Silentbuchsen
Re: Silentbuchsen
Ik heb overigens wel gemerkt dat er aardig wat onderlinge verschillen zijn tussen de maatvoering van de busjes. Over de binnenste ring heb ik het dan. Bij de ene nieuwe bus gaat de verzinkte pen er makkelijk door en bij de andere is die zelfde pen er met geen mogelijkheid doorheen te drukken..
Re: Silentbuchsen
Hier nog een foto van een zelfgemaakte pers op basis van een potkrik, vorig jaar gespot in Epse:


Re: Silentbuchsen
Er is inderdaad verschil in bussen. De oude originele en de nieuwere reproductie.
Persen kan op verschillende manieren. Kan ook met een hydraulische handpers en met een originele bussenpers. Het type pers maakt nog niet eens zoveel uit. Het belangrijkste zijn de persstukken.
Persen kan op verschillende manieren. Kan ook met een hydraulische handpers en met een originele bussenpers. Het type pers maakt nog niet eens zoveel uit. Het belangrijkste zijn de persstukken.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
-
trammelantje
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 dec 2011, 23:57
Re: Silentbuchsen
eeeeh mede forum leden,
laat ik afgelopen zaterdag nou die busjes vervangen hebben, en zoals een goed boer betaamd, zelf oplossing gemaakt, een stuk pijp met de lengte van de bus, maar kwa binnenmaat iets groter, aan de ene kant, draad einde erdoor, en aan de andere kant een busje wat kwa diameter een fractie kleiner is als de bus en moer erachter ff beetje draaien met sleutel et voila , bus eruit , nieuwe er recht voor in de bankschroef met juiste dop erop en voila zo erin, kwestie van een uurtje voor 8 busjes whahahaha en niks geen pers oid nodig , gewoon huisvlijt, beetje in de stijl van het oude oosten he
laat ik afgelopen zaterdag nou die busjes vervangen hebben, en zoals een goed boer betaamd, zelf oplossing gemaakt, een stuk pijp met de lengte van de bus, maar kwa binnenmaat iets groter, aan de ene kant, draad einde erdoor, en aan de andere kant een busje wat kwa diameter een fractie kleiner is als de bus en moer erachter ff beetje draaien met sleutel et voila , bus eruit , nieuwe er recht voor in de bankschroef met juiste dop erop en voila zo erin, kwestie van een uurtje voor 8 busjes whahahaha en niks geen pers oid nodig , gewoon huisvlijt, beetje in de stijl van het oude oosten he
Re: Silentbuchsen
Er circuleert een verhaal van iemand die thuis had ontdekt dat een dop 19 precies paste om de silentbus uit de bladveer te duwen. Vol enthousiasme toog hij naar zijn stalling om meteen bij alle auto's de boel preventief te vervangen. Dop 19 ervoor, oude bus eruit, nieuwe bus erin. Maar de nieuwe bussen dansten in de krul van de bladveer. Wat bleek: de dop 19 in de stalling was iets dikker dan de dop 19 thuis...
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Silentbuchsen
circuleert er ook geen naam bij het verhaal?
Re: Silentbuchsen
Dat verhaal is idd bekend tot ver boven de rivieren. Het ging om "einen gewissene Herr.." de rest is mij even ontgaan.
Re: Silentbuchsen
Het was ook niet meer dan een kleine zijsprong want dit draadje gaat over de silentbussen in de triangels.
Re: Silentbuchsen
hmm, moet bekennen dat ik afgelopen week toch ook zelf bij een lege bladveer, nieuwe bussen erin heb gezet met wat doppen/pijp en een draadeind. met goed vet gingen ze er zo zonder moeite in. (vet waarmee je normaal pu bussen in draagarmen kan persen)
-
trammelantje
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 dec 2011, 23:57
Re: Silentbuchsen
whaha ja dop 19 is net ff te dik, dus die heb ik met behulp van de slijpsteen ff klein beetje kleiner gemaakt en dan dikke primaruton schreef:Er circuleert een verhaal van iemand die thuis had ontdekt dat een dop 19 precies paste om de silentbus uit de bladveer te duwen. Vol enthousiasme toog hij naar zijn stalling om meteen bij alle auto's de boel preventief te vervangen. Dop 19 ervoor, oude bus eruit, nieuwe bus erin. Maar de nieuwe bussen dansten in de krul van de bladveer. Wat bleek: de dop 19 in de stalling was iets dikker dan de dop 19 thuis...
Re: Silentbuchsen
wat ik vreemd vind aan dit verhaal... mijn silentbussen voor de bladveer staken aan allebei de kanten 1mm uit, bij mijn oude bladveer ook...
dus hoe kun je dan de bladveer "uitlubberen" met een te dikke dop, dan duw je ze sowieso al te ver door?
dus hoe kun je dan de bladveer "uitlubberen" met een te dikke dop, dan duw je ze sowieso al te ver door?
Re: Silentbuchsen
Welke ring steekt uit? Buitenste of binnenste ring van de silentbus? binnenste moet sowieso uitsteken. Maar er hoort dan ook nog een Miramid-scheibe van +/- 2,5mm dikte tussen, die deze ruimte opvult.
Het uitlubberren betreft de doorsnee van het oog dus je zou dan je silentbus er met je vinger in kunnen drukken. En dan is de functionaliteit van de silentbus weg.
Het uitlubberren betreft de doorsnee van het oog dus je zou dan je silentbus er met je vinger in kunnen drukken. En dan is de functionaliteit van de silentbus weg.
Re: Silentbuchsen
dan moet je hem toch al flink uitlubberen... is toch veren staal, zou toch niet zomaar uit mogen lubberen lijkt me?
ze staken beide iets uit, zowel van de oude bladveer, als bij de nieuwe, de binneste in de buitenste bus
ze staken beide iets uit, zowel van de oude bladveer, als bij de nieuwe, de binneste in de buitenste bus
