Afstellen ontsteking
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Afstellen ontsteking
Gisteren de ontsteking voorzien van nieuwe contactpuntjes. Alleen zit nu bij beide cilinders de ontsteking op 2 en 1,5 mm voor het bovenste dode punt. De grondplaat zit, tegen de klok in, tegen zijn maximale stelbereik aan. Eigenlijk zou ik de grondplaat nog een paar graden linksom willen draaien zodat de vonk net wat eerder optreedt.
Overigens ook de oude ingesleten puntjes weer terug gebouwd. Beste resultaat is 2,5 mm voor bovenste dode punt. Nu herken ik dit probleem ook van de MZ. Daar zit de grondplaat ook helemaal aan het einde van het stelbereik.
Hebben jullie dit ook gehad? Eventuele tips en oplossingen?
Overigens ook de oude ingesleten puntjes weer terug gebouwd. Beste resultaat is 2,5 mm voor bovenste dode punt. Nu herken ik dit probleem ook van de MZ. Daar zit de grondplaat ook helemaal aan het einde van het stelbereik.
Hebben jullie dit ook gehad? Eventuele tips en oplossingen?
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Afstellen ontsteking
Heb je de afstand van de puntjes wel goed ingesteld? Heb je daarnaast ook rekening gehouden met de vervroeger die achter de grondplaat zit. De vervroeger is circa 3mm. Dus als je die niet gespreid blokkeert, moet je het op 0 en 1 mm 8afhankelijk van de cilinder) instellen.
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Afstellen ontsteking
Afstand contactpuntjes op bovenste dode punt op 0.45 mm ingesteld.
Hmm, vervroeger achter de grondplaat? Heb je een foto van de vervroeger? En wat bedoel je precies met die spreidstand?
Hmm, vervroeger achter de grondplaat? Heb je een foto van de vervroeger? En wat bedoel je precies met die spreidstand?
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Afstellen ontsteking
Bij het afstellen van contactpuntjes heb je een spreider nodig.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Afstellen ontsteking
Als je dit soort elementaire zaken niet weet, is het slim om vragen te stellen voordat je gaat prutsen. Achter de grondplaat zit een vervroeger, die ervoor zorgt dat bij hogere toerentallen de ontsteking eerder plaatsvindt. Dus stationair bij circa 0 mm en bij enige toeren gaat het naar +/- 3 mm voor O.T. Bij het afstellen moet je de vervroeger op de gespreide stand vastzetten. Daarna kan je het pas afstellen. Als je geen gereedschap hiervoor hebt, kan je vuistregel nemen dat de vervroeger 3 mm vervroegt. Dus dan moet je de cilinders op 0 en 1 mm afstellen. Verder begin je natuurlijk met het afstellen van de puntjes op de juiste afstand.
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Afstellen ontsteking
Ha, door prutsen wordt men wijs en alles voorgekauwd is nooit geleerd
. Maar wel bedankt voor de technische reactie.
Ok, verhaal van spreider is duidelijk. Afstellen op 0 en 1, dan bedoel je cilinder 1 op 0 mm en cilinder 2 op 1 mm?
Dan zet ik de puntjes daarvoor ook even terug op 0,4 ipv 0,45.

Ok, verhaal van spreider is duidelijk. Afstellen op 0 en 1, dan bedoel je cilinder 1 op 0 mm en cilinder 2 op 1 mm?
Dan zet ik de puntjes daarvoor ook even terug op 0,4 ipv 0,45.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Afstellen ontsteking
De cilinder bij de versnellingsbak krijgt iets minder koeling. Daarom wordt die iets vroeger gezet.
- 2802bartje
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Afstellen ontsteking
Even controleren wat je nu zegt. De cilinder bij de versnellingsbak is cilinder 1 (staat op het carter). Deze wordt volgens jou slechter gekoeld dan cilinder 2.
En daarom moet cilinder 1 dan vroeger ontsteken? Moet deze dan niet 1 mm voor OT ipv cilinder 2?
En daarom moet cilinder 1 dan vroeger ontsteken? Moet deze dan niet 1 mm voor OT ipv cilinder 2?
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Afstellen ontsteking
Ik zou hem niet afstellen op 1mm OT... das wel heel erg laat namelijk. Het verschil tussen cyl1 en cyl2 is misschien wel 1mm...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Afstellen ontsteking
Haiko schreef:Ik zou hem niet afstellen op 1mm OT... das wel heel erg laat namelijk. Het verschil tussen cyl1 en cyl2 is misschien wel 1mm...
Wel rekening houden met de 3mm voorontsteking......Dan kom je alsnog op 4 mm uit. Maar ik wil nogmaals benadrukken dat het beter is om de vervroeger wel met een spreider vast te zetten. Zelfs op de duitse fora kon niemand mij vertellen of de vervroeger altijd 3 mm vervroegt. Tot nu toe heb ik dit pas bij enkele auto's gecontroleerd. Dus kan ik het niet garanderen!