Ik zag net het onderwerp over Tabitechnik wel/niet offline voorbij komen en ben eens even gaan zoeken in de VIN-lijst.
De data komen behoorlijk overeen met het kenteken, er zit 1 maand verschil in, of misschien hooguit een paar dagen, want de auto is in het begin van de maand geregistreerd
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
Bedoel je deze lijst? https://trabitechnik.com/?page=1000&category=75&lang=de
De lijst met productiedata van Sachsenring is betrouwbaarder, heeft in elk geval minder hiaten. En het beste naslagwerk op dit gebied is het Lexicon van Jürgen Lisse.
Tussen het verlaten van de fabriek en de 'Erstzulassung' konden ook wel eens twee maanden zitten.
In de DDR was de trein het belangrijkste transportmiddel voor de lange afstand. Dat gold ook voor de trabantdistributie. Ze gingen op de trein naar Berlijn, Budapest of het buitenland.
Bij de 1.1 in 1991 week de bouwdatum nog wel eens meerdere maanden af van de datum dat deze op kenteken werd gezet.
Maar dat kwam mede doordat ze ze niet meer kwijtraakten terwijl de productie doorliep.
Mijn 1.1 is bijvoorbeeld pas in Augustus 1991 op kenteken gezet, terwijl de productie van de 1.1 al in April 1991 gestopt is.
Wat daarbij kenmerkend is, is dat deze ook nog eens tot 1996 eigendom is gebleven van Sachsenring zelf. Dus het had veel eerder gekund.
Ik weet niet of dat iets unieks is, of dat dit bij alle niet-verkochte exemplaren op fabriekskenteken zijn gezet rond die tijd. Want dat kan gezien de beperkte verkopen best wel eens het geval zijn geweest.