Hoofdrem cylinder Duplex
Hoofdrem cylinder Duplex
Beste Trabantrijders(sters),
In de loop der jaren het ik de nodige Hoofdrem Cylinders verzameld. ( HBZ Duplex).
Een tijdje gelden heb ik deze gedemonteerd, zuiver gemaakt en gecontroleerd.
Aan de kant gelegd om er gauw genoeg weer aan te beginnen.
Een HBZ heb ik niet gedemonteerd. Als voorbeeld.
Echter:
Deze HBZ heb ik echter gegeven aan een Trabantrijder in nood....
Enfin...
Nu wil ik weer beginnen met de montage en nu heb ik de volgende vraag;
De cylinder bestaat uit 2 zuigers. ( Duplex )
Op de A en B zuiger ( Kolben ) zitten 2 cups ( Manchettes ).
Deze kunnen op 3 manieren gemonteerd worden.
1) Met de beide cups naar de open zijde naar Links ( Remlichtschakelaar zijde) en de dichte zijde naar rem pedaalzijde.
2) Of net andersom.
3) Of een combinatie van beide.
1) Lijkt mij het meest logische, de remcylinders zijn ook zo samengesteld.
Wie heeft de oplossing ???
Fijne avond
BVD
Huub
In de loop der jaren het ik de nodige Hoofdrem Cylinders verzameld. ( HBZ Duplex).
Een tijdje gelden heb ik deze gedemonteerd, zuiver gemaakt en gecontroleerd.
Aan de kant gelegd om er gauw genoeg weer aan te beginnen.
Een HBZ heb ik niet gedemonteerd. Als voorbeeld.
Echter:
Deze HBZ heb ik echter gegeven aan een Trabantrijder in nood....
Enfin...
Nu wil ik weer beginnen met de montage en nu heb ik de volgende vraag;
De cylinder bestaat uit 2 zuigers. ( Duplex )
Op de A en B zuiger ( Kolben ) zitten 2 cups ( Manchettes ).
Deze kunnen op 3 manieren gemonteerd worden.
1) Met de beide cups naar de open zijde naar Links ( Remlichtschakelaar zijde) en de dichte zijde naar rem pedaalzijde.
2) Of net andersom.
3) Of een combinatie van beide.
1) Lijkt mij het meest logische, de remcylinders zijn ook zo samengesteld.
Wie heeft de oplossing ???
Fijne avond
BVD
Huub
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
Zegt dit genoeg?
http://trabant601.com/fileadmin/explosion/27.jpg
Volgens mij moeten ze om en om en naar buiten gericht (dus met de vlakke kant naar elkaar toe). de ene kant zorgt voor de druk. De andere kant voorkomt dat het de verkeerde kant uit loopt.
Wellicht heeft Ruton nog zn bakje met reservedelen ergens staan, dan is het goed te zien.
http://trabant601.com/fileadmin/explosion/27.jpg
Volgens mij moeten ze om en om en naar buiten gericht (dus met de vlakke kant naar elkaar toe). de ene kant zorgt voor de druk. De andere kant voorkomt dat het de verkeerde kant uit loopt.
Wellicht heeft Ruton nog zn bakje met reservedelen ergens staan, dan is het goed te zien.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
In dat bakje (heb ik dat nog en zo ja: waar?) zijn alle rubbers eraf gehaald.
Duplex zijn twee losse cilinders in de voorwielen.
Nog een doorsnede van de Zweikreis-HBZ:

Maar je moet goed kijken.
vergeet de kogeltjes niet. Die zijn 5mm, mocht je er een kwijt raken.
Duplex zijn twee losse cilinders in de voorwielen.
Nog een doorsnede van de Zweikreis-HBZ:

Maar je moet goed kijken.
vergeet de kogeltjes niet. Die zijn 5mm, mocht je er een kwijt raken.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
jou plaatje zegt net niks Dat zijn vierkante blokjes geworden
En toen ik dat bakje in handen had, zaten er nog cilinders in met de rubbers er op. Die lag in je doos met remdelen of remcilinders.
Ik heb alleen geen flauw idee meer hoe ze zaten.

En toen ik dat bakje in handen had, zaten er nog cilinders in met de rubbers er op. Die lag in je doos met remdelen of remcilinders.
Ik heb alleen geen flauw idee meer hoe ze zaten.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
Ik heb indertijd het hele zwikkie kaal gemaakt en een antiroestbadje gegeven. Vervolgens alles naar Mallin opgestuurd. En in elkaar gezet teruggekregen.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
Ik heb wel nog ergens in de voorraad een zweikreis hbz liggen... Meegekocht in een bulk onderdelen...
Ik weet niet precies waar die ligt maar als je (veel) geduld hebt en ik vind hem kan ik die eens uit elkaar halen...
Die heeft sowieso een revisiebeurt nodig.
Ik weet niet precies waar die ligt maar als je (veel) geduld hebt en ik vind hem kan ik die eens uit elkaar halen...
Die heeft sowieso een revisiebeurt nodig.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
Wees dan heel voorzichtig met die metalen kap aan het pedaal-uiteinde. Die zit met vier lullige lipjes vast, en verder wordt de veerkracht alleen door die kogeltjes van 5mm tegengehouden. Het is een reden dat die perfect werkende 2K-HBZ die ik een paar maanden geleden voor de motorruimterevisie uit de 601 heb gehaald nog steeds niet heb opengemaakt. Het ding ligt sindsdien op mij werkbank te wachten op... ja op wat eigenlijk?
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
LS.
Ik ben vanmorgen begonnen, na wat puzzelwerk bij allerlei Trabbi sites kwam ik allerlei tegenstrijdige info tegen.
Nergens staat beschreven hoe dat spul in elkaar zit... ( Althans niet gevonden )
Ik ben toen maar begonnen met het uitzoeken van alle losse onderdelen.
De Manchettes had ik al langer. Nog uit de tijd van JP Kemper zg...
( Ooit heb ik alle HBZ s die ik had uit elkaar gehaald, gesorteerd en in lege bakjes van de Chinees gelegd.
En warempel een losse A Kolbe had de Manchettes nog op de zuiger... ( Dichte zijdes naar elkaar toe )
De Manchettes op de zuiger plaatsen is wel een penswerk. Alles royaal invetten met ATE.
Mbv een op maat geknipte kunststof trechter ging het een stuk beter. ( A Kolbe )
De Manchettes op de B Kolbe heb ik over de rand gedrukt mbv 2 Tyraps.
En ik heb een hulpstukje gemaakt voor de montage van de metalen kap, dat ging dan ook vrij rap.
Om deze info niet kwijt te raken heb ik alles beschreven in de Exploded View Catalogus Trabant 601. Versie 1980 1981.
Een heruitgave van J D.
Ik ben vanmorgen begonnen, na wat puzzelwerk bij allerlei Trabbi sites kwam ik allerlei tegenstrijdige info tegen.
Nergens staat beschreven hoe dat spul in elkaar zit... ( Althans niet gevonden )
Ik ben toen maar begonnen met het uitzoeken van alle losse onderdelen.
De Manchettes had ik al langer. Nog uit de tijd van JP Kemper zg...
( Ooit heb ik alle HBZ s die ik had uit elkaar gehaald, gesorteerd en in lege bakjes van de Chinees gelegd.
En warempel een losse A Kolbe had de Manchettes nog op de zuiger... ( Dichte zijdes naar elkaar toe )
De Manchettes op de zuiger plaatsen is wel een penswerk. Alles royaal invetten met ATE.
Mbv een op maat geknipte kunststof trechter ging het een stuk beter. ( A Kolbe )
De Manchettes op de B Kolbe heb ik over de rand gedrukt mbv 2 Tyraps.
En ik heb een hulpstukje gemaakt voor de montage van de metalen kap, dat ging dan ook vrij rap.
Om deze info niet kwijt te raken heb ik alles beschreven in de Exploded View Catalogus Trabant 601. Versie 1980 1981.
Een heruitgave van J D.
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
Het schijnt dat oudere manchetten er baat bij hebben als je ze een paar weken laat weken in de remolie.
En voor het monteren om/op de zuiger is er een tooltje, dat eigenlijk wordt gebruikt om dieren te mishandelen. Zoek maar eens op coupeertang.
En voor het monteren om/op de zuiger is er een tooltje, dat eigenlijk wordt gebruikt om dieren te mishandelen. Zoek maar eens op coupeertang.
Re: Hoofdrem cylinder Duplex
Bedankt voor de info..
De 2e is ook al gereed.
Op naar de volgende.
De 2e is ook al gereed.
Op naar de volgende.