Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels

Bericht door ruton »

Dat goed gereedschap het halve werk is, blijkt altijd weer. Ik behandel hier een paar trekkers uit de DDR.
De ideale trekker voor de stuurhuisnok (Lenkstockhebel F7-27) is de zgn. Knochen, een erg massieve trekker met dichte achterkant:
Knochen-lenkhebel-abzieher.jpg
Knochen-lenkhebel-abzieher.jpg (280.06 KiB) 429 keer bekeken

Die is er ook in een light versie, de 4158:
abzieher dicht 4158.JPG
abzieher dicht 4158.JPG (90.43 KiB) 429 keer bekeken

niet te verwarren met de veelal als stuurkogeltrekker gebruikte 4156, die van achter open is:
Mafa Würzen 4156-12 en -13.jpg
Mafa Würzen 4156-12 en -13.jpg (461.09 KiB) 429 keer bekeken

En dat is er nog deze elegante kleine van Feingußwerk Lobenstein, die we de GISAG kunnen noemen, al heb ik hem met verschillende etiketten langs zien komen.
abzieher Feingußwerk Lobenstein GISAG.jpg
abzieher Feingußwerk Lobenstein GISAG.jpg (19.12 KiB) 429 keer bekeken



Die laatste vind ik persoonlijk nog prettiger werken dan de 4156, die bij mij wel eens hulp nodig had om te blijven zitten.
4156-12 als stuurkogeltrekker.jpg
4156-12 als stuurkogeltrekker.jpg (109.7 KiB) 429 keer bekeken

Om het stuurhuisrubber te kunnen verwisselen is die open 4156 net wat te klein. Het is mij ooit wel eens ermee gelukt, maar dat ging niet van harte en ik moest hem met lijmklemmen op zijn plaats houden.
Hij past er dan ook niet echt lekker op:
open mafa4156 in actie-scheef.JPG
open mafa4156 in actie-scheef.JPG (2.06 MiB) 429 keer bekeken
De dichte en zwaardere 4158 zit er veel rechter voor:
de dichte 4158 in actie.JPG
de dichte 4158 in actie.JPG (2.41 MiB) 429 keer bekeken
(en daar heb ik in die bankschroef de stuurhuisnok ook heel soepel mee los van de tandheugel gekregen.)

Ter vergelijk, v.l.n.r. een trekkertje voor de binnenste stuurkogels (WHIMS 14.28), de Gisag, de open 4156 en de dichte 4158.
vier trekkers.JPG
vier trekkers.JPG (3.46 MiB) 429 keer bekeken
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels

Bericht door ruton »

En die 14.27 die achterin WHIMS staat dan?
WHIMS 14.27.jpg
WHIMS 14.27.jpg (218.11 KiB) 425 keer bekeken
Die mag dan wel de perfecte pasvorm hebben, ze is intussen vrij zeldzaam geworden, en door de intensieve inzet in garages bijna altijd stuk of versleten.
abzieher 0323552016.jpeg
abzieher 0323552016.jpeg (243.91 KiB) 425 keer bekeken
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3335
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels

Bericht door Trabantenaar »

Afgezien van de beperkte ruimte in de auto, waarom de trekkers speciaalgereedschap zijn.
Als je zo'n stuurhuis op de werkbank hebt liggen. Zou je dan ook met een reguliere kogel of poelietrekker uit de weg kunnen bij deze klus?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels

Bericht door ruton »

Als hij er goed omheen past...
Misschien dat het dan zelfs met een driearmentrekker lukt.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Trekkers voor stuurhuis en stuurkogels

Bericht door ruton »

Zojuist met de 4158 de stuurhuisnok van de P60 zonder al te veel moeite er vanaf gekregen. Het nieuwe rubber alleen aan de binnenkant van de stuurhuiskant een beetje vaseline gegeven, zodat je op de rest nog grip hebt en het floepte tot mijn blijde verrassing direct goed op zijn plaats. Uiteraard meteen geborgd met een tiewrap.
Plaats reactie