Dat goed gereedschap het halve werk is, blijkt altijd weer. Ik behandel hier een paar trekkers uit de DDR.
De ideale trekker voor de stuurhuisnok (Lenkstockhebel F7-27) is de zgn. Knochen, een erg massieve trekker met dichte achterkant:
Die is er ook in een light versie, de 4158:
niet te verwarren met de veelal als stuurkogeltrekker gebruikte 4156, die van achter open is:
En dat is er nog deze elegante kleine van Feingußwerk Lobenstein, die we de GISAG kunnen noemen, al heb ik hem met verschillende etiketten langs zien komen.
Die laatste vind ik persoonlijk nog prettiger werken dan de 4156, die bij mij wel eens hulp nodig had om te blijven zitten.
Om het stuurhuisrubber te kunnen verwisselen is die open 4156 net wat te klein. Het is mij ooit wel eens ermee gelukt, maar dat ging niet van harte en ik moest hem met lijmklemmen op zijn plaats houden.
Hij past er dan ook niet echt lekker op:
De dichte en zwaardere 4158 zit er veel rechter voor:
(en daar heb ik in die bankschroef de stuurhuisnok ook heel soepel mee los van de tandheugel gekregen.)
Ter vergelijk, v.l.n.r. een trekkertje voor de binnenste stuurkogels (WHIMS 14.28), de Gisag, de open 4156 en de dichte 4158.
Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels
Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels
En die 14.27 die achterin WHIMS staat dan?
Die mag dan wel de perfecte pasvorm hebben, ze is intussen vrij zeldzaam geworden, en door de intensieve inzet in garages bijna altijd stuk of versleten.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels
Afgezien van de beperkte ruimte in de auto, waarom de trekkers speciaalgereedschap zijn.
Als je zo'n stuurhuis op de werkbank hebt liggen. Zou je dan ook met een reguliere kogel of poelietrekker uit de weg kunnen bij deze klus?
Als je zo'n stuurhuis op de werkbank hebt liggen. Zou je dan ook met een reguliere kogel of poelietrekker uit de weg kunnen bij deze klus?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels
Als hij er goed omheen past...
Misschien dat het dan zelfs met een driearmentrekker lukt.
Misschien dat het dan zelfs met een driearmentrekker lukt.
Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels
Zojuist met de 4158 de stuurhuisnok van de P60 zonder al te veel moeite er vanaf gekregen. Het nieuwe rubber alleen aan de binnenkant van de stuurhuiskant een beetje vaseline gegeven, zodat je op de rest nog grip hebt en het floepte tot mijn blijde verrassing direct goed op zijn plaats. Uiteraard meteen geborgd met een tiewrap.