naar rechts trekken bij remmen?

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door eeuwige_student »

En het trekken richting de ankerplaat is nodig om kantelende remschoenen te voorkomen als je de remtrommel eraf haalt.
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst »

Ok net naar de apk geweest. Ik ben ten einde raad nu. Er is nog steeds een remverschil van 50% links remt minder. Ik weet het niet meer iemand tips of opties?
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton »

Tijd voor grover geschut. Draai de ontluchtingsnippel vlot, zet er een lange slang op (met een opvang aan het einde) en trap een aantal keren krachtig op de rem. uiteraard vloeistof bijvullen.
Als er een verstopping in het systeem zit, spoel je die er zo misschien uit.
Anders weet ik ook niet beter dan vanaf de HBZ het hele leidingsysteem naar dat wiel vernieuwen.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef:Anders weet ik ook niet beter dan vanaf de HBZ het hele leidingsysteem naar dat wiel vernieuwen.
Wie zegt dat de aansluiting op de hoofdremcilinder niet het probleem is?

Verdeler al nagekeken?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton »

Afbeelding
Voor het geval je de leidingen nieuw laat maken:
Leiding F45-3 is 33 cm.
Leiding F45-5 is 37 cm bij de 2k-HBZ en 33½ cm bij de Einkreis-HBZ
De remslangen F45-1 zijn 30cm.
En inderdaad: Blaas desnoods ook even de verdeler aan het eind van de HBZ door.
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst »

De verdeler aan Het eind van de hoofdremcilinder ga ik eens nakijken inderdaad. Anders ga ik nieuwe leidingen en slangen bestellen en Misschien ook wel meteen een nieuwe hoofdremcilinder als ik toch bezig ben.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton »

Begin dan met alles losschroeven, doorblazen en met dusdanig beleid in elkaar schroeven dat je zeker weet dat er bij de verbindingen niets tussen de onderdelen en zo in het systeem komt. Ook de remcilinders. Die moet je dan als eerste schoonmaken en dat gaat het eenvoudigst als ze nog in het systeem zitten:
Tie-wrapje om de eerste cilinder heen, opvangbak eronder en dan voorzichtig de rempedaal intrappen totdat de cup uit de tweede cilinder komt.
Tie-wrap los, tussenleiding eraf, ontluchtingsnippel achterin de eerste cilinder en de cup daar (voorzichtig) uit trappen.

Met de naaf en trommel eraf kun je zonder tiewraps vaak ook al zien of een van de twee wielremcilinders bij druk achter blijft.
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst »

remcilinders zijn nieuw dus die wil ik niet uit elkaar halen die schroef ik er gewoon af. Dan inderdaad het leidingwerk maar hit elkaar halen en alles beginnen schoon te maken. Ik vind het zoiezo vreemd want als hij helemaal verstopt zou zitten zou hij helemaal niet remmen. Hij remt wel maar veel minder. Als de leidingen gedeeltelijk dicht zitten zou niet super veel moeten uitmaken. Want dat is een smoring en een smoring is een volume vermindering geen druk vermindering. Dus als je de rem hard zou intrappen zou toch aan alle 2 de kanten de druk toch hetzelfde Moeten zijn? Alleen aan de slechte kant komt de druk dan iets later door de "smoring" na mijn mening is er iets anders aan de hand. Maar om het toch uit te sluiten haal ik het gewoon uit elkaar.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton »

thijsverhulst schreef:Er is nog steeds een remverschil van 50% links remt minder.
50% van twee cilinders is één cilinder.
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst »

Dat ben ik niet met je eens. Van die 50%. Ik heb ze alle twee getest en ze doen het alle 2. Ik zit sterk te twijfelen aan de toevoer druk.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton »

thijsverhulst schreef:Dat ben ik niet met je eens. Van die 50%. Ik heb ze alle twee getest en ze doen het alle 2. Ik zit sterk te twijfelen aan de toevoerdruk.
En als de een het nou 'gewoon' doet en de ander doet het veel beter? :ugeek:

Door naar de andere onderdelen om de hindernis te vinden. Is het een klak vet, een losgeraakt stukje remslangrubber of een halsstarrige luchtbel?
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door eeuwige_student »

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er een groot verschil zat tussen de remcilinders. Dus een keer kijken hoe soepel de zuigers bewegen kan weer iets uitsluiten. Nieuwe onderdelen zijn niet altijd foutloos. Zeker hongaarse onderdelen staan helaas bekend om de mindere kwaliteit.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton »

Ik weet nog dat Mel eens een nieuwe Hongaarse remcilinder monteerde. Hij draait het warteltje van de remleiding aan en -krak- daar valt aan de andere kant ineens een halve cilinder van de ankerplaat af.
Bij nieuwe cilinders haal ik altijd even de cup eruit en smeer ze met vers remmenvet. Dan bewegen ze altijd wel wat soepeler.
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door eeuwige_student »

Heb je ondertussen ook al gekeken hoeveel remvloeistof er uit het ontluchtingsventiel komt op het moment dat je deze opent en iemand op de rem trapt? Dit is echt de meest simpele oplossing om de toevoer van remvloeistof te testen. Als die gewoon goed is, dan kan je weer iets van het lijstje afhalen.
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst »

Ja dat heb ik gekeken. Alle 2 de kanten ziet het er hetzelfde uit.
Plaats reactie