stuurkogel conisch?

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
tijs

stuurkogel conisch?

Bericht door tijs »

ik vermoed van wel als ik de plaatjes zie... maar toch...
is de stuurkogel van een trabant conisch?

ik vraag dit natuurlijk met een rede, ik wil hem eigenlijk vanaf onder monteren ;) maar dat kan niet, als het conisch is...

(en kan het zelf niet controlleren, trabi staat bij garage voor apk)

momenteel als ik vol stuur, en tegelijk ver in moet veren, tikt de stuurkogel aan de bestuurderskant net dit kapje van het stuurhuis af
Afbeelding
heb het nu vast gezet met een slangen klem, dan blijft hij wel zitten, maar verdiend natuurlijk geen schoonheidsprijs, en op termijn zal hij gewoon doorslijten, dus dat moet anders opgelost worden.
Haiko
Erelid

Re: stuurkogel conisch?

Bericht door Haiko »

Dus als je stuurt, wordt het kapje van het stuurhuis eraf gedrukt?

Daar heb ik nog nooit van gehoord.. dan is er iets fout inderdaad. En de stuurkogel kun je niet van onderen monteren.. deze loopt idd taps/conisch...

Zit je stuurhuis wel goed gemonteerd? maak es en foto van de huidige situatie en je stuurhuis, wellicht zit daar iets niet goed
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Kun je het stuur wel evenveel slagen naar links als naar rechts draaien?
Maurits

Bericht door Maurits »

Ik denk dat je bladveer dan ook iets te veer doorveert... Maak idd eens foto's want dit is écht niet goed. Andersom monteren kan inderdaad niet zoals Haiko al terecht opmerkt.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
tijs

Bericht door tijs »

ik zal als ik de auto morgen weer op kan halen een foto maken.

het is natuurlijk wel zo dat mijn trabi op een (volgens de site) -180 voorveer staat...
dus ik kan me voorstellen, dan de stuurarm wat hoger zit dan normaal :lol:

als ik het mij goed herinner, was het bij volledig naar links sturen, en dan vol inveren, de stuurkogel zit net dan precies schuin onder tegen dat ding aan..

des al niet te min... wel een beetje jammer... want de planning was nog lager....
zal vast een oplossing voor gevonden worden, had ook niet verwacht zomaar alles probleemloos te kunnen doen, zonder een beetje weerstand.

(uiterste oplossing is gewoon de veerweg begrenzen natuurlijk)

edit--

het is dus niet dat de "dat ding met die tanden in je stuurhuis" te ver naar buiten komt en het kapje eraf duwt, het is echt de stuurkogel die er tegenaan komt.
heb toen de auto op bokken stond het stuur vaak zat helemaal om gedraait, zonder dat het kapje er eerder af was gevallen.
tijs

Bericht door tijs »

foto nemen wil niet echt met dit weer.... elke keer als ik er aan denk, staat de trabi buiten... en als ik hem binnen rijd (omdat ik weg ga van me sleutelruimte) vergeet ik het..
tis ook een beetje lastig plekje om foto te maken.. maarja.

vermoedelijk oplossing gevonden, maar wijkt wel af van de originele trabant techniek. iets moderner/anders maar mag de pret niet drukken. eerst maar ff tijd vinden om het goed uit te zoeken
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

Wil niet met dit weer? Hallo.. de zon schijnt hier al de hele dag...
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
tijs

Bericht door tijs »

dat komt dan denk ik omdat hier alles al naar beneden is gekomen ;)
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

tijs schreef:dat komt dan denk ik omdat hier alles al naar beneden is gekomen ;)

Met dank. :mrgreen:
tijs

Bericht door tijs »

graag gedaan ;) het gras staat hier toch al een halve meter hoog, dus dat beetje wat het hierdoor groeit valt toch niet op ;)

maar nog even een vraag over het onderwerp, bij de meeste auto's is het conische deel 7 graden conisch, is dat bij een trabant bekend? kan er niets over vinden namelijk?
of bijvoorbeeld gelijk aan een golf ofzo?

als dat zo zou zijn, dan heb ik wat meer opties.
tijs

Bericht door tijs »

in een verdere zoektocht voor mij oplossing werd ik gewezen op dit plaatje van ldm
Afbeelding

betekend dat, dat deze spoorstangen gewoon los te maken zijn van het fuse lichaam?
en zoja, hoe? is het echt gewoon met een flinke tang vast pakken en los draaien?
Maurits

Bericht door Maurits »

tijs schreef:betekend dat, dat deze spoorstangen gewoon los te maken zijn van het fuse lichaam?
en zoja, hoe? is het echt gewoon met een flinke tang vast pakken en los draaien?
Ja is gewoon demonteerbaar. De moer is geborgd met een lip het bevestigingsoog waar remslang&remleiding verbonden zijn. Niet vergeten weer opnieuw te borgen, evt met loctite.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
tijs

Bericht door tijs »

cool, als ik dan namelijk links en rechts omwissel (ivm de kromming) en ze dan een halve slag los laat, dan zou het conische deel aan de onderkant moeten komen. (en toch dezelfde kromming houden)
voor de lege ruimte zal ik een ring zoeken of laten draaien, daar is de dikte wel van de beredeneren icm de spoed van de draad.

en zal idd flink loctite bij komen voor de zekerheid.
tijs

Bericht door tijs »

ooooh vandaag 1 kant klaar gekregen.
ik dacht dat het heeeeel anders in elkaar zat, dit is echt ideaal!
alleen aan 1 kant de schroefdraad beetje stuk gemaakt aan het eerste stukje, maar dat gaat een maatje van me morgen herstellen op zn werk, stuk draad waar de moer echt vast gaat is nog perfect, dus niets erg.

is niet meer werk als de linker en de rechter wisselen, en je stuur kogel kan gewoon van onder gemonteerd worden, perfect!
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

tijs schreef:is niet meer werk als de linker en de rechter wisselen, en je stuur kogel kan gewoon van onder gemonteerd worden, perfect!
Je moet dan wel de sporing helemaal opnieuw afstellen.
Plaats reactie