Bron: Vakblad APK Keurmeester nr. 80, Pagina 5, Maart 2018 Linkje naar het blad (pdf)Uitgesteld: snelle tractoren en APK-vrijstelling oudere voertuigen
In de nieuwe regelgeving is nog niets geregeld voor snelle tractoren. Ook het voorstel om historische voertuigen (van 50 jaar en ouder) uit te zonderen voor de APK-plicht, gaat voorlopig niet door.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil deze twee aanpassingen namelijk tegelijk opnemen en verwerken in de regelgeving.
NOG GEEN DUIDELIJKHEID VOOR SNELLE TRACTOREN (APK3)
Het is onduidelijk wat er gaat gebeuren met de APK-keuring van snelle tractoren met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/u. Het was de bedoeling dat de keuring vanaf 20 mei 2018 ingevoerd zou worden. Dit gaat niet door, aangezien de wetgeving voor de kentekening van de tractoren niet is aangenomen in de Tweede Kamer. De politiek zoekt nog naar een oplossing voor het keuren van deze voertuigen.
UITSTEL VRIJSTELLING APK-PLICHT VOERTUIGEN VAN 50 JAAR EN OUDER
De vrijstelling blijft voorlopig ongewijzigd en geldt alleen voor voertuigen met een datum eerste toelating (DET) vóór 01-01-1960. De vrijstelling voor de keuringsplicht van oudere voertuigen wordt voorlopig niet aangepast. In eerdere publicaties hebben we gemeld dat er een advies is gegeven om voertuigen van 50 jaar en ouder uit te zonderen van de APK-plicht.
Dus helaas nog even geduld en toch nog keuren voor de mensen met een Trabant of ander ifa voertuig van 50+

Update 27-5-2020, het is er eindelijk door!!:
https://www.facebook.com/fehac/posts/2863155847245033
Update 18-9-2020: Datum invoering bekend:APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement
De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.
Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken.
Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind.
APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing.
Goed onderhoud en weinig afkeuringen
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren.
Hoe verder
De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.
www.fehac.nl
https://www.fehac.nl/apk-vrijstelling-50-jaar-definitief-per-1-januari-2021/APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021
FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer.
https://www.klassiek-techniek.nl/nieuws/apk-vrijstelling-50-jaar