Hallo!
Vorige week is mij iets stoms overkomen.
Ik ben namelijk mijn sleutels kwijtgeraakt van de trabi (p601)
Weet iemand hier wat de beste manier is om de auto open te breken zodat ik de sloten kan vervangen?
De reservesleutel nemen en die meteen kopieren voordat het weer gebeurt.
Je hebt geen reservesleutels? Beetje dom, daar had je dus eerder aan moeten denken en wel meteen toen je wist dat er maar één setje meegeleverd is. Ik roep dit al meer dan dertig jaar: zorg voor reservesleutels en noteer de sleutelnummers*.
Heb je wel de originele** sleutelnummers van portier en contactslot? Dan zijn er meerdere kanalen om de sleutel na te bestellen.
Zonder sleutel heb ik de ANWB eens met een liniaal die in een haak eindigde langs het raam zien gaan. De poging om het kabeltje aan te trekken lukte. Maar daarmee start de auto nog niet, en met een stuurslot heb je dan sowieso een probleem.
In WHIMS kun je zien hoe de boel in elkaar zit.
Kijk sowieso even of de achterklep open is. Het vergt wat gymnastiek en geschroef, maar je komt zo ook in de cabine. Dan kun je in elk geval het bijrijderportier ontgrendelen.
*Bij de aluminium deurgrepen staat het originele nummer vaak nog op de binnenzijde van de greep.
**Dus niet van een aangepaste sleutel met dezelfde basisbaard.
Via de achterklep heb je ook de mogelijkheid om met wat kunst en vliegwerk (stok en staaldraad) aan de binnenhendel te trekken. Die is altijd bedienbaar omdat het slot alleen voorkomt dat de knop aan de buitenkant wordt ingedrukt.
De schuifknop is juist veel makkelijker... Die breekt namelijk niet zo snel af als de dunne kunststoffen hendel die er later kwam...
Ik heb in mn 1.1 ook de schuifknop ingebouwd. Vraagt in het begin wat gewenning om te openen maar het werkt veel fijner als je lompe motoriek hebt.
Een andere optie is trouwens de bijrijderskant ontgrendelen. Dat zou wellicht nog via het deurrubber kunnen als je handig bent. Ik vergeet alleen altijd of die nou omhoog of omlaag moet om m op slot/van slot te zetten...
Als je binnen bent is het een kwestie van de bestuurdersdeur van binnenuit openen en dan kan ook de deurkaart er af voor de rest van de klus.
Wat Ruton al zei, het contactslot is verreweg het meeste werk...
...of die nou omhoog of omlaag moet om 'm op slot/van slot te zetten...
Omlaag is op slot.
Ik herinner me intussen dat ik ooit op een sloperij de aluminium roostertjes van de C-zuil afschroefde, en daar zat eens een setje reservesleutels achter verstopt. Dus heel misschien heb je daar geluk.