Trabantje wil niet meer starten

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Hallo,

Onlangs een Trabantje gekocht, maar bij de rit van de koper naar huis ging het al helemaal mis. Ik was nog onwennig met hoe het rijden werkt en heb onbewust de choke erop laten zitten. De auto liep dan ook niet meer harder dan 60 en natuurlijk roken als een gek.
Halverwege de rit (na +/- 25 km) erachter wat dat was, dus choke eraf en verder gereden. Nu trok hij wel door tot de 90 km/h zoiets. Harder vond ik niet nodig. Het ging met stotteren en klepperen.
1 km van huis is de auto bij een stoplicht afgeslagen. Te weinig benzine denk ik. Hij startte niet meer. Daarna 5 liter benzine + wat olie erin gegooid en hij startte weer. Na 100 meter stond ik weer stil, nadat hij heel erg begon te stotteren en klepperen.
De auto naar huis geduwd en in de garage gezet. En begonnen met zoeken.

De bougies waren zeiknat, dus die meteen vervangen (denk dat dat aan de choke gelegen heeft...). Afstand aangepast naar 0,6 mm.
De benzineslang van de carburateur afgetrokken en hier stroomt de benzine vlot uit.
Als ik de auto start, loopt uit het slangetje onder aan de carb de benzine uit. Alsof hij die over heeft of zo.
De startmotor gaat goed en het blok lijkt te willen starten, maar doet het niet. Dynamo en fan draaien mee, zuigers ook.
Ik heb de bougiestekkers van hun kabel gedraaid en de kabels bij de koelribben gehouden en die vonken flink. Daarna de stekkers erop gezet en bougies erin en met de schroefdraad bij de koelribben gehouden, maar eigenlijk vonkte dat niet zo geweldig. Mogelijk ook omdat de accu inmiddels wat zwakker wordt van al het starten. Deze hangt nu op de lader.
Het rare is dat de auto op zich redelijk gelopen heeft toen ik de choke eraf gehaald heb, tot het moment dat de benzine op raakte. Daarna geen leven meer in te krijgen.
Luchtfilter is schoon, zit een nieuwe in.
Vlotternaald van de carb heb ik gekeken en die staat op 17,5 mm, dus lijkt mij in orde. De vlotterkamer staat vol benzine en lijkt niet verkeerd.
Carb is denk ik een HB28-1-1 of ziets, als ik de plaatjes vergelijk met WHIMS.
Ik ben totaal geen autotechnicus, maar ik kom er nu niet meer uit.
Ik baal echt wel, want ik had juist een auto gekozen die al reed, zodat ik hem langzaamaan op kon knappen en restaureren.
Oh ja, de benzinekraan staat natuurlijk open, anders loopt de benzine er niet uit.
Iemand een idee?

De auto is 12 volt, heeft EBZA, 2x nieuwe NBK bougies, olie 1:50 gemengd. Bouwjaar is 1972 op kenteken, maar is in 1987 opnieuw opgebouwd met Ersatzkarosse en mogelijk dus een nieuw blok.
De auto heeft het tijdens de proefstarten bij het kopen goed gedaan, koud en warm.

Wie o wie heeft de gouden tip??
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Haiko »

welkom hier! Waar kom je vandaan? Als je er zelf niet uitkomt, is er misschien iemand in de buurt...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
trabart
Erelid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door trabart »

bougies zeiknat ... dat betekent toch gewoon dat je de boel hebt verzopen tijdens het starten ....

dat hij, nadat je hem leeg hebt getrokken en bent gaan tanken, problemen gaat geven, kan zijn door rotzooi in de tank.
filters schoonmaken / vervangen, carburateur schoonmaken, en kijken wat ie doet zou ik zeggen ..
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Haiko schreef:welkom hier! Waar kom je vandaan? Als je er zelf niet uitkomt, is er misschien iemand in de buurt...
Hoi Haiko, ik kom zelf uit Uden. Ik ben trouwens Dusty die je ook al gemaild had pas.
Als het de rotzooi in de tank zou zijn, dan zou hij toch ook geen benzine moeten krijgen in de carburateur of wel?
En dat ik hem verzuip is volgens mij ook logisch als hij niet wil vonken? De startmotor draait namelijk wel de motor rond en dan gaat er benzinemengsel de cilinders in toch?

Kan iemand mij helpen met het testen of het in de ontsteking zit en in welk deel daarvan?
Hoe test ik bijvoorbeelde het kastje (Sturingsmodule), hoe de condensatoren, hoe de bougiekabels, hoe de stekkers die je op de bougies klikt en hoe de bougies?
Op deze manier hoop ik een van deze onderdelen uit te kunnen sluiten.
Ik heb net geprobeerd met de bougies in het blok de kabel op 7 mm afstand te houden, zonder stekkers erop dus, en toen gestart, maar dan zie ik de kabel bij cilinder 1 (chauffeurskant) heeeeeeeeeel af en toe een keer vonken en die van cilinder 2 (bestuurderskant) doet helemaal niets...

Kan iemand mij helpen met troubleshooten? Dit mag via het forum of door mee te kijken. Ik wil je zelfs wel op komen halen!
Alvast dank.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Gebruikersavatar
Gast
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2011, 19:16

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Gast »

Waarschijnlijk rotzooi in de tank gehad wat nu in de carburateur zit, hierdoor sluit de naald van de benzinetoevoer niet meer en loopt er dus continu benzine in de vlotterkamer.

Ik zou zeggen: eerst de carburateur reinigen, dan nieuwe bougies erin en kijken of hij met een volle accu start.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Gebruikersavatar
groest
Berichten: 652
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door groest »

Even zoeken op het forum. Is al van alles over geschreven over dit probleem.
Het was Trabannekom
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Ik heb al op het forum gekeken, maar helaas nog niet de informatie gevonden die ik nodig had.
Bovendien is elke situatie anders en zo hoef ik niet andermans topic te vervuilen met mijn situatie.

De vlotterdeksel heb ik verwijderd van de carburateur en de vlotterstand gecheckt en dat zou in orde moeten zijn. Ik heb de werking van het naaldje dat de benzinetoevoer onderbreekt ook getest door op de benzineaanvoerbuis te blazen en de vlotter te bewegen. Het naaldje lijkt ook niet vast te blijven zitten en in mijn ogen werkt dat deel van de carburateur dus goed.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Haiko »

tip: plaatst een zandloper-benzinefilter tussen de tank en vergaser.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Haiko schreef:tip: plaatst een zandloper-benzinefilter tussen de tank en vergaser.
Heb je daar een foto van of de Duitse benaming zodat ik die op kan zoeken?
Er zit namelijk wel een rond potje bij de koplamp passagierszijde waar de benzineslang in gaat en de slang die van bovenop de tank komt en eruit gaat een slangetje naar de carburateur. Is dat een benzinefilter misschien?

Bedankt voor de tips allemaal!!
Ik heb nog een handleiding gevonden op een Duitse site om wat meer te troubleshooten waar in de ontsteking het mis kan gaan. Die ga ik z.s.m. uitproberen.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Haiko »

Nee, das de verbruiksmeter KMVA (als je zo'n LED klokje naast je tacho hebt zitten). Het benzinefilter, daarvan het ik zo ff geen foto bij de hand, maar die moet je dus tussen de tank en verbruiksmeter plaatsen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Okay, ik vroeg me al af waar dat ding zijn "data" vandaan zou halen haha. Nou, ik zag tijdens het rijden wel af en toe een groen ledje aangaan op de verbruiksmeter, maar had niet echt het idee dat ik dat ding ook maar enigszins tegen het rood kon krijgen als ik mijn best zou doen. Volgens mij is die ook niet goed dus. Maar dat is voor later...
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Wat ik zojuist heb geprobeerd is wat in onderstaande artikel van de site Trabi.net komt geprobeerd:


=============

Prüfung des Gebers

Zündkerzen herausschrauben, damit sich der Motor leicht durchdrehen läßt.
Die Leitungen an den Klemmen 1 der Zündspulen (grün und weiß) abschließen (Bild 5). Damit werden die Zündspulen stromlos und Hochspannungsüberschläge in den Zündkerzensteckern vermieden.
Deckel am Gebergehäuse abnehmen. Die drei Geberleitungen (Bild 3) mit den Farben braun = 31 g, grün = 7 g und schwarz = 15 g bleiben aufgesteckt.
Zündung einschalten, Spannungsmesser (+) an Geberleitung 7 g (grün, Signalausgang), Spannungsmesser (-) an Geberleitung 31 g (braun, Masse) anschließen.
Motor von Hand durchdrehen, wobei die Spannung zwischen etwa 12 V und 0 V sowie umgekehrt schlagartig wechseln muß.


Im Moment des Zündzeitpunktes des Zylinders 1 fällt die Spannung ab (von 12 V auf 0 V). Nach einem Drehwinkel in Motordrehrichtung um weitere 180°, im Zündzeitpunkt des Zylinders 2, steigt die Spannung an (von 0 V auf 12 V). Ist das nicht der Fall, sollte die Versorgungsspannung der Gebereinheit überprüft werden, die etwa 12 V betragen muß. Der Spannungsmesser (+) wird dazu an die Geberleitung 15 g (schwarz) und an die Masseleitung 31 g (braun) angeschlossen. Bei vorhandener Speisespannung, aber fehlendem Signal, ist die Leiterplatte zu wechseln. Die Leiterplatte ESE-2H kann nicht regeneriert werden.

Zur Überprüfung der Gebereinheit eignen sich auch eine LED bzw. zwei antiparallel geschaltete LED anstelle des Spannungsmessers.

=============

De bougies uit de motor gehaald en contact aangezet. De geber-deksel losgehaald en daarna de Voltmeter over de 31G en 7G aansluiting gezet en de motor middels de snaar gedraaid. Ik zie alleen maar dat de meter op 11,32 Volt blijft staan en niet dat hij omspringt van 0 naar 12 Volt en andersom.
Als ik de Voltmeter over de 15G en 31G aansluitingen zet, dan zie ik dat er iets van 11 Volt over staat. (Mogelijk is mijn accu niet helemaal vol door het starten etc).
Doe ik de meting goed, of niet? Moet ik op het printplaatje nameten? Is de zogenaamde Leiterplatte dan stuk verklaard bij deze?

Waar haal ik zo'n ding en wat kost het? Iemand een indicatie?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Misschien is het duidelijker als ik zeg dat het de Unterbrecher is?
En de Leiterplatte die stuk zou zijn, zou het printplaatje daarin moeten zijn als ik me niet vergis?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Super 5 Devil
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil »

Vandaag getest of ik de bougies kon laten vonken als ik de Geber zou loskoppelen en zelf zou tikken met de 7G tegen de 31G van de Geber. En dan vonkt inderdaad bij sluiting maken de ene cylinder en bij het loslaten de andere. De Sturingsunit, kondensatoren, bougies, kabels en stekkers zouden dus goed zijn.

Over 15G en 31G op de Geber staat een spanning van +/- 12 Volt.

Het signaal over 7G en 31G wisselt niet van 0V naar 12V en andersom, maar blijft op 12V staan als de motor met de hand aangedraaid wordt.
Moet dit mogelijk met meer vaart om hem van signaal te laten wisselen? Dit kon ik niet uit het voorgaande stukje wat ik gepost heb van TrabiTeile terug vinden.

Is nu met 100% zekerheid te zeggen dat de Geber kapot is? En is dat dan alleen de printplaat of meer?

Graag heb ik nog meer hulp bij het oplossen van mijn probleem! Hartelijk dank!
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 917
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door mel »

Het lijkt er dan wel op ... heb je er nog eentje, zet die er dan maar vast op ...

(Altijd verstandig dus om tenminste 1 zo'n extra Geber in de auto te hebben; de ANWB kent ze echt niet..)
Plaats reactie