Welk merk voor wat?

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door Trabantenaar »

Dot5 kan, mits je zeker weet dat al je nieuwe spul daar tegen kan en ook echt alles vervangen wordt. Dus ook de slangen en het reservoir(plus slangen) :)
In duitsland is het trouwens verboden voor trabanten heb ik begrepen. En het is makkelijk te herkennen, aangezien het een compleet andere kleur heeft.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

Zojuist wat ingelezen, en het ziet er naar uit dat DOT5 behoorlijk agressief op rubbers kan zijn. Moeten we niet hebben. Het zal dus toch weer DOT4 worden.
Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door oldschool »

Er bestaat ook remvloeistof die geen vocht aantrekt of siliconen basis.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

oldschool schreef:Er bestaat ook remvloeistof die geen vocht aantrekt of siliconen basis.
Dat is die DOT5.
Niet te verwarren met DOT 5.1, want die past weer in het rijtje van DOT3 en 4.
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door eeuwige_student »

De roest die remcilinders vastzet is niet het gevolg van vocht in de remvloeistof. Het roest namelijk aan de luchtzijde van het rubber. Daar zit onbehandeld staal, dat kan gaan roesten. Het remvet heeft dan ook voornamelijk als doel om daar het vocht zo goed als mogelijk weg te laten.

Bij oudere trabanten waren de zuigertjes trouwens van aluminium, een opofferingsmetaal. Daarnaast zat er een fatsoendelijke stofkap op. Die gingen veel langer mee!
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door Trabantenaar »

eeuwige_student schreef:Bij oudere trabanten waren de zuigertjes trouwens van aluminium, een opofferingsmetaal. Daarnaast zat er een fatsoendelijke stofkap op. Die gingen veel langer mee!
Er zijn ook trabanten die daarom uitgevoerd zijn met moderne cilinders waar er een stofhoesje over de cilinder zit ipv alleen een rubber cupje die er los tegenaan zit.
Dan heb je er ook veel minder last van.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door eeuwige_student »

Klopt, dan heb je er ook minder last van.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

En waar krijg je die cilinders met kapje?
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

Een van de redacteuren van Oktan79 doet erg content over LPR wielremcilinders. Italiaans fabrikaat. Al rijdt hij de remschoenen...
  • RBZ links: 4730
  • RBZ rechts: 4731
  • RBZ hinten: 4732
Ze kosten incl BTW en excl porto maar een tientje (in Duitsland kan het zelfs zakken naar €5,48)
De remschoenensets van LPR zitten in NL rond de 23 euro.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef: 20 apr 2021, 10:46 Ze kosten incl BTW en excl porto maar een tientje
Die 10 euro bij een nederlandse webshop is gewoon een duitse webshop met een nederlandse website.
levertijd is ook daar gewoon een week en de service werkt met google translate. (al eens besteld, niet goed bevallen)

Je kunt ook wat meer uitgeven en voor TRW of ABS gaan. Die zijn wel bij Nederlandse webshops en winkels te krijgen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

Beviel het product niet of de webshop?
Een winkel die je nauwkeurig van elke stap in het leveringsproces op de hoogte houdt, moet dat ook ergens van betalen. Bij de allergoedkoopste aanbieder hoor je doorgaans niets en staat er ineens een bezorger voor de deur.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door Trabantenaar »

De webshop, Autoonderdelen24.nl
Ze claimden destijds namelijk binnen 24 uur te leveren. Maar dat was dus pas na een week. Ze versturen het vaak niet eens binnen 24 uur.
Al claimen ze dat nog steeds. De verzendtijd wordt niet meer vermeld tegenwoordig.

Daarnaast zijn de verzendkosten 10 euro, wat niet veel goedkoper is dan rechtstreeks vanuit Duitsland te bestellen. Soms verschillen de prijzen zelfs tussen de Nederlandse en Duitse website, waardoor je goedkoper uit bent als je het rechtstreeks bij de Duitse site besteld (inc verzending)

Als je rekening ermee houdt dat het gewoon een Duitse webshop is die naar het Nederlands vertaald is, kun je er bestellen, maar niet als je verwacht een nederlandse aanbieder te hebben waarbij je vaak de dag erna (behalve als de verzending vertraging oploopt) je spullen al hebt.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

Soms hebben webwinkels het over een 'extern magazijn', daarmee bedoelen ze dan de lopende band van de fabrikant.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Welk merk voor wat?

Bericht door ruton »

Een update uit het pappenforum, waar Tim* de volgende ontdekking postte:

Wer sich noch fragt ob er LPR oder TRW kaufen soll........

Afbeelding

Die fallen zu 99,9% von einem Band.

Die Beschriftung NA xx gibts von 1-20....immer andere drauf (willkürlich ohne Muster oder Zuordnung).

Guss ist auch nicht immer gleich. Manchmal gleich, manchmal LPR glatter, manchmal TRW.


Einziger echter Unterschied Blindstopfen LPR=gelb, TRW=rot. :D


LPR ist in der Regel immer 20-40% günstiger als TRW.
*Tim is vliegtuigmonteur, die vertrouw ik wel de nodige materiaalkennis toe.
Plaats reactie