TIG Lassen

Restauratietips, Links naar Webshops e.d. vind u hier.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Zijn er hier mensen die verstand hebben van TIG lassen en met deze methode al eens aan hun 2takter gewerkt hebben?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: TIG Lassen

Bericht door eeuwige_student »

oeps, weer in zevermodus: Ik kan wel tig dingen lassen!
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Minder blowen misschien? Oh, zEvermodus... ik overlas me ivp zWevermodus... :mrgreen:

...maar je komt wel eens van die goedkopere TIG setjes tegen en ik ben eigenlijk wel benieuwd of het wat is. Als je ziet wat die OCC-knakkers ermee doen, dan kan ik misschien ook wel zoiets gaan proberen als ik strax een Barkas heb waar laswerk aanzit. Ben zelf niet zo'n fan van MIG/MAG (Co2) lassen en elektrodelassen en dun plaatstaal... das niet echt een optie. Zat ook aan Autogeen te denken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Okay, nu weer serieus.. Daar ik denk dat TIG lassen erg duur gaat worden ivm het Argon gas, denk ik erover om toch maar Co2 te gaan lassen. Echter op ebay (de duitse) staan heeeel veel Co2/Mig-Mag apparaten voor hobbyprijsjes. Welke is het beste voor o.a. laswerk aan auto's etc. Hoeveel Ampere moet hij bijv. min/max hebben etc. Op welke technische gegevens/specificaties moet je letten bij aanschaf?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: TIG Lassen

Bericht door eeuwige_student »

ik zou gaan voor minimaal 140/150 ampere. Daarnaast voor losse draadrollen en echte gasflessen. De varianten met gevuld draad is echt niks.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Ah, thanx! Maar zijn de meeste machines en toebehoren universeel, dat wil zeggen, slangen, draad enzo, dat past eigenlijk dan wel op elke machine?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: TIG Lassen

Bericht door eeuwige_student »

Je hebt versies waarbij je de slang met lastors kan afkoppelen en versies waarbij het een geheel is. De afkoppelbare versie is handiger indien iets stuk gaat. Voor de rest maakt het niks uit. Draad is universeel. De lasnippels zijn afhankelijk van het apparaat (draad en spoed). Gas is overal te koop. Sommige zaken berekenen huur voor de fles, andere werken weer met een ruilsysteem of met koopflessen. Gelet op het feit dat de keuring van een fles maar 10 jaar geldig is, is een ruilsysteem het voordeligste.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Ruilflessen ja inderdaad... net als met mijn Duikflessen zit je inderdaad aan een beperkt aantal jaren gebonden. Huren is denk ik niet rendabel.

Ik zal op ebay eens kijken wat er zoal te koop is, heb wel gezien, in DLD zijn ze stukken goedkoper!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: TIG Lassen

Bericht door eeuwige_student »

Hiervoor heb je ze idd niet in NL. Tel er nog wel de kosten voor een gasfles en reduceerventiel bij op.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Reduceerventiel kan vaak ook wel 2e hands en een fles vast ook wel. dat zullen de kosten niet zijn. Maar in de link, denk dat het zoiets gaat worden. komt dan wel weer verzendkosten bij...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
TrabiFreak
Erelid
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: TIG Lassen

Bericht door TrabiFreak »

maar met verzendkosten erbij heb je nog steeds maar een uitgave van 230.... das verdomde weinig! Voor referentie moet je eens kijken op de rustbuster site, wat je daar voor een aparaat betaald. Ben overigens HEEEL erg tevreden met mijn Cebora Bravo 155...
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: TIG Lassen

Bericht door Haiko »

Zou zoiets ook geschikt zijn, staat bij dat ie ook op Co2 kan...:

http://www.ebay.de/itm/WIG-TIG-180-HF-I ... 2c5c283970" onclick="window.open(this.href);return false;
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: TIG Lassen

Bericht door heinkeltje »

tig lassen kan prima met auto plaatwerk.
Maar dan heb je wel veel laservaring nodig.
Waarom, omdat er veel meer warmte vrijkomt bij het lassen.
het laswerk zal ook veel meer gaan kromtrekken en dus flink gaan werken.
daarom is mijn advies als beroepslasser, gewoon co 2en die hap indien men geen of weinig ervaring heeft.
Maar daarintegen je bent nooit te oud om te leren.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: MIg/MAg

Bericht door Haiko »

Ik kom op ebay diverse voordelige Mig/mag lasapparaten tegen die mij geschikt lijken voor het lassen van plaatwerk.

Nu snap ik alleen niet precies hoeveel Ampere deze maximaal op het lichtnet (220v) trekken, aangezien wij hier thuis momenteel nog een 25A aardlek hebben (die tussen levering en gebruiker in de kast). Wil niet dat om de haverklap de stoppen eruit vliegen als ik sta te bakken.

Iemand een idee waar op te letten bij een lasapparaat?

Ik zag bijv deze:

http://www.ebay.de/itm/MIG-MAG-175-Amp- ... 46125a3db5
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
jeroen76
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 mei 2012, 21:00
Locatie: enschede

Re: TIG Lassen

Bericht door jeroen76 »

ik zou gewoon voor een co apparaat gaan net wat marcel ook al melde met tig kun je wel erg mooi lassen maar daar moet je wel mee overweg kunnen
goed schoon maken en het trekt als de neten !! ik ben daar zelf ook al eens mee bezig geweest !1 :o :shock:
ik heb later ook een co machine gekocht 160 amp 230/380 v en ik heb er gewoon een fles van een bier tap op staan ! dit spat wel wat meer maar is gemakkelijk te verkrijgen bij de meeste gas boeren :D :lol:

groetjes jeroen
Plaats reactie