als ik mijn contact slot uit schakelde en weer aan had ik geen rode waarschuwingslamp in de kilometer tellen.
Dit lampje gaat uit zodra de motor loopt.
Het is het laadstroom waarschuwingslampje.
Als i niet brand bij stilstaande motor, dan zijn de koolborstels versleten.
Theo van het trabant team zij al een keer dat het een gehannes is deze te wisselen.
Ik ben met mijn trabantje naar mijn stalling gereden, nadat ik de accu had opgeladen met een accu lader van de buurman.
Ik probeerde de koolborstels te wisselen door de auto met de kantel inrichting te kantelen zodat je er van onderen misschien makkelijk bij kon...
Vergeet het maar.
De koolborstels er uit halen geen enkel probleem.
je demonteert eerst de bedrading los, en isoleert het pluscontact kabelschoen.
Beter is de gehele accu los te koppelen voor je aan het werk gaat met het loskoppelen van de bedrading, maar daar kwam ik later achter.
Als de bedrading los is kun je de schroefjes van het kleine vierkante kasje losdraaien.
kijk uit dat er geen moertjes en ringetjes in de dynamo komen.
Ga dus voorzichtig en secuur te werk.
daarna moet je het kastje verwijderen, en na de daar onder liggende moertjes en ringetjes ook los gemaakt te hebben, kun je de draad eindjes verwijderen en later de koolborstel houder.
De koolborstel van het pluscontact was zoals gewoonlijk de boosdoener.
die was geheel opgerookt.
gebeurd bij MZ ook altijd vandaar...
Wanneer je de koolborstels er uit hebt gehaald, kun je die los solderen met een soldeerbout en nieuwe monteren.
Ik heb gewoon uit een andere dynamo koolborstels gedemonteerd die nog goed waren , en die proberen over te zetten.
Ik heb anderhalf uur lopen te hannesen om die dingen er in terug gemonteerd te krijgen.
Dan moet je er gewoon geheel mee kappen , na eerst eens rustig na denken hoe verder.
De volgende dag heb ik de hele dynamo er uit gehaald en op de werkbank de zaak eens rustig bekeken, en toen appel en eitje zo klaar als je ff weet hoe te werk te gaan.
Ik gebruikte voeler plaatjes stak die op de plaats waar de koolborstels komen te zitten in de dynamo.
een oude MZ truuk om die koolborstels er in te krijgen.
Het voeler plaatje begeleid dan de koolborstels naar binnen en dan kan je pas de houder recht monteren.
Dit is naar mijn mening eigenlijk de enige en beste manier om het correct te monteren.
Daarna heb ik alles weer gemonteerd en walla hij laad weer bij....
Controleer voor je de koolborstelhouder weer monteert eerst even de koolstof sleepringen van de rotor.
als daar groeven in zitten, dan moet je die sleep ringen vervangen.
de rotor dient dan geheel uit de behuizing te worden uitgebouwd, de wikkelingen losgesoldeerd en met een drieklauw poelitrekker moet ie er dan af te halen zijn.
Bij LDM tuning in zwickau kun je nieuwe sleepringen kopen, en koolborstels en ook lagers.
koop in een keer alles en vernieuw alles , zodat i geheel in nieuw staat is.
de sleepringen moet je met een hydrauliek persje weer secuur en voorzichtig monteren.
Nooit er op slaan, dan is die koolstof sleep ring aan diggelen...
Niet doen dus.... een pers gebruiken...
voor de mensen die dit te moeilijk vinden voor ongeveer 130 euro plus verzend kosten en statiegeld heb je een door Trabantwelt gereviseerde dynamo....
Alles doet het weer .... weer een ervaring rijker....
groetjes vanuit Castricum.....
Henk de graaf

ps kijk ff op youtube naar het MZ zijspan instructie weekend die ik op video heb geplaatst op youtube .
Hij is leuk
http://www.youtube.com/hendricus52" onclick="window.open(this.href);return false;