog wat onderdelen nodig.
Gr Bjorn
Gr Bjorn
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Wel lekker dat je een plek hebt om met dit weer even snel een motor uit te bouwen. Met die waterkou durf ik daarmee op de oprit niet mijn rug te riskeren. Been there, done that.
En dat je de bak inderdaad hebt kunnen laten zitten. De bak eruit betekent immers dat de naaldlagers van de aandrijfassen in het rond kunnen gaan dansen, dat wil je niet.
Als je Paul niet te pakken krijgt, Alex en ik hebben ook nog wel eens wat nuttigs liggen. Zo heb ik nog nieuwe koppelingsplaatvoering (DDR-productie en ook latere, zelf erop nieten) en ook een nieuwe geveerde koppelingsplaat liggen. Verder flink wat gebruikte drukgroepen (Net even gekeken).
Waar ga je die koppeling bestellen, want menigeen heeft voor Duitse webwinkels wel een verlanglijstje om samen verzendkosten te drukken.
En dat je de bak inderdaad hebt kunnen laten zitten. De bak eruit betekent immers dat de naaldlagers van de aandrijfassen in het rond kunnen gaan dansen, dat wil je niet.
Als je Paul niet te pakken krijgt, Alex en ik hebben ook nog wel eens wat nuttigs liggen. Zo heb ik nog nieuwe koppelingsplaatvoering (DDR-productie en ook latere, zelf erop nieten) en ook een nieuwe geveerde koppelingsplaat liggen. Verder flink wat gebruikte drukgroepen (Net even gekeken).
Waar ga je die koppeling bestellen, want menigeen heeft voor Duitse webwinkels wel een verlanglijstje om samen verzendkosten te drukken.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Vergeet niet de juiste combinatie te pakken (koppeling/drukgroep)
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Verder zou je een lijstje kunnen geven van dingen die je nodig heb. Ik heb ook nog wel wat spullen liggen.
- Bjorn Kusters
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 21:06
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Verlanglijstje komt later wel.
Nu een vraag over de drukgroep.
Als ik hem vastpak aan de ring die tegen het vliegwiel gaat en de drukvlak kost het indrukken veel moeite maar het is mogelijk.
Als ik hem tussen drukvlak en drukring vastpak gaat het indrukken vrij eenvoudig.
En als ik de voet er op zet ...... als een pakje boter.
Iets dat ik niet gewend ben van een drukgroep .
Bij drukgroepen die ik eerder in de handen had koste dit meer moeite , maar het waren wel grotere drukgroepen van grotere auto's met hoger gewicht en meer motorvermogen.
Voor mij is het dus moeilijk in te schatten hoe de drukgroep er aan toe is.
Graag jullie advies in deze.
Nu een vraag over de drukgroep.
Als ik hem vastpak aan de ring die tegen het vliegwiel gaat en de drukvlak kost het indrukken veel moeite maar het is mogelijk.
Als ik hem tussen drukvlak en drukring vastpak gaat het indrukken vrij eenvoudig.
En als ik de voet er op zet ...... als een pakje boter.
Iets dat ik niet gewend ben van een drukgroep .
Bij drukgroepen die ik eerder in de handen had koste dit meer moeite , maar het waren wel grotere drukgroepen van grotere auto's met hoger gewicht en meer motorvermogen.
Voor mij is het dus moeilijk in te schatten hoe de drukgroep er aan toe is.
Graag jullie advies in deze.
Gr Bjorn
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Als de veren nog heel zijn en de schijf die op de koppeling komt nog goed is (dus geen bijzondere slijtage of "blauwe" plekken, kan je ze meestal gewoon hergebruiken. Hou daarbij rekening dat veel koppelingsdelen van de huidige aanbieders slechte kwaliteit zijn en zwakkere delen hebben. Dus dan liever een goede gebruikte ddr variant.
Voor de koppeling kan je er ook over denkend om er nieuwe voering op de klinken.....
Voor de koppeling kan je er ook over denkend om er nieuwe voering op de klinken.....