aansluiting lichtschakelaar
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: aansluiting lichtschakelaar
Wat betreft de 15 op de lichtschakelaar, ik begrijp inmiddels waarom dat een 15 is, na het doorkijken van verschillende schema's en de werking van de ronde schakelaar op te zoeken.
De normale geschakelde plus komt aan bij de knipperlicht/stuurschakelaar(daar heet dus ook 15). Daar wordt het een 56a (uitgang).
Die kabel komt op de 15 van de lichtschakelaar binnen.
In stand 1 en 2 van de lichtschakelaar is deze 15 rechtstreeks verbonden aan 56a. Zodat je kunt seinen met groot licht in stand 0 of 1.
De voeding voor het seinen komt vanaf de geschakelde plus door beide schakelaars.
In stand 2 (dimlicht) is de 15 verbonden met 56as. De 56as stuurt het relais aan. Dus dan schakelt deze rechtstreeks het relais in als je de knipperlicht/stuurschakelaar gebruikt. De voeding voor het grootlicht komt dan via de 56 die door het relais van dim naar grootlicht wordt omgeschakeld. Deze 56 zit in de lichtschakelaar verbonden met 30 in stand 2.
Het relais werkt dus alleen in stand 2, in combinatie met dimlicht.
Dit heeft te maken met de algemene eisen voor verlichting. Seinen kan altijd. Maar je mag niet met grootlicht rijden terwijl de rest van je verlichting het niet doet.
Er komt nog een 2e post. want ik heb nu ook het antwoord op de eerste vraag in dit topic!
De normale geschakelde plus komt aan bij de knipperlicht/stuurschakelaar(daar heet dus ook 15). Daar wordt het een 56a (uitgang).
Die kabel komt op de 15 van de lichtschakelaar binnen.
In stand 1 en 2 van de lichtschakelaar is deze 15 rechtstreeks verbonden aan 56a. Zodat je kunt seinen met groot licht in stand 0 of 1.
De voeding voor het seinen komt vanaf de geschakelde plus door beide schakelaars.
In stand 2 (dimlicht) is de 15 verbonden met 56as. De 56as stuurt het relais aan. Dus dan schakelt deze rechtstreeks het relais in als je de knipperlicht/stuurschakelaar gebruikt. De voeding voor het grootlicht komt dan via de 56 die door het relais van dim naar grootlicht wordt omgeschakeld. Deze 56 zit in de lichtschakelaar verbonden met 30 in stand 2.
Het relais werkt dus alleen in stand 2, in combinatie met dimlicht.
Dit heeft te maken met de algemene eisen voor verlichting. Seinen kan altijd. Maar je mag niet met grootlicht rijden terwijl de rest van je verlichting het niet doet.
Er komt nog een 2e post. want ik heb nu ook het antwoord op de eerste vraag in dit topic!
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: aansluiting lichtschakelaar
Eindelijk antwoord op de vraag!
Het is een heel verhaal. Maar er zit beeld bij en onderaan een tekening.
Ter info de bediening van de verlichting met wipschakelaars is:
1 parkeerlicht, (links)
1 + 2 stadslicht, (inc dashboard en kentekenverlichting)
1 + 2 + 3 dimlicht.
De voeding komt vanuit schakelaar 1.
Alleen schakelaar 2 of 3 of beide indrukken zonder schakelaar 1, heeft geen nut. 1 en 3 geeft alleen parkeerlicht.
We kunnen beginnen:
Zorg ervoor dat je de kabels labelt met het nummer waar die op de ronde schakelaar zit aangesloten. Zo kun je altijd terug naar wat het was zonder draadschema! Een extra fototje maken vooraf is ook handig ter referentie.
Deze uitleg is Ook van toepassing bij 601 met Wip/pianoschakelaars.
Tip: Verleng de originele bekabeling. Knip niets af.
Bij wipschakelaars moeten de kabels geschroefd worden (losse kabels). Als je het originele afknipt kun je niet meer terug zonder een nieuwe krimpstekker te monteren. Als je dat vaak genoeg doet, hou je geen kabel meer over.
Voor alle wip/pianoschakelaars van de verlichting moeten de 2 ONDERSTE aansluitingen worden gebruikt! De meeste hebben alleen die 2.
De pianoschakelaars met 4 aansluitingen zijn ook geschikt voor de ruitenwisser, maar niet nodig voor de verlichting.
Onder de uitleg staat een tekening met de nummers.
Het aansluiten:
Kabels 30, 56, 58L en 58R:
Schakelaar 1, Links: kabel 30
Schakelaar 1, Rechts: Doorverbinding naar Schakelaar 2 Links
Schakelaar 2, Links: Doorverbinding van Schakelaar 1, en kabel 58L
Schakelaar 2, Rechts: Doorverbinding Naar schakelaar 3 Links, En kabel 58R
Schakelaar 3, Links: Doorverbinding van schakelaar 2
Schakelaar 3, rechts: Kabel 56
Kabels 15, 56a en 56as:
Als je alleen wilt kunnen seinen en GEEN relais of voetpedaal hebt: 15 verbinden met 56a (dit voldoet NIET aan de APK eisen!)
Heb je wel een relais, en wil je niet seinen? 15 met 56as verbinden. (dit voldoet WEL aan de APK eisen)
Het relais verving het voetpedaal. Je voet is in het relais vervangen voor de 56as/de relaisspoel.
Relais + Voetpedaal kan niet.
Voetpedaal schakelt alleen om van groot naar dim licht elke keer als je er op drukt schakelt hij om.
Wil je seinen EN het relais met wip/Pianoschakelaars dan heb je een Extra relais nodig. Het moet een relais zijn met minimaal 5 aansluitingen.

Voorbeeldfoto via allekabels.nl
Aansluiting van dit extra relais is als volgt:
Relais spoel (85 en 86 In voorbeeld) Bij deze maakt de volgorde van aansluiting niet uit.
Aan de ene kant aansluiten bij kabel 56 (Schakelaar 3 rechts)
De andere kant op de massa.
Schakelaar in relais:
Ingang (30 in voorbeeld, Let op!: dit is NIET de 30 van de ronde schakelaar!!): kabel 15
Uitgang die verbonden is met de ingang als het relais AAN staat (87a in voorbeeld): kabel 56as
Uitgang die verbonden is met de ingang als het relais UIT staat (87 in voorbeeld): kabel 56a
Uiteindelijk heb je dit: Mocht je een 4 polig extra relais hebben, kun je in 15 en 56a op dezelfde aansluiting zetten.
Het grootlicht krijgt hierdoor bij het inschakelen met dimlicht kort een dubbele voeding (zowel 56a als 56as) maar dit mag geen problemen opleveren, zo zit het met origineel voetpedaal ook aangesloten.
Ik hoop dat dit allemaal begrijpelijk is. Kom je er niet uit? Vraag het! We zijn altijd bereid om te helpen!!
De 4e schakelaar, voor de ruitenwisser is een andere zaak. Hoe deze moet worden aangesloten moet ik nog uitzoeken.
Je kunt Niet van een interval schakelaar (met of zonder snelle stand) naar een enkele wipschakelaar met behoud van de intervalfunctie of snelle stand.
De interval zit namelijk in de moderne draaischakelaar ingebouwd. En dat geldt ook voor de normale stand.
Het is een heel verhaal. Maar er zit beeld bij en onderaan een tekening.
Ter info de bediening van de verlichting met wipschakelaars is:
1 parkeerlicht, (links)
1 + 2 stadslicht, (inc dashboard en kentekenverlichting)
1 + 2 + 3 dimlicht.
De voeding komt vanuit schakelaar 1.
Alleen schakelaar 2 of 3 of beide indrukken zonder schakelaar 1, heeft geen nut. 1 en 3 geeft alleen parkeerlicht.
We kunnen beginnen:
Zorg ervoor dat je de kabels labelt met het nummer waar die op de ronde schakelaar zit aangesloten. Zo kun je altijd terug naar wat het was zonder draadschema! Een extra fototje maken vooraf is ook handig ter referentie.
Deze uitleg is Ook van toepassing bij 601 met Wip/pianoschakelaars.
Tip: Verleng de originele bekabeling. Knip niets af.
Bij wipschakelaars moeten de kabels geschroefd worden (losse kabels). Als je het originele afknipt kun je niet meer terug zonder een nieuwe krimpstekker te monteren. Als je dat vaak genoeg doet, hou je geen kabel meer over.
Voor alle wip/pianoschakelaars van de verlichting moeten de 2 ONDERSTE aansluitingen worden gebruikt! De meeste hebben alleen die 2.
De pianoschakelaars met 4 aansluitingen zijn ook geschikt voor de ruitenwisser, maar niet nodig voor de verlichting.
Onder de uitleg staat een tekening met de nummers.
Het aansluiten:
Kabels 30, 56, 58L en 58R:
Schakelaar 1, Links: kabel 30
Schakelaar 1, Rechts: Doorverbinding naar Schakelaar 2 Links
Schakelaar 2, Links: Doorverbinding van Schakelaar 1, en kabel 58L
Schakelaar 2, Rechts: Doorverbinding Naar schakelaar 3 Links, En kabel 58R
Schakelaar 3, Links: Doorverbinding van schakelaar 2
Schakelaar 3, rechts: Kabel 56
Kabels 15, 56a en 56as:
Als je alleen wilt kunnen seinen en GEEN relais of voetpedaal hebt: 15 verbinden met 56a (dit voldoet NIET aan de APK eisen!)
Heb je wel een relais, en wil je niet seinen? 15 met 56as verbinden. (dit voldoet WEL aan de APK eisen)
Het relais verving het voetpedaal. Je voet is in het relais vervangen voor de 56as/de relaisspoel.
Relais + Voetpedaal kan niet.
Voetpedaal schakelt alleen om van groot naar dim licht elke keer als je er op drukt schakelt hij om.
Wil je seinen EN het relais met wip/Pianoschakelaars dan heb je een Extra relais nodig. Het moet een relais zijn met minimaal 5 aansluitingen.

Voorbeeldfoto via allekabels.nl
Aansluiting van dit extra relais is als volgt:
Relais spoel (85 en 86 In voorbeeld) Bij deze maakt de volgorde van aansluiting niet uit.
Aan de ene kant aansluiten bij kabel 56 (Schakelaar 3 rechts)
De andere kant op de massa.
Schakelaar in relais:
Ingang (30 in voorbeeld, Let op!: dit is NIET de 30 van de ronde schakelaar!!): kabel 15
Uitgang die verbonden is met de ingang als het relais AAN staat (87a in voorbeeld): kabel 56as
Uitgang die verbonden is met de ingang als het relais UIT staat (87 in voorbeeld): kabel 56a
Uiteindelijk heb je dit: Mocht je een 4 polig extra relais hebben, kun je in 15 en 56a op dezelfde aansluiting zetten.
Het grootlicht krijgt hierdoor bij het inschakelen met dimlicht kort een dubbele voeding (zowel 56a als 56as) maar dit mag geen problemen opleveren, zo zit het met origineel voetpedaal ook aangesloten.
Ik hoop dat dit allemaal begrijpelijk is. Kom je er niet uit? Vraag het! We zijn altijd bereid om te helpen!!
De 4e schakelaar, voor de ruitenwisser is een andere zaak. Hoe deze moet worden aangesloten moet ik nog uitzoeken.
Je kunt Niet van een interval schakelaar (met of zonder snelle stand) naar een enkele wipschakelaar met behoud van de intervalfunctie of snelle stand.
De interval zit namelijk in de moderne draaischakelaar ingebouwd. En dat geldt ook voor de normale stand.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: aansluiting lichtschakelaar
Iets anders: In die 11 jaar dat je dit bolleke hebt, is er toch wel eens een foto van gemaakt? Laat eens wat zien!
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: aansluiting lichtschakelaar
Na wat pm en mailverkeer op de achtergrond ben ik erachter gekomen dat het voor dit bolleke toch meer werk is dan alleen wat kabeltjes omsteken helaas.
Er is bij vervanging van de kabelboom (en wijziging naar draaischakelaars) in het verleden het een en ander gewijzigd waardoor het eerst terug moet worden gezet zoals het volgens de originele kabelschema's moet zitten.
En dan kan zo'n project ineens veel meer tijd gaan kosten dan even een halfuurtje-uurtje omstekkeren.
Controleer dus eerst goed of je bekabeling, zekeringen en schakelingen wel functioneren zoals het origineel zou moeten.
Als dat al niet klopt, moet eerst dat in orde worden gemaakt!
Maargoed dat trabant36 nog even nagekeken heeft welke kabel waarheen ging dus.
Er is bij vervanging van de kabelboom (en wijziging naar draaischakelaars) in het verleden het een en ander gewijzigd waardoor het eerst terug moet worden gezet zoals het volgens de originele kabelschema's moet zitten.
En dan kan zo'n project ineens veel meer tijd gaan kosten dan even een halfuurtje-uurtje omstekkeren.
Controleer dus eerst goed of je bekabeling, zekeringen en schakelingen wel functioneren zoals het origineel zou moeten.
Als dat al niet klopt, moet eerst dat in orde worden gemaakt!
Maargoed dat trabant36 nog even nagekeken heeft welke kabel waarheen ging dus.

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: aansluiting lichtschakelaar
Beste Trabant 36,
Is het gelukt met het omzetten van draai naar drukschakelaar ??
Is het gelukt met het omzetten van draai naar drukschakelaar ??
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: aansluiting lichtschakelaar
Wordt op de achtergrond nog over gemaild. 

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: aansluiting lichtschakelaar
Beste Huub,
Zoals Trabantenaar hier boven al schrijft vergt het toch wel wat meer moeite om alles goed te krijgen. We hebben daarover buiten het forum al meerdere keren met elkaar gemaild. Ik hoop en heb er ook wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
Groet,
Paul
Zoals Trabantenaar hier boven al schrijft vergt het toch wel wat meer moeite om alles goed te krijgen. We hebben daarover buiten het forum al meerdere keren met elkaar gemaild. Ik hoop en heb er ook wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
Groet,
Paul
Re: aansluiting lichtschakelaar
Zou een fotootje van de hele auto ook lukken?
Re: aansluiting lichtschakelaar
Omdat ik geen bijlage kan toevoegen aan deze reactie zal ik een foto sturen naar het info-adres van dit forum. Die kan dan op dit forum worden geplaatst.
Groet,
Paul
Groet,
Paul
Re: aansluiting lichtschakelaar
Ik heb hem in jouw bericht erbij gezet.
Heeft die een verleden in Prinsenbeek? Daar ben ik jaaaren geleden ook eens een roze bolleke tegengekomen.
Heeft die een verleden in Prinsenbeek? Daar ben ik jaaaren geleden ook eens een roze bolleke tegengekomen.
Re: aansluiting lichtschakelaar
Nee, ik heb deze ooit gekocht in Enschede.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: aansluiting lichtschakelaar
Na enige mailconversatie en een datum prikken heb ik gisteren geholpen bij het werkend maken van de schakelaars.
Uiteindelijk nog behoorlijk lang mee bezig geweest, omdat er nog wat probleempjes waren met kortsluiting en een slechte massa.
Foutopsporing duurt altijd vrij lang, want je moet alle componenten opnieuw langs gaan...
Het aansluiten van de schakelaars zelf is binnen een paar minuten gebeurt, Inc verlengen en labelen ben je ongeveer 1 uur tot 1,5 uur bezig.
Maar de schakelaars zitten er uiteindelijk in en het werkt zoals ik op het schema had aangegeven. Ik maak binnenkort nog even een paar extra schema's waar ook de bekabeling voor de ruitenwisserschakelaar zal staan. Want die heb ik ter plekke moeten uitzoeken. Het schakelschema is niet geheel duidelijk hier in.
Aangezien de auto nog niet af is, zit het dashboard er nog niet in. Maar er is in elk geval een grote stap gezet in het gereed maken van de elektra: Les 1: Zorg dat al je elektra op orde is als je aan deze klus begint. Het kost enorm veel tijd om dat in orde te maken na een restauratie.
Als alles op orde is, is het omwisselen van draaischakelaar naar pianotoetsen een kwestie van kabels omsteken.
Extra schema's volgen binnenkort.
Uiteindelijk nog behoorlijk lang mee bezig geweest, omdat er nog wat probleempjes waren met kortsluiting en een slechte massa.
Foutopsporing duurt altijd vrij lang, want je moet alle componenten opnieuw langs gaan...
Het aansluiten van de schakelaars zelf is binnen een paar minuten gebeurt, Inc verlengen en labelen ben je ongeveer 1 uur tot 1,5 uur bezig.
Maar de schakelaars zitten er uiteindelijk in en het werkt zoals ik op het schema had aangegeven. Ik maak binnenkort nog even een paar extra schema's waar ook de bekabeling voor de ruitenwisserschakelaar zal staan. Want die heb ik ter plekke moeten uitzoeken. Het schakelschema is niet geheel duidelijk hier in.
Aangezien de auto nog niet af is, zit het dashboard er nog niet in. Maar er is in elk geval een grote stap gezet in het gereed maken van de elektra: Les 1: Zorg dat al je elektra op orde is als je aan deze klus begint. Het kost enorm veel tijd om dat in orde te maken na een restauratie.
Als alles op orde is, is het omwisselen van draaischakelaar naar pianotoetsen een kwestie van kabels omsteken.
Extra schema's volgen binnenkort.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: aansluiting lichtschakelaar
En de bijgewerkte Schema's:

In wezen maakt het bij het voetpedaal trouwens niet uit als dimlicht en grootlicht zijn omgedraaid. Dit pedaal wisselt steeds om als je het indrukt.

In wezen maakt het bij het voetpedaal trouwens niet uit als dimlicht en grootlicht zijn omgedraaid. Dit pedaal wisselt steeds om als je het indrukt.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: aansluiting lichtschakelaar
Na vier weken radiostilte zijn we natuurlijk benieuwd of Trabant36 zijn schakelaars intussen werkend heeft.
Re: aansluiting lichtschakelaar
Zoals Trabantenaar hiervoor al heeft geschreven heeft hij de schakelaars volgens schema geinstalleerd. Prima werk en ze doen het goed. Ik heb alleen 1 wipschakelaar moeten vernieuwen omdat die aan 1 kant bij het pinnetje was afgebroken. Gelukkig daarvoor vorige week een andere gevonden. Die moest wel even schoon en gangbaar worden gemaakt, maar dat lukt gemakkelijk. Trabantenaar constateerde al dat dit een veel voorkomend euvel is. Die schakelaars breken blijkbaar vaker aan 1 kant. Ook geen wonder. Ze zijn immers oud.