Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
- Bjorn Kusters
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?-probleem opgelost
Hallo,
De plaat was na nameten volgens een der wph's op het randje , maar in de praktijk kon hij eigenlijk nog wel terug.
De veroorzaker van alle ellende was een gebroken diafragmaveer van de drukgroep.
Ik heb een gebruikte plaat + drukgroep van Ruton overgenomen en deze ingebouwd.
Zowel plaat als drukgroep meten nog z.g.a.n. , dus wat eigenlijk eerst bedoeld was als noodoplossing (gebruikte delen er in zodat ik toch deel kon nemen aan de rit en later vervangen door nieuw) blijft nu fijn zitten.
Goed is goed zegt men wel eens!
En hier blijkbaar het zelfde verhaal als bij andere aftermarket onderdelen van andere merken , goed gebruikt orgineel vaak beter dan nieuw.
Ik had Ruton beloofd langs te komen zodra de Trabant weer mobiel is , en dat ga ik zometeen ook eens doen.
De plaat was na nameten volgens een der wph's op het randje , maar in de praktijk kon hij eigenlijk nog wel terug.
De veroorzaker van alle ellende was een gebroken diafragmaveer van de drukgroep.
Ik heb een gebruikte plaat + drukgroep van Ruton overgenomen en deze ingebouwd.
Zowel plaat als drukgroep meten nog z.g.a.n. , dus wat eigenlijk eerst bedoeld was als noodoplossing (gebruikte delen er in zodat ik toch deel kon nemen aan de rit en later vervangen door nieuw) blijft nu fijn zitten.
Goed is goed zegt men wel eens!
En hier blijkbaar het zelfde verhaal als bij andere aftermarket onderdelen van andere merken , goed gebruikt orgineel vaak beter dan nieuw.
Ik had Ruton beloofd langs te komen zodra de Trabant weer mobiel is , en dat ga ik zometeen ook eens doen.
Gr Bjorn
Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?
Bof jij dat ik dit twaalf minuten nadat je het gepost hebt even lees, want ik ben net terug van boodschappen doen.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Had je eens moeten kijken of je verschil in de dikte van de veren kon zien. Zeker hongaarse platen hebben vaker last van gebroken veren.
Voor Italiaanse platen loop ik ook niet meer zo warm.
De plaat die er bij Bjorn uit kwam heeft zover ik me kan herinneren dikke veren. We maten 5,5 mm dik met de betere DDR-voering.
We hebben net even een rondje in elkaars 601 gereden. Altijd leuk. Bjorns motortje heeft een mooie compressie.
De plaat die er bij Bjorn uit kwam heeft zover ik me kan herinneren dikke veren. We maten 5,5 mm dik met de betere DDR-voering.
We hebben net even een rondje in elkaars 601 gereden. Altijd leuk. Bjorns motortje heeft een mooie compressie.
Ik heb mijn voorraad koppelingsmateriaal maar eens met elkaar vergeleken.
De platen was makkelijk: schuifmaat. Daarbij kan ik melden dat een koppelingsplaat bij 4 mm dikte tot op de nieten is afgesleten en bijgevolg aan de drukgroep begint te vreten.
Zo eentje kwam vandaag er uit mijn Kombi.
Nieuwe koppelingsplaten zijn ± 7 mm dik.
De drukgroepen legde ik op een personenweegschaal, voetje erop en naar voren leunen en kijken bij hoeveel kg ze ploppen.

En je begrijpt dat de een van de betere (een ongeveerde 57kg) in mijn autootje ging. Samen met de dikste gebruikte plaat (geveerd met dikke veren, 6 mm).
Bij die drukgroepen ben ik wat aparts tegen gekomen.

Een van de drukgroepen (degene die met 58 kg het sterkste was) had drie 'worstjes' in de rand geklemd zitten, maar met mijn testmethode moeten ze eruit gefloept zijn.

De andere drukgroepen hadden die stukjes ijzer niet, en ook geen sporen ervan.
Kan iemand hier meer over vertellen? Wat is het doel van die stukjes ijzer en waarom floepten ze er hier uit? Hadden ze ook in het koppelingshuis los kunnen komen en breekt dan de pleuris uit of niet?
Horen ze wel in het eindproduct?
De platen was makkelijk: schuifmaat. Daarbij kan ik melden dat een koppelingsplaat bij 4 mm dikte tot op de nieten is afgesleten en bijgevolg aan de drukgroep begint te vreten.
Zo eentje kwam vandaag er uit mijn Kombi.
Nieuwe koppelingsplaten zijn ± 7 mm dik.
De drukgroepen legde ik op een personenweegschaal, voetje erop en naar voren leunen en kijken bij hoeveel kg ze ploppen.

En je begrijpt dat de een van de betere (een ongeveerde 57kg) in mijn autootje ging. Samen met de dikste gebruikte plaat (geveerd met dikke veren, 6 mm).
Bij die drukgroepen ben ik wat aparts tegen gekomen.

Een van de drukgroepen (degene die met 58 kg het sterkste was) had drie 'worstjes' in de rand geklemd zitten, maar met mijn testmethode moeten ze eruit gefloept zijn.

De andere drukgroepen hadden die stukjes ijzer niet, en ook geen sporen ervan.
Kan iemand hier meer over vertellen? Wat is het doel van die stukjes ijzer en waarom floepten ze er hier uit? Hadden ze ook in het koppelingshuis los kunnen komen en breekt dan de pleuris uit of niet?
Ja, dat horen ze. Ik heb begrepen dat alle nieuwe drukgroepen zulke 'worstjes' moeten hebben. Dat houdt de spanning erop, of juist omgekeerd...ruton schreef: Wat is het doel van die stukjes ijzer en waarom floepten ze er hier uit? Hadden ze ook in het koppelingshuis los kunnen komen en breekt dan de pleuris uit of niet?
Al mogen ze voor de montage eruit.
Het blijkt dat de combinatie van nieuwe after-market koppelingsplaten en originele drukgroepen niet altijd zaligmakend is.
De klachten over dunne veren die voortijdig breken, kenden we al. Maar ook de drie klinknagels die tussen de veren voor en achterkant bijeen houden, kunnen te ver uitsteken, zodat ze de drukgroep raken. En dat geeft nare bijgeluiden en slijpsel.
De plekken die elkaar kunnen raken zijn hier met rood gemarkeerd:

E.e.a. wordt hier uit de doeken gedaan.
De klachten over dunne veren die voortijdig breken, kenden we al. Maar ook de drie klinknagels die tussen de veren voor en achterkant bijeen houden, kunnen te ver uitsteken, zodat ze de drukgroep raken. En dat geeft nare bijgeluiden en slijpsel.
De plekken die elkaar kunnen raken zijn hier met rood gemarkeerd:
E.e.a. wordt hier uit de doeken gedaan.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ik kan me vaag herinneren dat ik wel eens koppelingsplaten heb gezien waarbij er een stukje van die klinknagels afgedraaid is in de fabriek, zodat dit niet gebeurt.
Ook wel een stomme ontwerpfout.
Ook wel een stomme ontwerpfout.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Hier nog even over de dikte van de voering: https://pf31.pappenforum.de/thread/38048-kupplung-richtig-einbauen/?postID=652185#post652185
De asbestvrije voeringen vanaf 1987, die zijn wat donkerder, variëren qua dikte tussen de 2,48 en de 2,62 mm. Dat is een erg ruime tolerantie, waardoor een daarmee nieuw gevoerde koppelingsplaat tussen de 5,55 en de 5,84mm dik kan zijn. Die 3/10 mm verschil zijn goed voor meerdere duizenden kilometers rijden.
Conclusie is daardoor dat een nieuwe of nieuw gevoerde schijf niet onder de 5,5 mm mag zijn; indien dunner, dan is die al gebruikt.
Blijkbaar zijn de oudere voeringen dikker. De klinknagels willen daar ook dieper in hun voorgestanste gat liggen.
De asbestvrije voeringen vanaf 1987, die zijn wat donkerder, variëren qua dikte tussen de 2,48 en de 2,62 mm. Dat is een erg ruime tolerantie, waardoor een daarmee nieuw gevoerde koppelingsplaat tussen de 5,55 en de 5,84mm dik kan zijn. Die 3/10 mm verschil zijn goed voor meerdere duizenden kilometers rijden.
Conclusie is daardoor dat een nieuwe of nieuw gevoerde schijf niet onder de 5,5 mm mag zijn; indien dunner, dan is die al gebruikt.
Blijkbaar zijn de oudere voeringen dikker. De klinknagels willen daar ook dieper in hun voorgestanste gat liggen.