Voorste bladveer Trabant
Voorste bladveer Trabant
Hallo Trabant rijders,
Bij het opruimen van mijn voorraad zoldertje kwam ik ook diverse bladveren tegen.
Het viel mij op de dat de maatvoering onderling nogal wat verschilt.
Ik heb ze allemaal eens langs elkaar gezet en gemeten.
De volgende maat heb ik aangehouden:
bovenste bladveer bovenzijde tot aan de grond.
De grootste maat is nu 27 cm de kleinste is 23 cm.
De rest is ongeveer 25,5 cm.
Wie weet hier meer van ??
Bvd
Huub
Bij het opruimen van mijn voorraad zoldertje kwam ik ook diverse bladveren tegen.
Het viel mij op de dat de maatvoering onderling nogal wat verschilt.
Ik heb ze allemaal eens langs elkaar gezet en gemeten.
De volgende maat heb ik aangehouden:
bovenste bladveer bovenzijde tot aan de grond.
De grootste maat is nu 27 cm de kleinste is 23 cm.
De rest is ongeveer 25,5 cm.
Wie weet hier meer van ??
Bvd
Huub
Re: Voorste bladveer Trabant
Dan is de een minder versleten/doorgezakt van de andere. Zijn ze ook allemaal dezelfde bouwvorm? Van de oudere hebben de veerbladen een beetje afgeschuinde uiteinden.
Re: Voorste bladveer Trabant
Hoi Joost ea.
Er zitten bij:
2 met silentbuchsen, 2 afgeschuinde en 2 van eind 80.
De veren van eind 80 zijn wel de hoogste, maar zijn het meest versleten...
De middelste veer van de onderste 3 is voor de helft weggesleten.... (De veer waar de splitpen doorgaat).
De andere veren zien er goed uit maar zijn erg doorgezakt...
Ik kan nergens iets vinden over een maatvoering...
Bvd
Grt
Huub
Er zitten bij:
2 met silentbuchsen, 2 afgeschuinde en 2 van eind 80.
De veren van eind 80 zijn wel de hoogste, maar zijn het meest versleten...
De middelste veer van de onderste 3 is voor de helft weggesleten.... (De veer waar de splitpen doorgaat).
De andere veren zien er goed uit maar zijn erg doorgezakt...
Ik kan nergens iets vinden over een maatvoering...
Bvd
Grt
Huub
Re: Voorste bladveer Trabant
Tja, wegslijten kan ook op verschillende manieren. Misschien word je van dit Duitse draadje wat wijzer.
Re: Voorste bladveer Trabant
Bladveren, net zo n leuk thema als 2 tact olie...
Wat is goed onderhoud.
1. Invetten, welk vet en of oliën of juist niet
2. De veer stralen of juist niet.
3.Schilderen, bladen apart of juist niet. En welke verf..
4. Poedercoaten of juist niet.
4. Wanneer is de bladveer versleten...
Is er een maat voor ????
Gaarne praktijk ervaringen
WHIMS en garageboeken heb ik zelf al...( 1959 - 1990.)
Wat is goed onderhoud.
1. Invetten, welk vet en of oliën of juist niet
2. De veer stralen of juist niet.
3.Schilderen, bladen apart of juist niet. En welke verf..
4. Poedercoaten of juist niet.
4. Wanneer is de bladveer versleten...
Is er een maat voor ????
Gaarne praktijk ervaringen
WHIMS en garageboeken heb ik zelf al...( 1959 - 1990.)
Re: Voorste bladveer Trabant
In de Zubehörhandel waren een soort slobkousen/Gamaschen verkrijgbaar, die na het invetten links en rechts om de bladveer werden gebonden. Je ziet ze vooral bij de oudere auto's, is mijn indruk. Nadeel van die dingen was dat je ze daarna niet meer zo snel weer open maakte om de veren na te vetten.
Tussen de veerbladen zat wel eens een laag stevige kunststof om het onderlinge schuren te verminderen. Als ik het uit mijn blote hoofd goed herinner, zijn dat later een soort ronde pads geworden aan de uiteinden, die ook niet het eeuwige leven hebben.
1. Als je het hoort piepen en kraken als je door een kuil rijdt, is het zaak de bladveren weer eens te smeren. Ik doe dat het liefst als het betreffende wiel van de grond is, omdat dan het stukje veerblad, waar het uiteinde van de erboven liggende in belaste toestand eindigt, dan net even vrij komt.
Waarmee ik smeer? Met wat ik op dat moment toevallig bij de hand heb. Universele olie of kruipsmeer uit een spuitbus, een klak vet die na het afsmeren van stuurhuis of fusees naar buiten komt... Alles is beter dan een droge veer.
2. Ik denk dat stralen weinig meerwaarde geeft, behalve de optische bevrediging direct erna. Als je het doet, haal dan de bladen uit elkaar (en lees je daarvoor eerst goed in!), anders komt er straalgrit tussen de bladen en dan maak je het alleen maar erger.
3. Als schilderen een meerwaarde had, was dat wel ab Werk gedaan.
4. Als een kastelein dit zou horen, krijg je niets meer.
De veren bewegen en als er iets hard en onbeweeglijk is, dan is het wel een poedercoating, dus dat breekt al bij de eerste kuil.
5. Een veerblad kan breken, of door door het kortere veerblad erboven worden ingesleten. Als ze lam of doorgezakt zijn, kan een vakbedrijf ze een oppepper geven. Qua breukgevaar is vooral het onderste veerblad kritisch, want daar zit de bovenste fusee aan vast. Als die breekt is de auto behoorlijk onbestuurbaar, weet ik uit eigen ervaring.
Helaas worden bladveren net als ruiten vaak op de uiteinden neergezet en ook zo opgeslagen en dan is de spanning net de verkeerde kant op. Best hang je ze ondersteboven nabij de uiteinden op zodat het eigen gewicht de veer gebogen trekt.
Tussen de veerbladen zat wel eens een laag stevige kunststof om het onderlinge schuren te verminderen. Als ik het uit mijn blote hoofd goed herinner, zijn dat later een soort ronde pads geworden aan de uiteinden, die ook niet het eeuwige leven hebben.
1. Als je het hoort piepen en kraken als je door een kuil rijdt, is het zaak de bladveren weer eens te smeren. Ik doe dat het liefst als het betreffende wiel van de grond is, omdat dan het stukje veerblad, waar het uiteinde van de erboven liggende in belaste toestand eindigt, dan net even vrij komt.
Waarmee ik smeer? Met wat ik op dat moment toevallig bij de hand heb. Universele olie of kruipsmeer uit een spuitbus, een klak vet die na het afsmeren van stuurhuis of fusees naar buiten komt... Alles is beter dan een droge veer.
2. Ik denk dat stralen weinig meerwaarde geeft, behalve de optische bevrediging direct erna. Als je het doet, haal dan de bladen uit elkaar (en lees je daarvoor eerst goed in!), anders komt er straalgrit tussen de bladen en dan maak je het alleen maar erger.
3. Als schilderen een meerwaarde had, was dat wel ab Werk gedaan.
4. Als een kastelein dit zou horen, krijg je niets meer.

5. Een veerblad kan breken, of door door het kortere veerblad erboven worden ingesleten. Als ze lam of doorgezakt zijn, kan een vakbedrijf ze een oppepper geven. Qua breukgevaar is vooral het onderste veerblad kritisch, want daar zit de bovenste fusee aan vast. Als die breekt is de auto behoorlijk onbestuurbaar, weet ik uit eigen ervaring.
Helaas worden bladveren net als ruiten vaak op de uiteinden neergezet en ook zo opgeslagen en dan is de spanning net de verkeerde kant op. Best hang je ze ondersteboven nabij de uiteinden op zodat het eigen gewicht de veer gebogen trekt.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Voorste bladveer Trabant
1. Volgens de boekjes (abschmierplan 1961) met Caramba spuitvet. Ik kan alleen een merk vinden dat spuitvet verkoopt, maar het zou me verbazen als ze het merk bedoelen. Ze verkopen wit lithiumvet, dus of dat nou hetgene is wat je moet gebruiken?
2. Stralen maakt het oppervlak tussen de bladen ruw, en dat heeft een nadelig effect op de werking. Je wilt juist dat ze makkelijk over elkaar kunnen bewegen. Dus ik zou het niet aanraden. Wat je kunt doen is een intacte veer stralen. En daarna uit elkaar halen om de oppervlakken glad te schuren. Dan heb je de zichtbare delen gestraald, maar blijft er ook geen grit tussen de bladen zitten.
3. In principe zou je ze onderling kunnen spuiten, maar metaal op metaal heeft de minste frictie onderling. Dus ik zou het afraden.
4. Zoals Ruton al zei: poedercoating is hard. Veren bewegen daar veel te veel voor. 2K lak en Hammerrite ook niet proberen. Allemaal te hard.
Gewoon een laagje lak, wellicht flexibele lak dat voor bumpers bedoeld is.
5. In principe is een veer al versleten zodra die in dikte begint af te nemen of als ze door beginnen te zakken, ongeacht waar dat is en hoeveel dat is. Maar hoe roestiger ze zijn, hoe groter de kans op breken ook wordt. Breken is uiteraard gelijk het einde.
2. Stralen maakt het oppervlak tussen de bladen ruw, en dat heeft een nadelig effect op de werking. Je wilt juist dat ze makkelijk over elkaar kunnen bewegen. Dus ik zou het niet aanraden. Wat je kunt doen is een intacte veer stralen. En daarna uit elkaar halen om de oppervlakken glad te schuren. Dan heb je de zichtbare delen gestraald, maar blijft er ook geen grit tussen de bladen zitten.
3. In principe zou je ze onderling kunnen spuiten, maar metaal op metaal heeft de minste frictie onderling. Dus ik zou het afraden.
4. Zoals Ruton al zei: poedercoating is hard. Veren bewegen daar veel te veel voor. 2K lak en Hammerrite ook niet proberen. Allemaal te hard.
Gewoon een laagje lak, wellicht flexibele lak dat voor bumpers bedoeld is.
5. In principe is een veer al versleten zodra die in dikte begint af te nemen of als ze door beginnen te zakken, ongeacht waar dat is en hoeveel dat is. Maar hoe roestiger ze zijn, hoe groter de kans op breken ook wordt. Breken is uiteraard gelijk het einde.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Voorste bladveer Trabant
Beste Joost en Jurgen,
Bedankt voor jullie snelle reactie s....
Ben vanmiddag eens aan de slag gegaan.
Ik heb een aantal sets gedemonteerd en je ziet dat sommige veren echt zijn doorgezakt, andere zijn behoorlijk ingesleten en weer andere hebben beide mankementen...
De correcte maten heb ik nog niet kunnen achterhalen.
( Toch maar een nieuwe kopen ??)
Ook heb ik eens wat rongevraagd bij oldtimer bezitters. Allemaal schroefveren.
Ooit heb ik eens de bladveren van de tractor laten namaken, deze waren doorgezakt en gebroken. Lassen hielp niet, daar kwam ik al snel achter....
Echter dit adres bestaat niet meer....
Een goede smederij kan de veren weer regenereren...
Daar ga ik naar op zoek.
Wordt vervolgd.....
Bedankt voor jullie snelle reactie s....
Ben vanmiddag eens aan de slag gegaan.
Ik heb een aantal sets gedemonteerd en je ziet dat sommige veren echt zijn doorgezakt, andere zijn behoorlijk ingesleten en weer andere hebben beide mankementen...
De correcte maten heb ik nog niet kunnen achterhalen.
( Toch maar een nieuwe kopen ??)
Ook heb ik eens wat rongevraagd bij oldtimer bezitters. Allemaal schroefveren.
Ooit heb ik eens de bladveren van de tractor laten namaken, deze waren doorgezakt en gebroken. Lassen hielp niet, daar kwam ik al snel achter....
Echter dit adres bestaat niet meer....
Een goede smederij kan de veren weer regenereren...
Daar ga ik naar op zoek.
Wordt vervolgd.....
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Voorste bladveer Trabant
Ik zou dan een setje nieuwe veren overwegen.
Ze kosten bij Trabantwelt 180 euro per stuk momenteel. of 490 euro voor een complete set met schokdempers.
Bij Blattfedershop.de zitten ze op 140 euro per stuk, schokdempers zou je bij hofmuller (123 euro) kunnen bestellen, dan ben je voor 403 exc verzending al compleet.
ps: mijn naam is niet Jurgen
Ze kosten bij Trabantwelt 180 euro per stuk momenteel. of 490 euro voor een complete set met schokdempers.
Bij Blattfedershop.de zitten ze op 140 euro per stuk, schokdempers zou je bij hofmuller (123 euro) kunnen bestellen, dan ben je voor 403 exc verzending al compleet.
ps: mijn naam is niet Jurgen

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Voorste bladveer Trabant
Tnx voor de info..
Is wel een overweging waard...
Sorry, ik noem je geen Jurgen meer....
Is wel een overweging waard...
Sorry, ik noem je geen Jurgen meer....