Kapotte lager? Help...
Kapotte lager? Help...
Volgens een luisterend oor maakte mijn motor meer lawaai dan normaal.
Een technisch oog stelde dat de lager ( bijna helemaal)stuk was. ( Niet genoeg olie gemengd?)
Aangezien deze meneer met het technische oog, geen uitvoerige kennis heeft van een Trabant 601 S de luxe ( 1988), probeer ik nu te verwoorden wat we graag willen weten. Aangezien het voor mij abracadabra is, hoop ik dat 1 van jullie hier een samenhangend relaas van kan maken...;
Kan je een nieuwe zuiger in de cylinder monteren, de bronsen bus in de drijfstang moet ook vervangen worden, kan de piston pin er zonder beschadigen door?
Wie heeft tips en een goed adres om onderdelen te bestellen? Wat is het beste plan van aanpak?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Een technisch oog stelde dat de lager ( bijna helemaal)stuk was. ( Niet genoeg olie gemengd?)
Aangezien deze meneer met het technische oog, geen uitvoerige kennis heeft van een Trabant 601 S de luxe ( 1988), probeer ik nu te verwoorden wat we graag willen weten. Aangezien het voor mij abracadabra is, hoop ik dat 1 van jullie hier een samenhangend relaas van kan maken...;
Kan je een nieuwe zuiger in de cylinder monteren, de bronsen bus in de drijfstang moet ook vervangen worden, kan de piston pin er zonder beschadigen door?
Wie heeft tips en een goed adres om onderdelen te bestellen? Wat is het beste plan van aanpak?
Bedankt alvast voor het meedenken!
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Kapotte lager? Help...
Een nieuwe zuiger kan je in de cilinder monteren nadat de cilinder is gehoond. Zorg dan voor de juiste overmaat zuiger met bijpassende zuigerveren.
De pistonpen is te verwijderen door de borgpennen uit de zuiger te halen.
Het bronze lager heb ik nog nooit vervangen. Bronze lagers komen alleen in oude blokjes voor. Dus vraag ik me wel af of het zin heeft er nog veel energie in te stoppen. Maar gelet op je bouwjaar zouden daar naaldlagers moeten zitten. Deze zijn weer makkelijk te vervangen.
De vraag is nu: je verhaal begint met een kapot lager en gaat vervolgens over de zuigers. Dus welk lager is kapot?
Verder is dit geen tuningsonderwerp, dus verschuif ik het topic binnenkort naar de goede map.
De pistonpen is te verwijderen door de borgpennen uit de zuiger te halen.
Het bronze lager heb ik nog nooit vervangen. Bronze lagers komen alleen in oude blokjes voor. Dus vraag ik me wel af of het zin heeft er nog veel energie in te stoppen. Maar gelet op je bouwjaar zouden daar naaldlagers moeten zitten. Deze zijn weer makkelijk te vervangen.
De vraag is nu: je verhaal begint met een kapot lager en gaat vervolgens over de zuigers. Dus welk lager is kapot?
Verder is dit geen tuningsonderwerp, dus verschuif ik het topic binnenkort naar de goede map.
Re: Kapotte lager? Help...
Oke, ik speel je reactie door.
Waar hoort mijn vraag wel?
Bedankt
Waar hoort mijn vraag wel?
Bedankt

Re: Kapotte lager? Help...
Woon je nog steeds in Sappemeer? Op het gevaar af dat ik iemand -al dan niet dichterbij- vergeet te noemen, zou in dat geval zou een ontmoeting met een van de Friezen (Andries, Haiko, Maurits) wel eens zinvol kunnen zijn.
Als het is wat ik denk dat het is, dan kan wat speciaal gereedschap van pas komen en die drie hebben dat wel, ne als de handigheid om er mee om te gaan.
Zuigers en cilinders vormen stelletjes, en je kunt niet zomaar een willekeurige zuiger in een cilinder schuiven. De juiste maat is micrometerwerk.
Als het is wat ik denk dat het is, dan kan wat speciaal gereedschap van pas komen en die drie hebben dat wel, ne als de handigheid om er mee om te gaan.
Zuigers en cilinders vormen stelletjes, en je kunt niet zomaar een willekeurige zuiger in een cilinder schuiven. De juiste maat is micrometerwerk.
Re: Kapotte lager? Help...
Gewoon een ander blokje halen ... mail Theo in Soest (PB ... of trabi.service@gmail.com)
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Kapotte lager? Help...
die word niet veel gebruikt die email beter is trabant@ziggo.nl die word meestal gebruikt .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Re: Kapotte lager? Help...
Wauw.... ik moet nog even wennen aan de site, bedankt voor de reacties. Ik was al bang dat ik een en ander verkeerd had geformuleerd en dat blijkt ook zo te zijn. Bedankt voor het meedenken. Ja, ik zit nog steeds in het mooie Sappemeer
, maar de Trabant staat inmiddels in de boerenschuur van Gesinus te Borgercompagnie. Hij zegt oa het volgende; ( ben benieuwd of het nu wel klopt.)...
"De lager is niet kapot,; de piston pen in de ....(weet ik niet meer).... is versleten en zit helemaal los.
Kan dit onderdeel los vervangen worden op moet het samen met de bus vervangen worden die dan in de drijfstang geplaatst wordt?"
Oke, of je vindt het vreselijk dat ik dit niet beter kan omschrijven, of moet er hartelijk om lachen... ik hoop 't laatste. Met Gesinus heb ik afgesproken dat ik m'n neus ook gauw even onder de motorkap steek, zodat ik kan zien waar het omgaat. Volgens mij heeft Haiko mij al eens een site geadviseerd waar ik lid kan worden om onderdelen te bestellen.... welke site/ plaats is het beste? En hoe heet zo'n onderdeel dan? Alle adviezen zijn welkom, ik hoop straks rond de kerst er echt even mee aan de slag te kunnen... Tot horens!

"De lager is niet kapot,; de piston pen in de ....(weet ik niet meer).... is versleten en zit helemaal los.
Kan dit onderdeel los vervangen worden op moet het samen met de bus vervangen worden die dan in de drijfstang geplaatst wordt?"

Re: Kapotte lager? Help...
stuur maar even een PBtje
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Kapotte lager? Help...
Bij de Trabantmotor kun je tamelijk snel en eenvoudig de cilinder van de motor halen en de zuiger+drijfstang bekijken. Koelblik los, uitlaatspruitstuk los, bougie eruit; 4 moertjes aan de cilindervoet los draaien en de cilinder van het blok tillen. Dan kan een deskundige ook een betere diagnose stellen.
Re: Kapotte lager? Help...
precies, motor in de kofferbak van je Daily en gewoon ff deze kan op komen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Kapotte lager? Help...
En die wordt dan in een uurtje helemaal gemaakt zeker .... 
Realiseer je steeds dat dit hoogstwaarschijnlijk rookies zijn; dus voor het eerst een motorkap openen ...
Ben al benieuwd of hij de motor los kan krijgen van de bak .... laat staan er uithalen ...
Succes allemaal !

Realiseer je steeds dat dit hoogstwaarschijnlijk rookies zijn; dus voor het eerst een motorkap openen ...
Ben al benieuwd of hij de motor los kan krijgen van de bak .... laat staan er uithalen ...
Succes allemaal !
Re: Kapotte lager? Help...
Tja, rijdend kan ie hier niet heen komen ben ik bang... anders had ik de motor er voor hem binnen een half uurtje uit 

Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Kapotte lager? Help...
Kan je andrs niet eenseen foto plaatsen?
Re: Kapotte lager? Help...
M7 Kurbelwelle

De pistonpen is nummer M7-5 en het naaldlager (bij de oudjes de koperen Pleuelbuchse) M7-2.
Op zich is die klus vrij recht-toe-recht-aan, maar er is een speciale pin om die Kolbenbolzen eruit
en erin
te slaan.
Om de pret te verhogen moet de kolbenbolzen ook nog eens passend zijn.
Kort: zomaar iets even erin zetten gaat het niet worden. Het makkelijkst is de hele motor door een goed werkende te vervangen en dan op je dooie akkertje eens kijken wat er van de oude motor nog te maken valt. Dan zou er bijvoorbeeld een complete cilinder met zuiger en pistonpen vervangen kunnen worden.
En uiteraard verdient het aanbeveling de ontsteking opnieuw af te stellen als er een andere motor in zit.

De pistonpen is nummer M7-5 en het naaldlager (bij de oudjes de koperen Pleuelbuchse) M7-2.
Op zich is die klus vrij recht-toe-recht-aan, maar er is een speciale pin om die Kolbenbolzen eruit


Om de pret te verhogen moet de kolbenbolzen ook nog eens passend zijn.
Kort: zomaar iets even erin zetten gaat het niet worden. Het makkelijkst is de hele motor door een goed werkende te vervangen en dan op je dooie akkertje eens kijken wat er van de oude motor nog te maken valt. Dan zou er bijvoorbeeld een complete cilinder met zuiger en pistonpen vervangen kunnen worden.
En uiteraard verdient het aanbeveling de ontsteking opnieuw af te stellen als er een andere motor in zit.