Verlagen
Verlagen
Ik heb het verlagingstopic op het oude forum maar weer eens doorgelezen, maar toch een (misschien domme) vraag:
Om de achterzijde van m'n Trabi (spiraalveren achter) te verlagen naar 10cm moet ik een 6cm verkorte veer monteren icm een 4cm mortere demper?
Om de achterzijde van m'n Trabi (spiraalveren achter) te verlagen naar 10cm moet ik een 6cm verkorte veer monteren icm een 4cm mortere demper?
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Verlagen
als in 10 = 6+4 ? dan niet ..
Je moet, als je met spiraalveer 10cm lager wilt, een veer monteren die (belast met het gewicht van trabant) 10cm korter is ... De schokdemper moet dan ook 10cm korter zijn, theoretisch. de schokdemper MAG evt. minder korter zijn, maar hoe groter het verschil is, hoe sneller hij doorslaat ...
Beste lijkt me om compleet setje te kopen, als zich dat geeft ergens ...
Je moet, als je met spiraalveer 10cm lager wilt, een veer monteren die (belast met het gewicht van trabant) 10cm korter is ... De schokdemper moet dan ook 10cm korter zijn, theoretisch. de schokdemper MAG evt. minder korter zijn, maar hoe groter het verschil is, hoe sneller hij doorslaat ...
Beste lijkt me om compleet setje te kopen, als zich dat geeft ergens ...
Re: Verlagen
Veer 10cm korter? Dan blijft er niet veel meer over.
Mijn redenering was dat door een 4cm kortere demper te monteren, de auto 4 cm lager komt te liggen omdat de wielophanging dus in feite naar boven gaat. Door er ook nog eens een 6cm kortere veer bij te monteren (die van mij zit op de demper zelf) wordt de belaste demper 6cm ingedrukt. Oftewel, 4+6=10.
Mijn redenering was dat door een 4cm kortere demper te monteren, de auto 4 cm lager komt te liggen omdat de wielophanging dus in feite naar boven gaat. Door er ook nog eens een 6cm kortere veer bij te monteren (die van mij zit op de demper zelf) wordt de belaste demper 6cm ingedrukt. Oftewel, 4+6=10.
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Verlagen
ow wacht ... de demper zit niet IN te veer, maar erboven ? in dat geval kun je optellen ...
lopen ze in elkaar / naast elkaar, dan moeten ze wel degelijk gelijk zijn.
lopen ze in elkaar / naast elkaar, dan moeten ze wel degelijk gelijk zijn.
Re: Verlagen
Jep, deels er boven, dit idee:trabart schreef:ow wacht ... de demper zit niet IN te veer, maar erboven ?

Re: Verlagen
Heel simpel hoor .... je gaf zelf het antwoord al...Evan_s schreef:Veer 10cm korter? Dan blijft er niet veel meer over.
Mijn redenering was dat door een 4cm kortere demper te monteren, de auto 4 cm lager komt te liggen omdat de wielophanging dus in feite naar boven gaat. Door er ook nog eens een 6cm kortere veer bij te monteren (die van mij zit op de demper zelf) wordt de belaste demper 6cm ingedrukt. Oftewel, 4+6=10.
Koop een schokbreker die 6 cm korter is... evt kun je 1 of 2 ringen verwijderen van de veer....
Re: Verlagen
compleet setje schokdempers (Schroefveren, In hoogte verstelbaar, zoals de onderste op de foto hiervoor ) kopen. van een Polo 2NAchterdempers het gat waar de bout door heen gaat opboren naar de juiste maat (in stappen van 0,5 mm) en deze monteren. Is goedkoper dan de veren welke je bij Trabiteile oid koopt.
Voorveren zet je op MP en verkoop je gewoon
kun je zelf de juiste hoogte instellen!
Voorveren zet je op MP en verkoop je gewoon
kun je zelf de juiste hoogte instellen!
Laatst gewijzigd door Gast op 03 jun 2012, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Re: Verlagen
Gast schreef:compleet setje schokdempers (Schroefveren, In hoogte verstelbaar, zoals de onderste op de foto hiervoor ) kopen. van een Polo 2NAchterdempers het gat waar de bout door heen gaat opboren naar de juiste maat (in stappen van 0,5 mm) en deze monteren. Is goedkoper dan de veren welke je bij Trabiteile oid koopt.
Voorveren zet je op MP en verkoop je gewoon
kun je zelf de juiste hoogte instellen!
Wordt met deze Polo 2N toevallig de 6N2 bedoeld? Als je gaat googlen vindt je niks op alleen Polo 2N. Weten mensen toevallig welke aanpassingen je dient te verrichten om een P50 met een schroefset te verlagen.
Naar mijn idee moet ik in ieder geval de achterwielkasten vervangen door het type 601, maar verder kom ik nog niet. Dus als mensen hier nog wat over weten hoor ik dat uiteraard graag.
Re: Verlagen
Gewoon custom made bouwen en je weet waar je daar voor moet zijn 

vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Verlagen
hmmm ... onderin je beurs ?? 

Re: Verlagen
Wellicht dat je ook het busje eruit kunt persen en een passende voor een Trabant er voor in de plaats kunt persen? (zou te mooi zijn, dus waarschijnlijk andere maatvoeringen)Gast schreef:compleet setje schokdempers (Schroefveren, In hoogte verstelbaar, zoals de onderste op de foto hiervoor ) kopen. van een Polo 2NAchterdempers het gat waar de bout door heen gaat opboren naar de juiste maat (in stappen van 0,5 mm) en deze monteren. Is goedkoper dan de veren welke je bij Trabiteile oid koopt.
Voorveren zet je op MP en verkoop je gewoon
kun je zelf de juiste hoogte instellen!
Late 601 of 1.1. Verdere aanpassingen zou ik ook niet weten.Robert schreef:Wordt met deze Polo 2N toevallig de 6N2 bedoeld? Als je gaat googlen vindt je niks op alleen Polo 2N. Weten mensen toevallig welke aanpassingen je dient te verrichten om een P50 met een schroefset te verlagen.
Naar mijn idee moet ik in ieder geval de achterwielkasten vervangen door het type 601, maar verder kom ik nog niet. Dus als mensen hier nog wat over weten hoor ik dat uiteraard graag.
Re: Verlagen
zijn er buiten verlaagde bladveren om nou ook nog meer methodes om je trabant te verlagen?
zelf heb ik voor en achter bladveren.
zo links en recht hoor je de termen verlagingsblokken (ergens een blok tussen bladveer en.....?)
Shackles soort afstandhouders tussen bestaande plaats van bladveer en hogere/lagere plaats.
Wat gebeurd er bijv. als je een alluminium blok laat maken die aan de voorkant precies in de uitsparing voor de bladveer past en daar bovenop de bladveer gemonteerd wordt. Wat doet dit met de auto qua verhogen/verlagen en de eigenschap van de bladveer?
Hetzelfde zou gelden voor de bladveer achter. Hier zou het blok dan bovenop de bladveer moeten komen. Tussen bladveer en bodem.
dit soort blokken ben ik tegengekomen.
zelf heb ik voor en achter bladveren.
zo links en recht hoor je de termen verlagingsblokken (ergens een blok tussen bladveer en.....?)
Shackles soort afstandhouders tussen bestaande plaats van bladveer en hogere/lagere plaats.
Wat gebeurd er bijv. als je een alluminium blok laat maken die aan de voorkant precies in de uitsparing voor de bladveer past en daar bovenop de bladveer gemonteerd wordt. Wat doet dit met de auto qua verhogen/verlagen en de eigenschap van de bladveer?
Hetzelfde zou gelden voor de bladveer achter. Hier zou het blok dan bovenop de bladveer moeten komen. Tussen bladveer en bodem.
dit soort blokken ben ik tegengekomen.
grmodedit schreef:Niet meer werkende foto's verwijderd
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007
(daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007

Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Re: Verlagen
Het is maar net wat je wilt, wil je snel en makkelijk, koop dan verlagingsbladveren. Wil je zelf experimenteren, dan zul je veelal zelf iets moeten verzinnen. Check anders eens op Duitse fora, daar hebben ze er vast verstand van, en alles daar moet ook worden goedgekeurd door de Tüv, dus dan zal het technisch wel in orde zijn.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Verlagen
blokken aan de voorkant ertussen snap ik wel, ter verlaging, maar volgens mij kun je hem achter alleen maar verhogen met blokken ... ???
Re: Verlagen
als je voor verlaagd met een blok onder je veerpakket blijft je camber ( vlucht van de wielen ) positief
bovenkant van de wielen breder als de onderkant
bijeen verlagingsbladveer zijn de ogen dichter bij het midden geplaatst om dit te ondervangen
heb dit zelf mogen ondervinden
bovenkant van de wielen breder als de onderkant
bijeen verlagingsbladveer zijn de ogen dichter bij het midden geplaatst om dit te ondervangen
heb dit zelf mogen ondervinden