Pagina 4 van 5
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 03 nov 2013, 18:30
door Renier
Ik heb alleen de twee stekkertje van het knipperlicht los gehad, en ja ik heb een multimeter bij de hand. Ik ben ook nog niet op het niveau van Jelle maar die heeft dan ook al boordevol ervaring en ik ben er nu wel weer van overtuigd dat ie niet naar de klote is en weer gemaakt kan worden, het was alleen even schrikken.
De reparatie van de accuklem is overigens geheel succesvol verlopen dus heeft hij nu een upgrade van aluminium naar koper (hij heeft er een tijd goed mee gereden).
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 03 nov 2013, 20:59
door trabant601
Renier schreef: Ik ben ook nog niet op het niveau van Jelle maar die heeft dan ook al boordevol ervaring
Nou dat valt wel mee hoor van vogelhuisje daar is hij wil in thuis .
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 03 nov 2013, 21:27
door eeuwige_student
Ik noem een paar opties:
1. Lampje toch stuk.
2. Contact bij het knipperlichtrelais is slecht. (Zwart kastje bij de bedrading onder het dashboard).
3. Contact in de richtingaanwijzer schalelaar is slecht.
Geval 2 en 3 zouden het gevol kunnen zijn van de kortsluiting. Om 2 te controleren moet je niet alle stekkers te gelijk lostrekken, maar stekker voor stekker. Om 3 te conteoleren moet je het plastic rond het stuur losmaken. Dit heeft een aantal schroeven aan de onderzijde en twee kleinere aan de zijnkant (uit mijn hoofd). Je ziet dan de schakelaar en kan de contactjes controleren.
Theoretisch kan het relais ook zijn doorgebrand, maar dat is moeilijker te controleren.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 03 nov 2013, 21:32
door Renier
Dank je, Frank, ik zal morgen als de accu weer vol is eens kijken en alles controleren.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 03 nov 2013, 21:35
door eeuwige_student
Een te lege accu kan ook een probleem zijn.
Ik neem aan dat het contact wel aan stond. Laat dit echger nooit te lang aanstaan, want dan kan de ontsteking van de motor doorbranden.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 13:12
door trabart
Nou zijn we weer opbouwend bezig met tips ....
Renier is ook maar een beginner natuurlijk. Moet nog veel leren.
wat betreft een plotselinge kortsluiting .... Kan het niet zo zijn, dat 1 van de twee draden contact maakt met het chassis via een schroef o.i.d. ?? Kabels verwisselen is dan al de oplossing ...
Effe stomme vraag misschien, maar wellicht is het wel de oplossing. Heb je de juiste schroefgaten gebruikt van het licht, of heb je het wellicht door een stuk staal gedaan waar de kabels indirect contact mee hebben? want dan heb je daar je kortsluiting te pakken.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 15:58
door Renier
trabart schreef:Nou zijn we weer opbouwend bezig met tips ....
Renier is ook maar een beginner natuurlijk. Moet nog veel leren.
wat betreft een plotselinge kortsluiting .... Kan het niet zo zijn, dat 1 van de twee draden contact maakt met het chassis via een schroef o.i.d. ?? Kabels verwisselen is dan al de oplossing ...
Effe stomme vraag misschien, maar wellicht is het wel de oplossing. Heb je de juiste schroefgaten gebruikt van het licht, of heb je het wellicht door een stuk staal gedaan waar de kabels indirect contact mee hebben? want dan heb je daar je kortsluiting te pakken.
Misschien heeft de bedoel inderdaad het chassis aangeraakt gehad, de acculader is nog bezig maar vanavond kan ik het waarschijnlijk gaan controleren.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 16:48
door trabart
voor je accu weer aansluit / zekeringen vervangt, check eerst of 1 van de 2 pinnen contact maakt met chassis.
- haal kabels van knipperlicht eruit
- haal lampje eruit
- check of er een verbinding bestaat tussen massa (bijv. motorblok dus) en de pinnen.
als het goed is heeft max. 1 pin contact met chassis, en als dat 't geval is is het wel degelijk belangrijk welke kabel op welk punt komt.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 17:49
door Renier
trabart schreef:voor je accu weer aansluit / zekeringen vervangt, check eerst of 1 van de 2 pinnen contact maakt met chassis.
- haal kabels van knipperlicht eruit
- haal lampje eruit
- check of er een verbinding bestaat tussen massa (bijv. motorblok dus) en de pinnen.
als het goed is heeft max. 1 pin contact met chassis, en als dat 't geval is is het wel degelijk belangrijk welke kabel op welk punt komt.
Ik zal het eens gaan bekijken.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 19:32
door oldschool
trabant601 schreef:Renier schreef: Ik ben ook nog niet op het niveau van Jelle maar die heeft dan ook al boordevol ervaring
Nou dat valt wel mee hoor van vogelhuisje daar is hij wil in thuis .
Ik heb toch al heel wat reparaties en motorwissels achter de rug hoor! Maar vogelhuisjes is mijn specialiteit.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 20:24
door Renier
Gelukkig kan ik melden dat alles het weer doet! Na wat soldeerwerk is alles weer goed gekomen en nu de accu weer genoeg vol zit start de auto ook weer. Echter, heren, dit gaat dus echt niet passen..:

Het staat verder uit elkaar dan het originele, gaat dus toch een klein beetje boren worden wil ik het passend maken.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 20:34
door ruton
ik zou niet daar boren, maar aan de andere kant - waar geen schroefgat maar een gleuf zit - wat afvijlen.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 20:36
door Renier
ruton schreef:ik zou niet daar boren, maar aan de andere kant - waar geen schroefgat maar een gleuf zit - wat afvijlen.
Daar dacht ik zelf ook aan, om aan die kant het te doen en het schroefgaatje te behouden, vijlen is ook een goeie optie.
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 20:54
door eeuwige_student
Een andere optie is om de gaatjes in de lampenvoet iets groter te boren. Dan heb je ook kans het passend te krijgen zonder de auto aan te passen. Maar wat was nu de oorzaak?
Re: Trabant naar de klote..
Geplaatst: 04 nov 2013, 21:06
door Renier
eeuwige_student schreef:Een andere optie is om de gaatjes in de lampenvoet iets groter te boren. Dan heb je ook kans het passend te krijgen zonder de auto aan te passen. Maar wat was nu de oorzaak?
Er was een draadje door en de accu was bijna leeg, ook zaten de kabeltjes niet goed vast.