Trabant naar de klote..

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

Ik heb alleen de twee stekkertje van het knipperlicht los gehad, en ja ik heb een multimeter bij de hand. Ik ben ook nog niet op het niveau van Jelle maar die heeft dan ook al boordevol ervaring en ik ben er nu wel weer van overtuigd dat ie niet naar de klote is en weer gemaakt kan worden, het was alleen even schrikken.

De reparatie van de accuklem is overigens geheel succesvol verlopen dus heeft hij nu een upgrade van aluminium naar koper (hij heeft er een tijd goed mee gereden).
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Gebruikersavatar
trabant601
Berichten: 792
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
Locatie: Soest

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door trabant601 »

Renier schreef: Ik ben ook nog niet op het niveau van Jelle maar die heeft dan ook al boordevol ervaring
Nou dat valt wel mee hoor van vogelhuisje daar is hij wil in thuis .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door eeuwige_student »

Ik noem een paar opties:

1. Lampje toch stuk.
2. Contact bij het knipperlichtrelais is slecht. (Zwart kastje bij de bedrading onder het dashboard).
3. Contact in de richtingaanwijzer schalelaar is slecht.

Geval 2 en 3 zouden het gevol kunnen zijn van de kortsluiting. Om 2 te controleren moet je niet alle stekkers te gelijk lostrekken, maar stekker voor stekker. Om 3 te conteoleren moet je het plastic rond het stuur losmaken. Dit heeft een aantal schroeven aan de onderzijde en twee kleinere aan de zijnkant (uit mijn hoofd). Je ziet dan de schakelaar en kan de contactjes controleren.

Theoretisch kan het relais ook zijn doorgebrand, maar dat is moeilijker te controleren.
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

Dank je, Frank, ik zal morgen als de accu weer vol is eens kijken en alles controleren.
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door eeuwige_student »

Een te lege accu kan ook een probleem zijn.

Ik neem aan dat het contact wel aan stond. Laat dit echger nooit te lang aanstaan, want dan kan de ontsteking van de motor doorbranden.
Gebruikersavatar
trabart
Erelid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door trabart »

Nou zijn we weer opbouwend bezig met tips ....
Renier is ook maar een beginner natuurlijk. Moet nog veel leren.

wat betreft een plotselinge kortsluiting .... Kan het niet zo zijn, dat 1 van de twee draden contact maakt met het chassis via een schroef o.i.d. ?? Kabels verwisselen is dan al de oplossing ...

Effe stomme vraag misschien, maar wellicht is het wel de oplossing. Heb je de juiste schroefgaten gebruikt van het licht, of heb je het wellicht door een stuk staal gedaan waar de kabels indirect contact mee hebben? want dan heb je daar je kortsluiting te pakken.
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

trabart schreef:Nou zijn we weer opbouwend bezig met tips ....
Renier is ook maar een beginner natuurlijk. Moet nog veel leren.

wat betreft een plotselinge kortsluiting .... Kan het niet zo zijn, dat 1 van de twee draden contact maakt met het chassis via een schroef o.i.d. ?? Kabels verwisselen is dan al de oplossing ...

Effe stomme vraag misschien, maar wellicht is het wel de oplossing. Heb je de juiste schroefgaten gebruikt van het licht, of heb je het wellicht door een stuk staal gedaan waar de kabels indirect contact mee hebben? want dan heb je daar je kortsluiting te pakken.
Misschien heeft de bedoel inderdaad het chassis aangeraakt gehad, de acculader is nog bezig maar vanavond kan ik het waarschijnlijk gaan controleren.
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Gebruikersavatar
trabart
Erelid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door trabart »

voor je accu weer aansluit / zekeringen vervangt, check eerst of 1 van de 2 pinnen contact maakt met chassis.

- haal kabels van knipperlicht eruit
- haal lampje eruit
- check of er een verbinding bestaat tussen massa (bijv. motorblok dus) en de pinnen.

als het goed is heeft max. 1 pin contact met chassis, en als dat 't geval is is het wel degelijk belangrijk welke kabel op welk punt komt.
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

trabart schreef:voor je accu weer aansluit / zekeringen vervangt, check eerst of 1 van de 2 pinnen contact maakt met chassis.

- haal kabels van knipperlicht eruit
- haal lampje eruit
- check of er een verbinding bestaat tussen massa (bijv. motorblok dus) en de pinnen.

als het goed is heeft max. 1 pin contact met chassis, en als dat 't geval is is het wel degelijk belangrijk welke kabel op welk punt komt.
Ik zal het eens gaan bekijken.
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door oldschool »

trabant601 schreef:
Renier schreef: Ik ben ook nog niet op het niveau van Jelle maar die heeft dan ook al boordevol ervaring
Nou dat valt wel mee hoor van vogelhuisje daar is hij wil in thuis .
Ik heb toch al heel wat reparaties en motorwissels achter de rug hoor! Maar vogelhuisjes is mijn specialiteit.
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

Gelukkig kan ik melden dat alles het weer doet! Na wat soldeerwerk is alles weer goed gekomen en nu de accu weer genoeg vol zit start de auto ook weer. Echter, heren, dit gaat dus echt niet passen..:
Afbeelding
Het staat verder uit elkaar dan het originele, gaat dus toch een klein beetje boren worden wil ik het passend maken.
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door ruton »

ik zou niet daar boren, maar aan de andere kant - waar geen schroefgat maar een gleuf zit - wat afvijlen.
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

ruton schreef:ik zou niet daar boren, maar aan de andere kant - waar geen schroefgat maar een gleuf zit - wat afvijlen.
Daar dacht ik zelf ook aan, om aan die kant het te doen en het schroefgaatje te behouden, vijlen is ook een goeie optie.
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door eeuwige_student »

Een andere optie is om de gaatjes in de lampenvoet iets groter te boren. Dan heb je ook kans het passend te krijgen zonder de auto aan te passen. Maar wat was nu de oorzaak?
Gebruikersavatar
Renier
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 sep 2013, 13:17
Locatie: Eindhoven

Re: Trabant naar de klote..

Bericht door Renier »

eeuwige_student schreef:Een andere optie is om de gaatjes in de lampenvoet iets groter te boren. Dan heb je ook kans het passend te krijgen zonder de auto aan te passen. Maar wat was nu de oorzaak?
Er was een draadje door en de accu was bijna leeg, ook zaten de kabeltjes niet goed vast.
http://i39.tinypic.com/2dj70w9.png
Bedankt voor de mooie auto, DDR.
Plaats reactie